بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی

بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی

اگر به دنبال بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی می‌گردید تا روابط اجتماعی خود را بهبود بدهید، جای درستی آمده‌اید.

انسان موجودی اجتماعی است و به همین خاطر در هر زمینه‌ای به وجود دیگران و برقرای رابطه با آن‌ها نیازمند است. بنابراین واضح است که برای موفقیت در زندگی شخصی و کاری، به‌دنبال بهبود روابط اجتماعی خود باشد.

برای برقرای رابطه اثربخش با دیگران، باید اصول و راهکارها را یاد بگیریم و به کار ببندیم. به همین جهت، در این مطلب ۵ کتاب از بهترین کتابهای روابط اجتماعی را معرفی کرده‌ام. لینک خرید هر کتاب بعد از معرفی قرار داده شده است.

اگر نسخه الکترونیک و یا صوتی بهترین کتاب ها برای روابط اجتماعی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به سایت‌های فیدیبو، طاقچه، کتابراه و نوار مراجعه کنید.

 

بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی

۱- تاثیر (Influence)

بهترین کتاب بهبود روابط اجتماعی

کتاب تاثیر با عنوان فرعی روانشناسی فنون قانع کردن دیگران، بهترین کتاب روانشناسی روابط اجتماعی است که به روانشناسی اطاعت و پذیرش می‌پردازد.

سیالدینی نویسنده کتاب تاثیر، که استاد دانشگاه آریزونا در زمینه روانشناسی اجتماعی است، این کتاب را براساس تحقیقات و مشاهداتش نوشته است. خود او در این رابطه می‌گوید:

“افراد حرفه‌ای در مجاب کردن دیگران، تنها کسانی نیستند که از این قواعد اطلاع دارند و از آن در جهت ادامه‌ی راه خود کمک می‌گیرند؛ همه‌ی ما در تعاملات روزانه‌ی خود از این قواعد استفاده می‌کنیم و تا حدودی هم قربانی استفاده از آن‌ها توسط همسایه، دوست و فرزند خود می‌شویم؛ اما در زمینه‌ی موارد کارساز، حرفه‌ای‌ها اطلاعاتی بسیار بیشتر از درکِ غیرحرفه‌ای و مبهم ما دارند. هنگامی‌که دراین‌باره فکر می‌کنم، درمی‌یابم که آن‌ها بوده‌اند که غنی‌ترین اطلاعات در این زمینه را در دسترس من گذارده‌اند. پس‌ازآن، برای مدت حدوداً سه سال من در حال ادغام کردن مطالعات تجربی خود با برنامه‌ای بودم که به‌طورقطع جنبه‌ی سرگرمی بیشتری داشت، من به شکلی اصولی خود را در دنیای حرفه‌ای‌های این مبحث غرق کردم -فروشندگان، جمع‌‌‌کنندگان اعانه، افراد فعال در عرصه‌ی تبلیغات و دیگران.”

سیالدینی نتایج مطالعاتش در زمینه متقاعدسازی و تاثیرگذاری بر روی افراد را در ۶ اصل روانشناسی خلاصه کرده است و در هر فصل از کتاب خود یکی از این اصول را معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد.

فصل‌های کتاب تاثیر

فصل اول، سلاح‌های مورد استفاده در جهت تاثیر: باید همه چیز را آسان گرفت، اما نه خیلی زیاد.
فصل دوم، قانون مقابله: تمام دِین‌ها و بدهی‌هایی را که دارید پرداخت کنید.
فصل سوم، تعهد و ثبات: مقاومت در ابتدای یک مساله، خیلی راحت‌تر از مقاومت در پایان آن است.
فصل چهارم، اصل اثبات اجتماعی: جایی که همه یک جور فکر می‌کنند، کسی زیاد فکر نمی‌کند.
فصل پنجم، علاقه: کار اصلی یک وکیل مدافع این است که هیئت منصفه را وادار کند، موکل او را دوست داشته باشند.
فصل ششم، صلاحیت: از کسانی که متخصص و حرفه‌ای هستند تبعیت کنید.
فصل هفتم، کم‌یابی: هر چیزی را که به آن علاقه دارید، یک روز از دست می‌دهید

این کتاب توسط گیتی قاسم‌زاده ترجمه و توسط انتشارات هورمزد به چاپ رسیده است.

برای خرید کتاب تاثیر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


۲- کتاب جامع آداب معاشرت (Emily post’s etiquette: manners for a new world)

بهترین کتاب برای روابط اجتماعی

کتاب جامع آداب معاشرت را می‌توان بهترین کتاب برای روابط اجتماعی دانست که توسط پگی، آنا، لیزی و دانیل پست، فرزندان و نوادگان امیلی پست معروف نوشته شده است.

امیلی پست نویسنده آمریکایی که به‌خاطر نوشتن کتاب اتیکت یا همان آداب معاشرت در آمریکا معروف است، در سال ۱۹۲۲ کتاب اتیکت را نوشت. کتاب اتیکت او شامل آداب معاشرت در جامعه، محیط کار، سیاست و خانه بود.

اتیکت یا آداب معاشرت چیست؟

اتیکت مجموعه آداب و اصول و قواعدی است که کمک می‌کند در محیط کار و زندگی، در فضای فیزیکی و دیجیتال، در مهمانی‌ها و میزبانی‌ها، تصویری مثبت از خود برای دیگران بسازیم و کمک کنیم که حضور ما، تاثیری مثبت بر فضای جمع داشته باشد.

کتاب جامع آداب معاشرت به معرفی آداب معاشرت در دنیای امروز می‌پردازد. نویسندگان می‌گویند: “دنیا عوض شده است اما ضرورت رعایت آداب اجتماعی هرگز تغییر نمی‌کند.

این کتاب علاوه بر معرفی آداب معاشرت در مراحل مختلف زندگی و در موقعیت‌های مختلف، راهکارهایی را برای مدیریت بهتر روابط مجازی هم ارائه می‌کند.

این کتاب توسط مریم مقدسی ترجمه و توسط انتشارات پندار تابان به چاپ رسیده است.

اگر می‌خواهید بیشتر با اتیکت و آداب معاشرت آشنا شوید، سایت متمم، مرجع خوبی در این زمینه می‌باشد.

برای خرید کتاب جامع آداب معاشرت می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.



۳- هوش هیجانی (Emotional Intelligence)

بهترین کتابهای روابط اجتماعی

قبلا در مطلب کتاب هوش هیجانی  از دنیل گلمن از سری  کتاب برای کار نکن، به معرفی این کتاب ارزشمند در حوزه روابط اجتماعی پرداخته بودیم.

کتاب هوش هیجانی نوشته دانیل گولمن را می‌توان بهترین کتاب بهبود روابط اجتماعی قلمداد کرد. این کتاب روان، ساده، جامع، جریان‌ساز و کاربردی، برپایه مطالعات و تحقیقات علمی و برای مخاطب عام نوشته شده است.

در این کتاب نویسنده از دو استعاره مفهومی ذهن منطقی و ذهن احساسی حرف می‌زند. منظور او از ذهن منطقی IQ یا ضریب هوشی است. و از ذهن احساسی هم برای معرفی مفهومی به نام هوش هیجانی یا عاطفی یا ارتباطی بهره می‌گیرد.

درواقع گولمن با انتشار این کتاب، مفهوم هوش هیجانی یا عاطفی را رواج داد. هوش هیجانی مجموعه توانایی‌هایی است که به ما کمک می‌کنند هیجانات را در خود و دیگران، تشخیص داده و تنظیم کنیم.

نویسنده در این کتاب، این پیش‌فرض که ضریب هوشی یا IQ مهم‌ترین شاخص شایستگی و توانمندی است را زیر سوال می‌برد. او با استفاده از تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که هوش هیجانی یا ذهن احساسی می‌تواند نقش مهم‌تری در موفقیت و شکست ما در زندگی داشته باشد.

مولفه‌های هوش هیجانی از دید گولمن شامل مهارت‌های زیر است:

  • خودآگاهی (Self-awareness): آگاهی و شناخت احساسات و عواطف خود
  • خودتنظیمی (Self-regulation): کنترل و تنظیم احساسات خود و نحوه صحیح ابراز آن
  • خودانگیزشی (Self-motivation): توانایی انگیزه دادن به خود
  • همدلی (Empathy): توانایی شناخت احساسات دیگران و همدلی کردن با آن‌ها
  • مهارت اجتماعی (Social Skill): ارتباط‌گیری صحیح با دیگران

برای خرید کتاب هوش هیجانی از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.


۴- چطور با هرجور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟ (How to Talk to Anyone)

بهترین کتاب برای بهبود روابط اجتماعی

چطور با هرجور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟ مطمئنا شما هم با من هم‌عقیده‌اید که لیل لوندز نویسنده کتاب، عنوان جذابی برای کتابش انتخاب کرده است. این کتاب پرفروش در حوزه ارتباطات، حاصل تجربه زیسته و برقراری ارتباط نویسنده با افراد زیادی است. این کتاب را می‌توان از بهترین کتابهای روابط اجتماعی به شمار آورد، زیرا نویسنده سعی کرده تا راهکارهای ساده و عملی برای برقراری ارتباط موثر و کارآمد ارائه کند.

۹۲ تکنیک ساده اما کاربردی برای بهبود روابط اجتماعی

خود نویسنده در این مورد گفته :”من آجرهای سازنده موفقیت آدم‌های موفق را پیدا کردم. بعد آن‌ها را شکستم و به تکنیک‌های قابل هضمی که بتوانی آن‌ها را به کار ببری تبدیل کردم. بعد به هر کدام از این تکنیک‌ها نامی دادم تا هر زمانی که موقع صحبت کردن خود را در مخمصه یافتی، فورا آن‌ها را به یاد بیاوری.”

نویسنده ۹۲ تکنیک را در کتاب خود ارائه می‌دهد. تکنیک اول این است: چطور کاری کنی که لبخندت با بقیه فرق کند؟ و تکنیک ۹۲، چطور قدم‌های درست برداری؟ می‌باشد. در این بین ۹۰ تکنیک دیگر از جمله: چطور یک گپ عالی را شروع کنی؟ چطور خبر بدی را به کسی بدهی؟ چطور منظورت را  به‌روشنی به مخاطبت بفهمانی؟ و… بیان می‌شود.

لحن این کتاب تا حدود زیادی کوچه‌بازاری است. خواستم بگویم محاوره‌ای، اما دیدم اصطلاح کوچه‌بازاری بیشتر حق مطلب را ادا می‌کند. به نظر می‌رسد خیلی از کتاب‌های خودیاری (self help)، مانند کتاب تو کله خر هستی که در مطلب بهترین کتابها برای افزایش اعتماد به نفس معرفی شد، به این سمت سوق پیدا کرده‌اند.

احتمالا یکی از دلایل انتخاب این نوع سبک نوشتاری، افزایش حس همدلی و صمیمیت با مخاطب است. دلیل دیگر هم می‌تواند این باشد که نویسنده می‌خواهد کتابش برای عامه مردم مفید باشد.

به‌هرحال اگر با لحن کتاب مشکلی ندارید، این کتاب را به‌عنوان یکی از بهترین کتاب ها برای روابط اجتماعی می‌توانید تهیه کنید و راهکارهایش را به کار ببندید.

فصل‌های کتاب چطور با هرجور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟

این کتاب در ۹ بخش نوشته شده است:

بخش اول: چطور بدون هیچ حرفی توجه کسی را جلب کنی؟
بخش دوم: چطور بدانی بعد از گفتن سلام چه بگویی؟
بخش سوم: چطور مثل یک آدم مهم حرف بزنی؟
بخش چهارم: چطور در هر جمعی یک (خودی) باشی؟
بخش پنجم: چطور کاری کنی که آن‌ها احساس کنند از قماش خودشان هستی؟
بخش ششم: چطور فرق بین تعریف و چاپلوسی را بفهمی؟
بخش هفتم: چطور مستقیم شماره قلبشان را بگیری؟
بخش هشتم: چطور مثل سیاستمدارها مهمانی‌ها را اداره کنی؟
بخش نهم: چطور دیوار حائل بین خود و دیگران را خراب کنی؟

بخش‌هایی از کتاب چطور با هرجور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟

عادت کن که موقع حرف زدن یک ارتباط دوطرفه برقرار کنی. حرفت را بزن. ولی خوب چشم‌هایت را باز کن و ببین مخاطبت به چیزی که داری می‌گویی چه واکنشی نشان می‌دهد. سپس حرکاتت را براساس آن تنظیم کن.

قبل از این‌که دهانت را باز کنی، مثل یک شیمیدان ماهر “نمونه‌ای” از صدای شنونده‌ات را بگیر و آن را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار بده تا بفهمی مخاطبت در چه حال‌و‌هوایی است. اگر بخواهی دیگران را به خودت نزدیک کنی، اول باید خودت را با حال‌و‌هوای آن‌ها و لحن صدایشان سازگار کنی. حتی اگر شده برای یک لحظه.

برای خرید کتاب چطور با هرجور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟ می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.



۵- آیین دوست یابی (How to Win Friends and Influence People)

بهترین کتاب روانشناسی روابط اجتماعی

کتاب آیین دوست‌یابی با عنوان اصلی چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد؟ نوشته دیل کارنگی، نویسنده و سخنران آمریکایی مشهور در زمینه توسعه فردی است. این کتاب بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی است که راهکارهایی عملی برای بهبود روابط اجتماعی ارائه می‌کند. کارنگی برای نوشتن این کتاب پژوهش‌های زیادی انجام داده است.

چگونه از کتاب آیین دوست‌یابی استفاده کنیم؟

دیل کارنگی در مورد نحوه استفاده از کتابش گفته: “در حین مطالعه پی‌در‌پی خواندن را قطع نموده، درباره آن‌چه خوانده‌اید، بیاندیشید و از خود سوال کنید که چه‌وقت و به‌چه ترتیب می‌توانید این راهکارها را به کار ببرید. این طرز مطالعه برای شما مفیدتر از آن است که عجولانه کتاب را بخوانید.”

راه‌های شش‌گانه جلب دوستی دیگران از نظر دیل کارنگی

۱- صمیمانه نسبت به دیگران علاقه ورزید.

۲- تبسم به لب داشته باشید.

۳- به یاد داشته باشید که نام هرکسی برای او شیرین و مهم‌ترین آوایی است که به گوشش می‌خورد.

۴- شنونده خوبی باشید و دیگران را به شوق بیاورید تا درباره خود سخن بگویند.

۵- با مخاطب خود از آن‌چه دوست دارد گفت‌و‌گو کنید.

۶- صمیمانه و صادقانه اهمیت او را برای خودش محسوس سازید.

بخش‌هایی از کتاب آیین دوست‌یابی

به‌جای محکوم کردن دیگران، بکوشیم تا آن‌ها را بشناسیم و از دلیل آن‌چه که ایشان انجام می‌دهند آگاهی یابیم. این عمل سودمندتر و مفیدتر از خرده‌گرفتن و انتقاد کردن بوده و نشانه فهم و مهربانی و نیکویی سرشت است.

راه متقاعد ساختن، بحث کردن نیست. این دو امر به هیچ‌وجه با یکدیگر ارتباط و پیوندی ندارند. ممکن است با مشاجره و مباحثه دشمن خود را مجاب و سرکوب کنید، اما چنین غلبه‌ای بیهوده است. زیرا هرگز توفیق نمی‌یابید تا  موافقت صمیمانه طرف مقابل را حاصل نمایید.

برای خرید کتاب آیین دوست‌یابی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



لیست مطالب مرتبط

در این مطلب بهترین کتاب‌ها در مورد روابط اجتماعی را بررسی کردیم.

اگر با خواندن این مطلب احساس نیاز بیشتری کردید و نیاز به مطالب بیشتری دارید می توانید از لیست مطالب زیر نیز استفاده کنید:

بهترین کتابهای مرتبط به روانشناسی مناسب جوانان

من می‌اندیشم پس هستم

تنها راه رهایی از دغدغه‌ها در سنین جوانای آگاهی بیشتر و سپس عمل کردن به دانسته‌هاست.

پس اگر به مطالعه در حوزهٔ مربوط به توسعه فردی علاقه دارید و می‌خواهید منظم تر رفتار کنید و به نتایج بهتری برسید حتما مطالب زیر برایتان مفید خواهد بود:

سرگروه بهترین‌ها

علاوه بر کتاب‌هایی که در لیست بالا معرفی شد، مطلبی را نیز منتشر کرده‌ام که در آن به صورت موضوعی به همهٔ موضوعات روانشناسی پرداخته‌ام و کتاب‌های مربوط به آن را نیز معرفی کرده‌ام.

برای دیدن این مطلب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین کتابهای روانشناسی 

بهترین کتابهای توسعه فردی 

بهترین کتابهای خودشناسی


مجددا تاکید میکنم این‌ها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب برای بهبود روابط اجتماعی شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

نوشته شده توسط آرزو اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *