بهترین کتابهای علمی برای کودکان (عطش دانستن کودکان را با کتاب‌ها سیرآب کنید)

کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان

سوالات را از کتاب‌ها بپرسید تا جواب علمی‌تری دریافت کنید. یار مهربان این مرتبه هم به کمکمان آمده است تا اطلاعات علمی کودکان را افزایش دهد.

در معرفی کتاب علمی برای کودکان سعی شد است  از ۱۶ عنوان کتاب  با موضوعات دانستنی‌ها، دایره‌المعارف‌ها، علمی و تخیلی و فانتزی بهره گرفته شود.

کتاب‌های علمی تخیلی بدون نام بردن از کسانی مانند ایزاک اسموف، آرتور سی کلارک و رابرت هایلاین امکان پذیر نیست. این سه مفتخر به کسب جوایز متعددی برای تالیف کتاب‌های علمی-تخیلی گشته‌اند و خوشبختانه مطلب جامعی در مورد این نویسندگان و کتاب‌های علمی و تخیلی در سایت موجود می‌باشد و در اینجا از معرفی دوباره این کتاب‌ها خودداری کرده‌ام. ضمناً به دلیل آشنایی افراد با ژول ورن فقید از معرفی کتاب‌های این نویسنده هم صرف نظر شد تا با معرفی بهترین کتاب علمی برای کودکان که به تازگی منتشر شده‌اند قدرت انتخاب بیشتری داشته باشید.

۱_ کتاب آزمایشگاه لوسی

کتاب آزمایشگاه لوسی-بهترین کتاب علمی برای کودکان

اگر کودکان ۷ تا ۹ ساله به جستجو و کشف جهان اطراف علاقه دارد پس میشل هاوتس کار شما را راحت تر کرده است و کتابی نوشته است که در مورد دختر بچه‌ی عاشق آزمایشگاه علوم، به نام لوسی که در روز اول مدرسه متوجه نبود درخت بلوط در حیاط مدرسه می‌شود و بدین نحو بهترین کتاب علمی برای کودکان در قالب داستانی جذاب، آغاز می‌شود.

غرض از معرفی این کتاب به عنوان بهترین کتاب علمی برای کودکان به این دلیل بود که به صورت نامحسوس کودکان را به کندوکاو تشویق می‌کند و علم را به نوعی در نظر آن‌ها شیرین جلوه می‌دهد. به نظرم چه چیزی بهتر از این که بدون فشار کودکان را به علم آموزی تشویق کنیم.

نکته جالب در این کتاب این است که تصویرگر کتاب الیزابت زگل مربی مهد کودک است و نویسنده هم دوران کودکی شبیه لوسی داشته است و در مزرعه زندگی می‌کرده است.

تهیه  کتاب آزمایشگاه لوسی از دیجیکالا:

 

۲- کتاب موجودات حال به هم زن

کتاب موجودات حال به هم زن-کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان

با زبان طنز حتی می‌توان در مورد وزغ‌ها کتاب نوشت و کودکان ۷ تا ۱۲ سال را سرگرم کرد. این کتاب اطلاعات علمی برای کودکان در مورد انواع وزغ و قورباغه‌ها گردآوری کرده است.

این کتاب توسط الیس گراول نوشته شده است. در کتاب‌های دیگر این مجموع در مورد مگس‌ها، کرم‌ها، موش‌ها، حلزون‌ها، شپش‌ها و عنکبوت‌ها هم صحبت شده است. کودکان با این ۷ کتاب به دنیایی موجوداتی که از نظر بقیه حال بهم زن هستند وارد می‌شوند و چه بسا عاشق مطالعه بیشتر در مورد این جانوران نیز شدند.

تهیه کتاب‌های موجودات حال به هم زن از دیجیکالا:

 

۳- کتاب مجموعه دانستنی های علمی برای کودکان

کتاب مجموعه دانستنی های علمی برای کودکان

در این کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان در مورد موضوعاتی مانند علت بیماری، رشد گیاهان، چگونگی پرواز پرندگان و … توسط سوزان مریدت مناسب کودکان ۷ تا ۱۰ سال نوشته شده است.

تهیه کتاب مجموعه دانستنی های علمی برای کودکان از دیجیکالا:

 

۴- کتاب درباره ی جانوران بی مهره

کتاب درباره‌ی جانوران بی مهره-اطلاعات علمی برای کودکان

جانوران مختلف هزاران سوال خود را از پرنده‌ی دانای کنار مرداب نیلوفر می‌پرسند تا به جواب برسند. برای کرم شب‌تاب همیشه سوال بود که چرا از شکمش نور می‌تابد؟ عنکبوت از پرنده‌ی دانا می‌پرسد که چرا طبق عادت باید تار بتند و هر روز با یک باد از بین برود؟ و از این دست سوالات بی‌شماری که از پرنده‌ی دانا پرسیده می‌شود.

این کتاب اثر کلر لولین با در اختیار قرار دادن اطلاعات علمی برای کودکان از زبان خود موجودات لحظات بامزه ای را برای سنین۷ تا ۱۱ سال ایجاد می‌کند.

تهیه کتاب درباره ی جانوران بی مهره از دیجیکالا:

 

۵- کتاب فرهنگ تصویری طبیعت

کتاب فرهنگ تصویری طبیعت-کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان

 

دایره‌المعارف ها می‌توانند اطلاعات علمی برای کودکان داشته باشند تا علاوه بر سرگرمی نکاتی شیرین و جذاب نیز یاد بگیرند. کتاب با شش فصل گل‌ها، گیاهان ، ناهمواری‌ها، حیوانات، درختان و آب و هوا توسط امیلی بومون برای سن ۹ تا ۱۳ نوشته شده است. تصاویر جذاب و مطالب مفید و مختصری در کتاب فرهنگ تصویری طبیعت وجود دارد.

تهیه کتاب فرهنگ تصویری طبیعت از دیجیکالا:

 

۶- کتاب دایره المعارف چراهای شگفت انگیز

کتاب دایره‌المعارف چراهای شگفت انگیز-کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان

چرا در گنجه بازه؟چرا دست من درازه؟ چرا چشم تو کور میشه؟ چرا این غذا شور میشه؟

این سوالات را یادتان هست تیتراژ ابتدایی مجموعه مجید جان دلبندم که تقریباً همه‌ی این کلمات را هم اشتباه می‌گفت. بچه‌های دلبندتان هم قطعاً از این دست سوالات دارند، که گاهی از جواب به آن‌ها می‌مانید. کتاب چراهای شگفت انگیز با هزاران سوالی که مطرح می‌کند در ابتدا ذهن کودک را به سمت موضوع مورد نظر می‌کشاند و بعد با پاسخ به آن‌ها سعی دارد اطلاعات علمی کودکان ۷ تا ۱۳ سال را بالا ببرد.

تهیه کتاب دایره المعارف چراهای شگفت انگیز از دیجیکالا:

 

۷- کتاب سلام من زمین هستم

کتاب سلام من زمین هستم-اطلاعات علمی برای کودکان

این کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان بدون دردسر اضافه داستان زمین شگفت انگیزمان را برای کودکان ۹ تا ۱۱ سال روایت می‌کند. لوکا نوولی از ابتدایی ترین موجودات ساکن زمین تا دایناسورها را در این کتاب گنجانده است.

تهیه کتاب سلام من زمین هستم از دیجیکالا:

 

۸- کتاب نخستین کتاب مرجع

نخستین کتاب مرجع-کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان

با این ۷ جلد کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان با متنی جذاب و ساده و تصاویری رنگی، کودکان ۷ تا ۱۱ سال را از کتاب‌های دیگر بی‌نیاز کنید. این مجموعه شامل نخستین دایرهالمعارف من، نخستین فرهنگ نامه من، نخستین اطلس جغرافیایی من، نخستین ویژه نامه ریاضی من، نخستین اطلس پرچم من، نخستین اطلس جانوران من و نخستین اطلس بدن من موجود می‌باشد.

تهیه کتاب نخستین کتاب مرجع از دیجیکالا:

 

۹-کتاب بازی با نور و رنگ در اعماق جنگل

کتاب بازی با نور و رنگ در اعماق جنگل-بهترین کتاب علمی برای کودکان

به معنای واقعی کلمه نور دانش با این کتاب بر روی کودکان ۷ تا ۱۱ ساله تابیده می‌شود زیرا با یک چراغ قوه کاغذی نور بر صفحات سیاه کتاب دانستنیهای علمی برای کودکان می‌تابانید تا حقایق جالبی مشخص شود. بهترین کتاب علمی برای کودکان است که توسط کلاد دلافسه نگاشته شده است و کودک واقعاً به این باور می‌رسد که در حال کشف دنیا تاریک اعماق جنگل است.

در این مجموعه، کتاب‌های دیگری با عناوین زیر موجود می‌باشد که اطلاعات علمی برای کودکان را به صورت جذاب و جدیدی ارائه می‌کند:

  • کتاب بازی با نور و رنگ در اعماق بدن انسان
  • کتاب بازی با نور و رنگ در اعماق‌ غارها
  • کتاب بازی با نور و رنگ در مصر باستان
  • کتاب بازی با نور و رنگ در اعماق ‌جنگل
  • کتاب بازی با نور و رنگ درلانه ی حشرات

تهیه کتاب‌های فوق از دیجیکالا:

 

۱۰- کتاب شناخت آب

کتاب شناخت آب-اطلاعات علمی برای کودکان

برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم مسئله آب همیشه مهم بوده است و حتی در سال‌های پرباران نیز از نگرانی‌های کمبود آبی که در سال‌های آتی ممکن است گریبانگیرمان شود، کم نکرده است. کتاب شناخت آب اطلاعات علمی برای کودکان را بسیار دقیق و ساده توضیح داده است تا کودکان ۷ تا ۹ ساله به راحتی در مورد این مایع حیات اطلاعات لازم را بدست بیاورند.

تهیه کتاب شناخت آب از دیجیکالا:

 

۱۱- کتاب زک کهکشانی سلام نبولون

کتاب زک کهکشانی سلام نبولون-کتاب علمی تخیلی برای کودکان

اگر شما در جستجوی کتاب علمی تخیلی برای کودکان بوده اید متوجه تعداد کم کتاب در این ژانر شده‌اید و معمولاً با کمی اغماض همان کتاب‌های مناسب نوجوان را برای کودکتان تهیه می‌کنید اما کتاب زک کهکشانی مناسب ۷ تا ۱۲ سال است و با داستانی جذاب و ۱۱ جلد، اوقات خوشی برای کودکان فراهم می‌کند.

داستان از این قرار است که زک به همراه خانواده قرار است اسباب کشی کنند و به جای جدیدی نقل مکان کنند به نام نبولون سیاره ای جدید که هزاران سال نوری با زمین فاصله دارد.

تهیه کتاب زک کهکشانی سلام نبولون از دیجیکالا:

 

۱۲- کتاب دفتر خاطرات هیولاها، شورش هیولاهای بادکنکی

کتاب دفتر خاطرات هیولاها شورش هیولاهای بادکنکی

از نظر من جدا کردن فانتزی از کتاب علمی تخیلی برای کودکان کار سختی خواهد بود اما در جایی تفاوت این دو ژانر را اینگونه بیان کردند که داستان فانتزی در دنیایی واقعی اتفاق نخواهد افتاد اما داستان علمی تخیلی امکان دارد در آینده رخ بدهد.

فکر کنید یک مدرسه‌ای بروید که بفهمید که یک هیولای واقعی مدیر مدرسه است و از قصد هیولاهای دیگری را استخدام می‌کند! در ضمن عروسک‌های بادی جاندار هم در این مدرسه هستند. کودکان ۷ تا ۱۲ ساله قطعاً از زبان طنز و نثر روان این کتاب، نوشته‌ی تروی کامینگز لذت خواهند برد.

تهیه کتاب دفتر خاطرات هیولاها شورش هیولاهای بادکنکی از دیجیکالا:

 

۱۳- کتاب سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه (سفر به درون بدن)

کتاب سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه سفر به درون بدن

کارتون سفرهای علمی را به خوبی بیاد دارم معلمی خلاق و عاشق شغلش با یک اتوبوس که گاهی کوچک می‌شد شاگردانش را به سفر علمی می‌برد. حالا این کتاب علمی تخیلی برای کودکان که ممکن است والدین با کارتون آن خاطره داشته باشند را برای کودکان۱۰ تا ۱۲ سال تهیه کنید و لذت ببرید و می‌توانید از اینجا کارتون این قسمت از کتاب و ماجرای بیماری رالفی را ببینید.

این کتاب برای معلمانی و والدینی که مایل هستند که کودکان اطلاعات بیشتری در مورد بدن و بیماری‌ها کسب کند، بسیار مناسب می‌باشد. جوانا کول در این کتاب با یک داستان جذاب کودکان را وارد بدن انسان می‌کند و حالا وقت کشف نکات جدید است.

تهیه کتاب سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه از دیجیکالا:

 

۱۴- کتاب فرازمینی ها

کتاب فرازمینی ها-کتاب علمی تخیلی برای کودکان

آیا موجودات فضایی وجود دارند یا فقط تصورات ما هستند؟ فاکس از موجودات فرازمینی می‌ترسد و حسابی خیالاتی شده است. کتاب علمی تخیلی برای کودکان در رده سنی ۷ تا ۱۱ سال توسط کریس کارتر نگاشته شده است.

تهیه  کتاب فرازمینی ها از دیجیکالا:

 

۱۵- مجموعه کتاب سرزمین سحرآمیز

کتاب سرزمین سحرآمیز-کتاب علمی تخیلی برای کودکان

اگر می‌خواهید در حدود ۳۰ جلد کتاب علمی و تخیلی برای کودکان داشته باشید این کتاب بسیار مناسب است. این کتاب جلد اول مجموعه است و کودکان ۹ تا ۱۰ سال با اریک، جولی و نیل همراه می‌شوند و خطرات مختلفی مثل نبرد با هیولاها، حوادث غیر ممکن و … را پشت سر می‌گذارند.

تهیه کتاب‌های سرزمین سحرآمیز از دیجیکالا:

 

۱۶- کتاب زندگی بر روی مریخ

کتاب زندگی بر روی مریخ-کتاب علمی تخیلی برای کودکان

آیا آب در مریخ وجود دارد؟ آیا قابل سکونت است؟ آیا حیات در سیاره مریخ وجود داشته یا وجود دارد؟ همه این سوالات و بسیار دیگر در این کتاب علمی تخیلی برای کودکان و شیرین تر از داستان پاسخ داده می‌شود. آزمایش‌های ساده در این کتاب کودکان را آهسته و پیوسته به سمت مطالعه هدایت می‌کند تا به یک کاشف بزرگ تبدیل شود. کلایو گیفرد از با تجربه‌ها در ضمینه نگارش متن علمی برای کودکان و نوجوانان است.

تهیه کتاب زندگی بر روی مریخ از دیجیکالا:

 

سخن آخر

برای معرفی کتاب علمی برای کودکان سعی شد که طیف گسترده ای از کتاب‌ها در نظر گرفته شود تا به راحتی از بین ۱۶ عنوان به کتاب موردنظرتان دست پیدا کنید.

 


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

بهترین کتاب‌قصه‌های شاد کودکانه

بهترین کتاب‌قصه برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای علمی مناسب کودکان

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم،در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کوکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ام:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ام که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه

کتاب‌های علمی دیگر برای سنین بالاتر

معرفی ۲+۷ کتاب دایره‌المعارف حیوانات ایران و جهان 

معرفی ۶ کتاب دایره‌المعارف جغرافیایی ایران و جهان

 تاکید می‌کنم این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب علمی برای کودکان کتاب‌های دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب علمی برای کودکان شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟

نگارنده: افسانه نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *