بهترین کتاب‌های علمی دنیا

بهترین کتاب های علمی دنیا

دنیای علم دنیایی به شدت گسترده، متنوع و جذاب است. دسته‌بندی‌ کتاب‌های علمی هم بسیار وسیع است؛ کتاب‌های علمی می‌توانند در حوزه‌ی علوم پزشکی، اقتصادی، سیاسی، پایه و … باشند. ولی ما در این پست به معرفی ۱۰ تا از بهترین کتاب های علمی دنیا در حوزه‌های پایه و پزشکی که باید خواند می‌پردازیم. 

معیار ما برای انتخاب این کتاب‌ها شامل موارد زیر می‌شد:

  • از ترجمه‌ی مناسبی برخوردار باشد.
  • نویسنده‌ی نامدار و معتبری داشته باشد.
  • از کتاب‌های سرآمد و معروف حوزه‌ی خود باشد.
  • برای مخاطب عام باشد و مفاهیم علمی آن ساده‌ شده باشند.   

مرز باریکی بین علم و تخیل وجود دارد و در این لیست، طبق تجربه‌ی شخصی، مطالبی را خواهید خواند که در واقع علمی هستند اما تاکنون شما فکر می‌کردید که تخیلی یا شبه‌علم بوده‌اند و مطالبی را خواهید دید که تخیلی و شبه‌علم هستند ولی شما فکر می‌کردید که کاملا علمی هستند!

پس اگر شما دنبال کتابهای علمی که باید خواند هستید یا به کتاب های علمی ممنوعه علاقه دارید این لیست را تا انتها ببینید.

 

۱- کتاب تاریخچه زمان

دانلود کتاب تاریخچه زمان

این کتاب با نام کامل تاریخچه‌ی کوتاه زمان: از بیگ بنگ تا سیاه‌چاله‌ها، نوشته‌ی فیزیکدان مشهور معاصر، استفن هاوکینگ است. در این کتاب درباره ساختار، منشا و آینده‌ی جهان نوشته شده است. ژانر کتاب popular science یا علم برای عام بوده و از موضوعاتی که در کتاب هست می‌توان به سباه‌چاله‌ها، فیزیک نیوتنی و فیزیک کوانتومی، نیروهای طبیعت و نظریه‌ی همه چیز اشاره کرد. 

این کتاب در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و تا به امروز بیش از ۲۵ میلیون نسخه از آن فروش رفته است. 

پس اگر طرفدار هاوکینگ هستید یا به نجوم و فضا و اسرار آن علاقه دارید این کتاب را از دست ندهید.  

برای دانلود کتاب تاریخچه زمان اثر استیون هاوکینگ به لینک زیر بروید:

 

۲- کتاب جهان در پوست گردو

بهترین کتاب های استیون هاوکینگ

کتاب برنده‌ی جایزه‌ی آونتیس سال ۲۰۰۲، به نوعی ادامه‌ای بر کتاب تاریخچه‌ زمان است. استفن هاوکینگ این بار درباره کوانتوم، ذرات و رشته‌های ۱۰ بعدی، سیاه چاله‌هایی که تبخیر و ناپدید می‌شوند و جهان ما که در ابتدا به اندازه پوست گردو بوده صحبت می‌کند و سعی کرده تا انتزاعی‌ترین و پیچیده‌ترین مطالب و دستاوردهای فیزیک را با نثری آسان و تصاویر گرافیکی فراوان به مخاطب عام خود عرضه کند. 

(آونتیس: معتبرترین جایزه‌ای که سالانه به بهترین کتاب‌های علمی بریتانیا داده می‌شود.)

برای خرید یکی بهترین کتاب های استیون هاوکینگ به لینک زیر بروید:



۳- کتاب فیزیک ناممکن ها

دانلود کتاب علمی فیزیک

کتاب فیزیک ناممکن‌ها، کتاب مورد علاقه‌ی من و یکی از بهترین کتاب های علمی دنیا در این لیست است. این کتاب، ناممکن‌های فیزیک را به ۳ رده تقسیم می‌کند:

  • رده ۱: فناوری‌هایی مثل نامریی شدن، تله پاتی و موتور پادماده که اکنون غیر ممکن هستند؛ اما شاید در ادامه‌ی قرن ۲۱ امکان‌پذیر شوند.
  • رده ۲: فناوری‌هایی که در مرز فهم ما از جهان فیزیکی هستند. مثل ماشین زمان و سفر در زمان؛ که شاید هزاران یا میلیون‌ها سال طول بکشد تا ممکن شوند.
  • رده ۳: اینها فناوری‌هایی هستند که ناقض قوانین فیزیک‌ هستند. مثل ماشین‌های حرکت دائمی (ماشینی که از هیچ انرژی بگیرد) و پیش آگاهی؛ اگر این فناوری‌های به وقوع پیوندند، درک ما از فیزک و جهان کاملا دگرگون خواهد شد.

نویسنده‌ی کتاب، میچیو کاکو، فیزیکدان نظری و مروج علم است که حضور گسترده‌ای هم در رسانه‌های مختلف دارد. 

در باب اعتبار نویسنده میچیو کاکو تنها اینکه، زمانی که در دبیرستان بود در گاراژ خانه‌اش شتاب‌دهنده‌ی بتاترونی ساخت تا بتواند پادماده تولید کند!

ترجمه کتاب کار رامین رامبد بوده و کتاب از ترجمه‌ی روان و انتخاب درست کلمات برخوردار است.

برای خرید و دانلود کتاب علمی فیزیک ناممکن ها به این لینک بروید:

 

۴- کتاب جهان های موازی

دانلود کتاب علمی pdf

اگر کتاب‌های استفن هاوکینگ که در بالا معرفی شد جزو کتاب های علمی فیزیک بودند که تمرکز روی فضا-زمان داشتند، در این کتاب میچیو کاکو نمرکز روی پیشرفت‌های انقلابی اخیر کیهان‌شناسی داشته است.

در فصول ابتدایی با تصور میچیو کاکو از جهان در کودکی آشنا می‌شویم و بیگ بنگ را می‌شناسیم. سپس سقر در زمان، طراحی بودن جهان و نظریه M به بحث کشیده شده و در انتها درباره نحوه مرگ دنیا و چگونگی فرار از این دنیا صحبت می‌شود. 



۵- کتاب تاریخچه تقریبا همه چیز

خرید کتاب های علمی

برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال آمریکا در سال ۲۰۰۴ یکی از بهترین کتاب های علمی دنیا است و همان طور که از اسمش بر می‌آید، درباره موضوعات مختلفی از بیگ بنگ تا تکامل و زمین و از کوچکترین کوارک‌ها و کواسارها تا بزرگترین ستاره‌ها و منظومه‌ها می‌باشد. 

بیل براسون، نویسنده‌ی آمریکایی-انگلیسی، سه سال را به مطالعه‌ی کتاب‌های علمی فیزیک و مجلات اختصاص داد تا پاسخ پرسش‌های بیشماری را بدهد.

نتیجه کتاب تاریخچه تقزیبا همه چیز بود که شگفتی‌های علم را نه در سطح خیلی فنی و سخت و نه تماما سطحی بیان کرد و موجب لذت بردن خواننده شد.

 

۶- کتاب ژن خودخواه

کتاب های علمی ممنوعه

“اخیرا نمونه‌ی جالبی از عنکبوت‌های استرالیا در برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی شنیدم. شخص متخصصی در برنامه اظهار می‌داشت اکثر بچه عنکبوت‌ها طعمه‌ی گونه‌های دیگر می‌شوند و درادامه گفت: «شاید هدف آنها از زندگی همین باشد، زیرا فقط کافیست تا تعداد اندگی زنده بمانند تا گونه منقرض نشود!»

این جمله‌ای از این کتاب ریچارد داوکینز است و در واقع مقدمه‌ای است که در ادامه‌ی آن داوکینز توضیح می‌دهد که ژن‌ها خودخواه هستند و برای بقا به ماشین‌های بقا (ما انسان‌ها و تمام جانداران دیگر) نیازمندند.

با توجه به زمان انتشار کتاب که چهار دهد پیش بوده مجادلات زیادی حول این کتاب و مفاهیم آن وجود داشت؛ اما امروزه این کتاب به عنوان یکی از شاخص‌ترین کتاب‌های علمی پزشکی و به خصوص تکامل شناخته می‌شود.

بنابر سنت ریچارد داوکینز، او هر دهه، پیشگفتاری جدید به کتاب اضافه می‌کند و در آن از تغییرات جزیی که در کتاب ایجاد می‌کند صحبت می‌کند. آخرین (چهارمین) پیشگفتار را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید. 

دانلود پیگفتار کتاب ژن خودخواه

برای خرید و دانلود کتاب ژن خودخواه به لینک زیر بروید:

 

۷- کتاب منشا انواع

کتاب علمی رایگان

چارلز داروین دانشمند زیست‌شناسی انگلیسی بود که با نظریات خود در خصوص تکامل و انتخاب طبیعی، انقلابی در علوم طبیعی به پا کرد. 

کتاب منشا انواع چارلز داروین حدود ۱۶۰ سال پیش (۱۸۵۹) منتشر شد و از چاپ فارسی آن هم بیست سالی می‌گذرد. البته تحقیقات اولیه‌ی او برای نوشتن این کتاب در ۱۸۳۰ شروع شده بود و شایعه شده که او به خاطر ترسی که اذهان عموم و متخصصین داشت، نشر کتاب را ۳۰ سال به تعویق انداخت. که ظاهرا این شایعه درست نبوده است (+).

شاید با تفاسیر بالا پیدا کردن نسخه فیزیکی کتاب منشا انواع سخت باشد؛ بدین خاطر، می‌توانید برای دانلود کتاب منشا انواع، به رایگان، به وبسایت داروینیسم مراجعه نمایید. برای خرید کتاب منشا انواع چارلز داروین به لینک زیر بروید:

 

۸- کتاب-مجله دانستنیها

دانلود کتاب دانستنیهای علمی pdf

ابتدا بگوییم کتاب-مجله چیست و چه فرقی با کتاب و مجله دارد. کتاب-مجله یا bookazine از دو واژه‌ی book (کتاب) و magazine (مجله) شکل گرفته است. کتاب-مجله مطالب چندین شماره از مجله را در یکجا در قالب کتاب جمع‌آوری کرده است. کتاب-مجله شامل ویژگی‌های کتاب و مجلات است و ویژگی‌های زیر را دارد:

  • جامع‌تر از مجلات است؛ یعنی تمام مطالب موضوعی خاص در آن موجود است.
  • به‌روزتر از کتاب‌ها است؛ به مانند مجلات که بنابر ذات ژورنالیستی خود بیشتر راجع به موضوعات روز می‌پردازند.
  • جذاب‌تر از کتاب‌ها است؛ دارای تصاویر گرافیکی جذاب است.
  • با کیفیت‌تر از مجلات است؛ با کاغذ با کیفیت‌تر به چاپ می‌رسد. 

در این پست مجله‌ی دانستنیها معرفی شد. اما این کتاب-مجله حاوی چندین جلد است و به شکل دایره‌المعارفی به موضوعات مختلف علمی پرداخته است؛ از عجایب فیزیک تا شکفتی‌های نجوم. از دایناسورها شگفت‌انگیز تا بزرگترین جنگ‌های تاریخ.

کتاب-مجله‌های دانستنیها در ۱۲ جلد عرضه شده‌اند.



بهترین کتاب‌های علمی دنیا (به زبان انگلیسی)

دو کتاب پیش رو با وجود ترجمه نشدن به زبان فارسی برندگان جوایز متعدد علمی بوده‌اند و قطعا شایسته‌ی حضور در لیست بهترین کتاب های علمی دنیا را دارند. 

۹- کتاب ۴ درصد جهان اثر ریچارد پانک

4 درصد جهان از ریچارد پانک

فقط تلاش کنید تا عظمت این جهان را دریابید. مشکل است؛ اما اگر به شما بگویم که من، شما، کره‌ی زمین، ستاره‌ها و سیاره‌ها و همه و همه و در واقع هر نوع ماده‌ای که از در جدول تناوبی عناصر موجود است تنها ۴ درصد این جهان را شامل می‌شود دیگر سخت نخواهد بود. 

۹۶ درصد دیگر از چیزی تشکیل شده که برای ما ناشناخته است و آنرا انرژی تاریک (۷۳ درصد) و ماده تاریک (۲۳ درصد) صدا می‌زنیم. 

ریچارد پانک در این کتاب درباره افرادی صحبت می‌کند که در این باره تحقیق و پژوهش کرده‌اند و درصدد شناخت ماده تاریک و بردن نوبل فیزیک بوده‌اند.

این کتاب به زبان فارسی ترجمه نشده است اما فایل پی دی اف انگلیسی کتاب علمی رایگان برای شما قرار دادیم:

دانلود کتاب ۴ درصد جهان

 

۱۰- کتاب آشفتن دنیا

دانلود کتاب آشفتن دنیا نوشته فریمن دایسون

کتاب آشفتن دنیا، اتوبیوگرافی یا زندگینامه‌ی فریمن دایسون، فیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی است. او در این کتاب از تجربیات خود در علم فیزیک و عدم علایق‌اش به جنگ (او در جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی بریتانیا خدمت می‌کرد) و تفکراتش درباره‌ی سفر انسان به فضا می‌گوید.

یکی از مباحثی که او مورد بررسی قرار می‌دهد امکان‌پذیری ادامه‌ی حیات هوشمند پس از مرگ جهان می‌باشد. بدین نحو که چگونه می‌توان پس از مرگ جهان (به صفر مطلق کلوین رسیدن دمای کل عالم) همچنان به فکر کردن و پردازش اطلاعات ادامه داد.

لینک دانلود کتاب آشفتن دنیا در آمازون: 

 


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



شاید مطالب زیر هم برایتان جالب باشد

معرفی ۶ کتاب برای کودکان ۱۰ ساله که آن‌ها را مشتاق علم می کند

 

قابل ذکر است که اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب علمی دنیا کتاب دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتابهای علمی شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

نوشته‌ی سید امیر محمد افصح حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *