بهترین کتاب برای درمان وسواس فکری و عملی

بهترین کتاب برای درمان وسواس فکری

بهترین کتاب برای درمان وسواس فکری چیست؟ کتاب درمان وسواس فکری عملی را چطور انتخاب کنم؟ اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان درگیر وسواس هستید، احتمالا به این سوالات برخورد کرده‌اید.

در این مطلب ۵ کتاب درمان وسواس فکری و عملی معرفی شده‌است. این کتاب‌ها توسط متخصصان مطرح حوزه درمان وسواس نوشته‌شده و شامل راهکارهای موثر و عملی هستند.

قبل از اینکه به بررسی کتاب درمان وسواس فکری عملی بپردازیم، نکات زیر را درنظر داشته‌باشید:

  •  اول از همه، باید بدانید که فقط شما نیستید که از وسواس رنج می‌برید. «وسواس» یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات‌ است. به نظر می‏‌رسد حدود سه درصد افراد به نوعی از اختلال وسواس رنج می‌‏برند.
  • هر چقدر هم که مواجهه با وسواس سخت باشد، به این نکته توجه داشته‌باشید که وسواس قابل درمان است. پس روحیه خود را حفظ کنید و آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید.
  • تشخیص قطعی وسواس به‌عهده متخصص است. در بیشتر مواقع، در کنار مطالعه، نیاز به مراجعه به درمانگر هم دارید. مطالعه کتاب هایی برای درمان وسواس فکری عملی در کنار مراجعه به متخصص، باعث افزایش اثریخشی تکنیک‌های درمانی می‌شود.

اگر می‌خواهید با عوامل ایجاد کننده و راهکارهای درمان وسواس فکری عملی آشنا شوید و کیفیت زندگی خود را از این راه بیشتر کنید، تا پایان مطلب همراه باشید.



۱- وسواس و درمان شناختی ـ رفتاری آن

بهترین کتاب برای درمان وسواس فکری

این کتاب توسط جاناتان اس آبراموویتز، از محققان شناخته شده درمان شناختی رفتاری، نوشته شده و بهترین کتاب برای درمان وسواس فکری و عملی است. 

کتاب با استفاده از رویکرد شناختی رفتاری به روش‌های شناسایی، مواجهه و جلوگیری از اختلال وسواسی اجباری (OCD) می‌پردازد. به گفته نویسنده، موثر بودن این روش‌ها به تجربه تایید شده‌است.

در حقیقت، کتاب برای استفاده روانشناسان و دیگر افراد فعال در زمینه بهداشت روان نوشته شده است. اما با توجه به راهکارهای ارائه شده، برای افراد درگیر وسواس بسیار مفید خواهد‌بود. 

 

بخشی از کتاب وسواس و درمان شناختی – رفتاری آن

افکار وسواسی، فکرها، ایده‌ها، تصورات، تمایلات یا شک و تردیدهای مزاحم و مقاومی هستند که به نظر خود بیمار، ناخواسته، بی‌معنی و غیرعادی می‌رسند و به احساس ناراحتی درونی به صورت اضطراب یا تردید منجر می‌شوند.

اگرچه موضوع افکار وسواسی هر فرد مختص اوست، محتوای آن‌ها معمولاً به یکی از موارد زیر مربوط می‌شود: 

پرخاشگری و خشونت، مسئولیت آسیب زدن (مثلاً بر اثر اشتباه)، آلودگی، مذهب، احساس نیاز به قطعی یا کامل بودن و بیماری‌های شدید (مثلاً سرطان). اکثر بیماران دچار OCD افکار وسواسی متعددی را از خود بروز می‌دهند. 

اعمال اجباری، نوعی احساس اجبار به انجام اعمال تشریفاتی عینی یا ذهنی به منظور کاهش دادن اضطراب یا احتمال صدمه همراه با افکار وسواسی است. اعمال تشریفاتی اجباری حالت عمدی و ارادی دارند، ولی در رابطه با ترس وسواسی که باید خنثی سازند آشکارا بی‌معنی یا افراطی‌اند. مثل افکار وسواسی، اعمال تشریفاتی نیز حالتی بسیار انفرادی دارند.

 

فصل‌های کتاب 

کتاب شامل پنج فصل است. 

فصل اول، پدیده بالینی وسواس را توصیف کرده و نحوه تشخیص آن از اختلالات دیگر با مشخصات مشابه را ارائه می‌دهد.

فصل دوم، معلومات موجود درباره الگوهای نظری مهم مربوط به نحوه پیدایش اختلال وسواسی اجباری (OCD) را بررسی می‌کند.

فصل سوم، چهارچوب خاصی برای ارزیابی اولیه فرد دارای اختلال وسواسی اجباری ارائه می‌دهد.

فصل چهرام، روش‌های عملی و موثر درمان شناختی OCD را توضیح می‌دهد. در این فصل، مثال‌های متعددی از بیماران وسواسی و متن مکالماتی که بین بیمار و درمانگر صورت گرفته، ارائه شده‌است.

فصل پنجم، شامل موارد عملی است که نحوه درمان علائم مختلف OCD (آلودگی، ترس از مسئولیت صدمه زدن به دیگران و غیره) را نمایش می‌دهند.

 

کتاب دیگر این نویسنده که می‌تواند برای شما مفید باشد

چیرگی بر اختلال وسواسی-اجباری در ۱۰ گام

برای تهیه کتاب، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


۲- آشنایی با وسواس و شیوه های رهایی از آن 

کتابی برای درمان وسواس فکری

اگر خود شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان از وسواس رنج می‌برید، این کتاب برای شما بسیار مفید خواهد‌بود. کتاب از مجموعه کتاب‌هایی است که به سفارش انتشارات دانشگاه آکسفورد و به منظور آشنایی مردم با اختلالاتی از جمله وسواس، نوشته‌شده‌است. 

نویسندگان آن، پادمال دی سیلوا و استنلی راکمن، دو تن از شناخته‌شده‌ترین درمانگران حوزه اختلالات وسواسی هستند. آشنایی با وسواس و شیوه‌های رهایی از آن، یک کتاب درمان وسواس فکری و عملی است که بسیار کاربردی و نسبتاً جامع می‌باشد. 

 

این کتاب چه کمکی به شما می‌کند؟

عدم اطلاع درست از ماهیت وسواس و عدم برخورد درست با آن، باعث می‌شود خانواده‌هایی که دارای عضوی وسواسی هستند، در رنج و عذاب باشند. این کتاب با بیانی ساده به اطلاع رسانی در خصوص اختلال وسواس فکری‏ ـ عملی پرداخته‌است. 

به گفته مترجم کتاب، دکتر صاحبی، اگر با وسواس نه به عنوان بیماری لاعلاج یا مشکلی که خود‌به‌خود رفع می‌شود، بلکه با نگاهی علمی مواجه شویم و آن را به‌عنوان “رفتار” انتخابی ببینیم که عواملی باعث ایجاد و تداوم آن شده‌اند، بهتر می‌توانیم به خود یا عضوی از خانواده که دچار وسواس است کمک کنیم.

 

فصل‌های کتاب

فصل اول: آشنایی با اختلال وسواس فکری عملی

فصل دوم: ارتباط وسواس با دیگر اختلال‌های روانی

فصل سوم: بیماران مبتلا به وسواس

فصل چهارم: تاثیر وسواس بر خانواده، شغل و زندگی اجتماعی

فصل پنجم: شیوع اختلال وسواس

فصل ششم: نظریه‌های موجود درخصوص اختلال وسواس

فصل هفتم: درمان وسواس

فصل هشتم: سنجش و ارزیابی

فصل نهم: توصیه‌های عملی

برای تهیه کتاب، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


۳- رهایی از افکار وسواسی

کتاب درمان وسواس فکری

آیا این کتاب می‌تواند گرهی از مشکلات شما باز کند؟ به گفته نویسندگان، پاسخ این سوال، “بلی” است.

این کتاب را می‌توان ازجمله بهترین کتاب های درمان وسواس فکری درنظر گرفت. زیرا راهبردهایی که در آن ارائه شده‌اند پشتوانه پژوهشی مناسبی دارند و اثربخشی آن‌ها در عمل، تایید شده‌است. کتاب توسط کریستین پوردون و دیوید کلارک که از پیشگامان عرصه درمان اختلالات وسواسی هستند، نوشته‌شده‌است.

اگر دائماً افکاری به ذهن‌تان خطور می‌کنند که آسایش شما را به‌هم می‌زنند و علی‌رغم تلاش شما از ذهن‌تان محو نمی‌شوند، این کتاب به درد شما می‌خورد. نویسندگان کتاب می‌گویند: “عصاره اصلی راهبردهای کتاب حاضر این است که بدون درگیر شدن در رفتارهای اجباری یا خنثی‌سازی یا اجتناب یا کنترل وسواس‌ها، به خودتان اجازه بدهید وسواس‌ها در ذهن‌تان جولان بدهند.”

 

چگونه از این کتاب استفاده کنیم؟

رویکرد درمانی مورد‌استفاده در این کتاب، رفتار‌درمانی‌شناختی است. این رویکرد، به آموزش مهارت‌ها می‌پردازد. پس، ابتدا باید مشکل خود را درک کنید و به این شرط است که می‌توانید گام در راه تغییر بگذارید. 

اگر فصل‌های اول کتاب را رها کنید، فصل‌های بعد چندان کارساز نیستند. شما باید تمام تمرین‌های فصل‌های اول تا هفتم را انجام دهید تا سپس بتوانید از تمرین‌های فصل‌های هشتم یا نهم و دهم، نهایت استفاده را ببرید. توصیه می‌شود یک دفتر یادداشت تهیه کنید و تمرین‌ها را در آن بنویسید.

اگر با خود بگویید چند فصل اول توضیح واضحات است و بخواهید سریع به سراغ اصل مشکل (راهکارهای درمانی) بروید، از کتاب بهره‌ای نخواهید برد. به یاد داشته‌باشید مشکل شما یک‌شبه به وجود نیامده‌است که یک‌روزه از بین برود.

 

فصل‌های کتاب

فصل اول: رویکرد درمانی

فصل دوم: آیا شما به اختلال وسواسی اجباری مبتلا هستید؟

فصل سوم: شکل‌گیری وسواس‌ها

فصل چهارم: شناسایی دقیق علائم وسواس

فصل پنجم: چرا اختلال وسواسی اجباری تداوم پیدا می‌کند؟

فصل ششم: آیا برای تغییر آماده هستید؟

فصل هفتم: تناقض کنترل ذهنی

فصل هشتم: غلبه بر وسواس‌های آسیب‌زنی، خشونت و جنسی

فصل نهم: وسواس‌های مذهبی

فصل دهم: خطرپذیری واقعی: رهاسازی راهبردهای مقابله‌ای

فصل یازدهم: حفظ دستاوردهای درمان

برای تهیه کتاب، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


۴- کتاب کار درمان وسواس

دانلود کتاب درمان وسواس فکری

اگر به دنبال کتابی با بیان آسان، پر از مثال‌های واضح، کاربردی و دارای اطلاعات به‌روز در خصوص وسواس هستید، این کتاب برای شما فوق‌العاده است. 

کتاب کار درمان وسواس به نویسندگی اردن و دانیل دالکورسو، یک کتاب درمان وسواس فکری عملی است. 

با بهره‌گیری از تکنیک‌های موثر و کاربردی این کتاب، می‌توانید دوباره کنترل زندگی‌تان را به‌دست بگیرید و با نشانه‌های آزاردهنده وسواس مقابله کنید.

به گفته نویسندگان، بهبودی از اختلال وسواس اجباری (OCD) با برنامه ریزی مجدد (مداربندی مجدد) بخشی از مغزتان به‌دست‌ می‌آید که یادگیری آن تنها از طریق عمل صورت می‌گیرد. شما باید چیزهایی درباره اینکه مغزتان چگونه کار می‌کند بدانید تا قسمتی که به‌خوبی کار نمی‌کند، غیرفعال کنید. این کتاب راهنمای شما برای به‌کار گرفتن دستورالعمل‌های بهتر و جدیدتر است.

 

اولین کاری که در هنگام مطالعه این کتاب باید انجام دهید

در برنامه درمانی این کتاب، از شما خواسته می‌شود به ثبت نمره SUD خود عادت کنید.

SUD مخفف “واحدهای ذهنی ناراحتی” است و نشان می‌دهد در مقیاسی از ۱ تا ۱۰۰ چقدر مضطرب هستید یا چقدر احساس ناراحتی می‌کنید؟

 آگاهی از اینکه چه احساسی دارید، نقطه آغاز درمان شماست. به این توانایی، “درون‌نگری” می‌گویند. 

در ادامه کتاب، دستورالعمل‌های بیشتری درخصوص چگونگی استفاده از SUD برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت‌ شما، ارائه خواهد‌شد.

 

این کتاب چگونه به چه شما کمک می‌کند؟

با استفاده از این کتاب، شما یاد می‌گیرید که چطور با استفاده از راهکار درمانی موثری به نام “رویارویی با جلوگیری از پاسخ”، خود را درمان کنید.  

شما با مجموعه‌ای از تمرین‌های نوشتاری، راهنمایی می‌شوید تا برنامه درمانی خودتان را متناسب با نیازهای خاص، طراحی کنید. با پیروی این تمرینات، مجموعه‌های منظمی از فعالیت‌ها را به صورت گام‌به‌گام طراحی خواهید کرد که به احتمال زیاد، باعث کاهش نشانه‌های OCD در زندگی شما خواهد‌شد.

 

فصل‌های کتاب 

فصل اول: OCD قابل درمان است

فصل دوم: OCD چیست؟ و آیا به OCD مبتلا هستم؟

فصل سوم: گزینه های درمان، موانع و آمادگی

فصل چهارم: ABC هایی که به مغزتان مجال تغییر می‌دهند

فصل پنجم: ABC های تغییر فکر

فصل ششم: ABC های تغییر رفتار

فصل هفتم: کنار هم گذاشتن یادگرفته‌ها با روش ORDER-ABC

فصل هشتم: تمرین طراحی برنامه‌های درمان با ORDER-ABC

فصل نهم: برنامه درمانی ORDER-ABC من

فصل دهم: عادت‌های سالم

فصل یازدهم: وسواس‌های سلامت

فصل دوازدهم: کمک به احتکار

فصل سیزدهم: پیشگیری از بازگشت (عود) با روش ORDER-ABC

برای تهیه کتاب، می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

 

۵- شناخت وسواس و علائم آن

 

معرفی کتاب برای درمان وسواس فکری

شناخت وسواس و علائم آن را دکتر گیتی شمس، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشته است. کتاب با زبانی ساده و قابل‌فهم، نشانه‌های وسواس را برای خوانندگان توضیح می‌دهد و از بهترین کتاب های درمان وسواس فکری و عملی است.

در این کتاب، به ارتباط شناخت و بیماری وسواس، بیشتر از موارد دیگر پرداخته‌شده‌است. زیرا به گفته نویسنده، نحوه تفکر ما می‌تواند در شکل‌گرفتن خلق‌و‌خو و رفتار، چه به‌صورت مثبت و چه به‌صورت منفی نقش داشته باشد. آگاهی از نقش تفکر ناکارآمد، در شناخت و درمان وسواس، یک اصل است.

دکتر گیتی شمس، به نقش خطاهای شناختی در بروز و تداوم وسواس اشاره می‌کند. خطاهایی از جمله: مسئولیت بیش از حد و غیرضروری، ارزیابی بیش از حد خطر و تهدید، ناتوانی در تحمل شرایط گنگ و مبهم و غیره.

او می‌گوید زمانی که فرد در فرآیند درمان وسواس قرار می‌گیرد، نیاز به اطلاعاتی در این زمینه دارد و کتاب حاضر برای آگاهی دادن به فرد در زمینه اختلال وسواس فکری عملی نوشته‌شده‌است.

 

در این کتاب به موارد زیر پرداخته شده‌است

وسواس و ویژگی‌های بارز آن، انواع نشانه‌های وسواس، ارتباط میان وسواس و اختلال‌های اضطرابی و افسردگی، توصیف رویکردهای مختلف در زمینه وسواس، ارتباط میان شناخت و اختلال وسواس، خطاهای شناختی که نقش مداخله‌گرهای منفی و مخرب را در وسواس به‌عهده دارند.

در انتهای کتاب نیز، چند نمونه پرسشنامه تشخیص وسواس ارائه شده‌است 

برای تهیه کتاب، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط دیگر که می‌توانند برای شما مفید باشند

بهترین کتاب های کنترل خشم

بهترین کتاب ها برای درمان افسردگی


مجددا تاکید میکنم اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب برای درمان وسواس فکری کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب های درمان وسواس فکری شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

نوشته شده توسط مریم بزرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *