بهترین کتاب‌های طنز ایرانی

بهترین کتابهای طنز ایرانی

در این دنیای شلوغ و بی‌رحم دیگر که می‌خندد؟

زمانه، زمانه خوبی نیست. دنیا پر شده از نفرت و سیاهی.

خب چه می‌توان کرد؟ هیچ. بنشینیم یک گوشه و به ریش دنیا بخندیم، اما نه هر خنده‌ای.

خنده‌‌ای پرمغز که پشتش را به تفکر تکیه داده است؛ به هرچیزی که ما را اینگونه بخنداند، می‌گوییم طنز. خواه کتاب چرند و پرند دخو (دهخدا) باشد، خواه فیلم‌های چارلی چاپلین.

طنز از گذشته در فرهنگ ما بوده و هم‌اکنون نیز بخش جداناپذیری از فرهنگ ما ایرانیان است.

  • حال اگر بخواهیم این فرهنگ را حفظ کنیم، باید چه کتاب‌هایی را بخوانیم؟
  • در بین این همه کتاب بی‌محتوا و پوچ، مگر می‌شود کتاب طنزی را پیدا کرد که علاوه بر خنده، مغزمان را نیز قلقلک دهد؟

اول به سؤال دوم جواب دهیم.
بله؛ چنین کتابی را می‌توان پیدا کرد.

پاسخ به سؤال اول بسیار سخت است و معرفی کتاب طنز ایرانی خوب سخت‌تر. اما به کمک چند کتاب‌خوان حرفه‌ای و فروشندگان کتاب، سعی‌کردم تا لیستی از بهترین کتاب‌های طنز ایرانی را انتخاب‌کنم و در اینجا به شما معرفی‌کنم. در این مطلب با ۷ کتاب طنز ایرانی آشنا می‌شوید که هم شما را می‌خندانند و هم به فکر وادارتان می‌کنند.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد.



خب؛ با هم برویم سراغ معرفی چند کتاب طنز ایرانی:

۱- آبنبات هل‌دار

معرفی کتاب طنز ایرانی ( آبنبات هل‌دار )

اگر پاسختان به این سؤالات آری است، خودتان را برای خواندن کتابی نوستالژیک با چاشنی طنز آماده کنید.

یک کتاب نوستالژیک که در زمان جنگ اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی پسربچه‌ای بجنوردی است به نام محسن؛ محسن بچه کوچک خانواده است و برادرش هم عازم جبهه است.

نویسنده شایعات آن زمان مثل وجود مقداری طلا در سکه‌های ۵ تومانی و سایر شایعات آن زمان را وارد داستان کرده که می‌تواند فضای نوستالژیکی برای متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ به وجود آورد.

بخشی از کتاب را با هم می‌خوانیم:

” … گفت مثلاً از الان یکی را برای من در نظر گرفته که وقتی بزرگ شدم همان را برای من بگیرند. لابد منظورشان رویا، دخترخاله اقدس‌اش، بود که هم سبیل‌هایش از مال من بیشتر بود و هم شماره کفشش، هم قد و هیکلش… از حرف مامان قرمز شده بودم؛ ولی کسی خبر نداشت خودم یکی را در نظر دارم. می‌خواستم بزرگ که شدم با خانم معلم‌مان عروسی کنم. البته قبل از من حمید می‌خواست با او عروسی کند؛ اما وقتی او با خط‌کش تنبیه‌اش کرد، تصمیم گرفت برود با مجری برنامه کودک عروسی کند… “

کتاب‌های آبنبات پسته‌ای و آبنبات دارچینی ادامه این کتاب هستند. هر سه کتاب، جزو بهترین کتاب‌های طنز ایرانی به شمار می‌آیند. جالب است بدانید این سه کتاب جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های طنز ایران هم هستند. اگر از خواندن کتاب آبنبات هل‌دار لذت بردید، این دو کتاب نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.

نظرات سایر خوانندگان این کتاب را می‌توانید با کلیک بر روی این لینک ببینید و برای خرید این کتاب داستان طنز ایرانی نیز می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

۲- آب دوغ خیار

کتاب داستان طنز ایرانی ( آب دوغ خیار )

کتابی تاریخی که به کمک طنز در خصوص پادشاهان قاجار صحبت می‌کند. بر اساس گفته‌های رضا بهرام‌پور، نویسنده کتاب، سعی شده تا از کتاب‌های دست اول و کمتر خوانده شده در نگارش این کتاب استفاده شود.

متن کتاب به شدت روان است. در کتاب به خرافاتی که ما ایرانی‌ها به آن‌ها اعتقاد داریم نیز اشاره شده که نگاه جالبی به این موضوع را نشان می‌دهد.

خود نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است:

” ذکر این نکته ضروری است که سعی شده حداقل پایبندی به کلیات وقایع تاریخی داشته باشم و با ایجاد حداکثر تغییرات در جزئیات، نحوه بازگویی و هم‌چنین امروزی‌سازی و به‌روزرسانی گفت و گوها شیرینی و حلاوت مطالعه این کتاب را دوچندان کنم، هرچند که از داستان‌نویس مدعی طنزپردازی چیزی جز این انتظار نمی‌رود. ”    

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، خواندن کتاب نان داغ، کباب داغ نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.

در بخشی از کتاب نان داغ، کباب داغ می‌خوانیم:

بهترین کتابهای طنز ایرانی ( نان داغ، کباب داغ )

برای خرید این کتاب می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید و از خواندن یکی از بهترین کتاب‌های طنز ایرانی لذت ببرید.

۳- رساله دلگشا

مگر ممکن است از طنز صحبت کنیم و نامی از عبید زاکانی به میان نیاید؟ آن هم در مورد یکی از کتاب‌هایش که جزو کتاب‌های طنز معروف ایرانی است.

به عقیده بسیاری از متخصصان ادبیات فارسی، عبید به نوعی موسس طنز در زبان فارسی است. پیش از او، طنز در زبان فارسی وجود داشت اما عبید بود که طنز را به صورت تخصصی به شعر و نثر درآورد. بهترین کتاب‌های طنز ایرانی مثل موش و گربه، ریش‌نامه، پندنامه و … از آثار عبید هستند.

تقریباً منشاء اکثر لطیفه‌های زبان فارسی «رساله دلگشا» است. در حکایات این مجموعه که سرشار از تیزبینی و نکته سنجی است، اوضاع اخلاقی و فرهنگی زمان عبید به وضوح قابل مشاهده است.

این کتاب دارای حکایات زیاد اما کوتاه است. در اکثر این حکایات، سؤالی از فردی می‌پرسند و او جواب می‌دهد. اما نکته کتاب، سؤال‌ها نیست بلکه عکس‌العمل‌های هنرمندانه و جذاب شخصی است که به سوال پاسخ می‌دهد.

نمونه‌ای از این هنرمندی در کتاب را با هم می‌بینیم:

کتاب های طنز معروف ایرانی ( رساله دلگشا )

نظرات در مورد این کتاب را نیز می‌توانید در این لینک و یا این لینک ببینید. برای خرید کتاب نیز می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.
 
 
 

۴- دایی جان ناپلئون

به احتمال زیاد نام این رمان، که یکی از معروف‌ترین رمان‌های طنز ایرانی است را شنیده‌اید. شاید از روی کتاب و شاید هم از روی مجموعه‌ تلویزیونی‌ای با همین نام به کارگردانی ناصر تقوایی.

راوی داستان، جوانی است به نام سعید که عاشق لیلی، دخترخاله‌اش، می‌شود. زمان شکل‌گیری داستان در زمان جنگ جهانی دوم و از پیش از اشغال ایران توسط متفقین شروع می‌شود. مکان داستان هم تهران و باغی است که دارای چند عمارت است و خانواده سعید و دایی جان و چند نفر دیگر در آن با هم زندگی می‌کنند. 

طنز کتاب بیشتر در مکالمات بین افراد رخ می‌دهد. ایرج پزشکزاد به خوبی از زبان و لحن آدم‌ها برای ایجاد طنز در کتاب استفاده کرده‌است؛ به نوعی که پس از پایان کتاب بسیاری از افراد، مکالمات بین شخصیت‌ها را با خود تکرار می‌کنند.

کتاب علاوه بر طنز، برخی از مشکلاتی که ما ایرانیان داریم را نیز بیان کرده است. به طور مثال این موضوع که اغلب ما ایرانیان، به جای ریشه‌یابی و حل مسئله با کمک تفکر، سعی می‌کنیم تا با خیال‌پردازی، مشکلات زندگی خود را حل کنیم. 

در قسمتی از کتاب، عمو اسدالله که شخصیتی با تجربه است به سعید در خصوص زندگی می‌گوید:

معروف ترین رمان های طنز ایرانی ( دایی جان ناپلئون )

کتاب نزدیک به ۷۰۰ صفحه است اما،

  • نثر روان
  • تعلیق‌ها
  • طنازی‌های جذاب
  • تکیه کلام‌های دوست داشتنی
  • و …

شما را به راحتی تا انتهای کتاب می‌رساند.

برای خواندن نظرات سایر کسانی که کتاب را مطالعه کرده‌اند، می‌توانید روی این لینک کلیک کنید. برای خرید کتاب هم می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

۵- تعلیمات غیراجتماعی

معرفی کتاب طنز ایرانی ( تعلیمات غیراجتماعی )

آقای هاشمی در کتاب تعلیمات اجتماعی را یادتان هست؟

این کتاب هم در مورد آقای هاشمی و خانواده‌اش است اما با کمی تغییر. کتاب پر است از نقدهای اجتماعی و سیاسی. خلاصه که کتاب بسیار امروزی‌تر و البته واقعی‌تر از آن داستان‌های آقای هاشمی است که می‌شناسیم.

کتاب با اخراج آقای هاشمی و یک سفر اجباری آغاز می‌شود. کتاب دارای ۱۹ فصل به هم پیوسته است که در مجموع ۱۷۱ صفحه کتاب را تشکیل می‌دهند. 

برای خواندن نظرات بیشتر می‌توانید روی این لینک کلیک کرده و طبق معمول هم برای خرید کتاب می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

۶- چقدر خوبیم ما

ایرانیان بالاترین IQ در سطح جهان را دارند. 

این جمله و جملاتی از این دست در ادبیات روزمره ما ایرانیان بسیار جاافتاده و به نوعی به بیماری اجتماعی ما ایرانیان تبدیل شده است. ابراهیم رها با نقدی طنازانه یا به عبارت خودش طنزی نقادانه سعی کرده تا مشکلات جامعه را با کمک طنز به ما نشان دهد. 

عبارت «چقدر خوبیم ما» هم ظاهراً نشئت گرفته از گزارش بازی‌های جام‌جهانی توسط عادل فردوسی‌پور است که باعث شده نویسنده این عنوان را برای کتاب انتخاب کند. 

به عقیده خود نویسنده این جدی‌ترین طنزی است که نوشته است و به مشکلاتی مثل:

  • خود خاص‌پنداری
  • کتاب نخواندن
  • و …

که در جامعه ما ریشه دوانده است، می‌پردازد.

خواندن نظرات بیشتر با کمک این لینک، مثل همیشه می‌تواند به شما در مورد خرید این کتاب کمک کند.

۷- دموکراسی یا دموقراضه

کتابی که در زمانی بسیار دور و در سرزمینی بسیار دور یعنی «غربستان» اتفاق می‌افتد. داستان از این قرار‌‌است که ممول (پادشاه معمولی غربستان) می‌خواهد با ۲۵ فرزند، برای خود جانشینی انتخاب‌کند. بر خلاف گذشتگان دوست ندارد فرزندانش کشته شوند؛ پس تصمیم می‌گیرد انتخاب پادشاه را به عهده مردم بگذارد. انتخابات غربستان هر دو سال برگزار می‌شود و مانعی برای برگزیده شدن دوباره فرزندان ممول وجود ندارد. 

مشکل از جایی شروع می‌شود که مردم شناختی نسبت به پسران شاه ندارند و همین باعث می‌شود تا قدرت بین فرزندان پادشاه دست به دست شود.

هر کدام از فرزندها هم سعی می‌کنند تا در زمان پادشاهی خود، بیشترین استفاده را داشته باشند و به همین دلیل به مردم غربستان، بسیار ظلم می‌کنند. پس از گردش قدرت میان پسران پادشاه، قدرت در نهایت به دموکافیه یا همان دموقراضه می‌رسد که تیر خلاص را می‌زند و به ما ثابت می‌کند دموکراسی همیشه بهترین راه نیست. دموقراضه در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گوید:

بهترین کتاب‌ طنز ایرانی ( دموکراسی یا دموقراضه )

به عقیده بسیاری از خوانندگان این کتاب، دموکراسی یا دموقراضه بسیار شبیه به کتاب‌های ۱۹۸۴ و قلعه حیوانات است که مسائل سیاسی را با شیوه انتقادی بیان می‌کنند. شیوه انتقادی سیدمهدی شجاعی در این کتاب اما طنز است. طنزی که تلخ است و از یک جایی به بعد، به جای خنده شما را به فکر فرو می‌برد.

برای خواندن نظرات بیشتر در مورد کتاب می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

 

هنگام خواندن کتاب‌های طنز مراقب باشید.

کتاب‌های طنز اکثراً دارای دو لایه و بعضاً چندلایه هستند. لایه اول شما را می‌خنداند و لایه دوم شما را به فکر وامی‌دارد. بسیاری از خوانندگان این کتاب‌ها، می‌خوانند و می‌خندند و می‌روند. اما شما اینگونه نباشید. بعد از خواندن کتاب‌های طنز فکرکنید و تلاش‌کنید تا ببینید، اصل حرف نویسنده چیست؟

طنز؛ سلاح منتقدان

بسیاری از منتقدان به وضعیت فرهنگی و اجتماعی، هنگامی‌که می‌خواهند برای عامه بنویسند، طنز می‌نویسند. چرا که همه طنز را گوش می‌کنند و احتمال اینکه حرفشان شنیده شود، بیشتر می‌شود. فهم حرف اصلی‌شان اما دقت می‌خواهد و کمی شناخت از نویسنده. 

بهترین کتاب‌های طنز ایرانی؛ عنوانی که با آن شما را می‌فریبند.

ما آدم‌ها وقت اضافی برای خواندن کتاب‌های به دردنخور را نداریم. خب؛ طنز هم همینطور است. به قفسه‌ کتاب‌فروشی‌ها که نگاه می‌کنی انبوهی از کتاب‌های طنز ایرانی و غیرایرانی را می‌بینی که چیزی برای ارائه ندارند. حتی بعضی از این کتاب‌ها آنقدر زرد و سطحی‌اند که نمی‌توانند شما را بخندانند. پس به کسانی که برای فروش کتاب می‌آیند و به شما می‌گویند این کتاب، بهترین کتاب طنز ایرانی است، زیاد توجه نکنید. خواهشاً قبل از خرید هر کتاب طنزی، با چند کتاب‌خوان صحبت کنید و یا نظرات در مورد کتاب‌ها را در سایت‌ها و هرجای دیگری که می‌توانید بخوانید؛ تا خدای نکرده از طنز زده نشوید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط

در مطلبی که قبلا منتشر شده‌است بهترین کتاب‌های طنز جهان را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید آن را از طریق لینک زیر بخوانید:

بهترین کتاب‌های طنز جهان

بهترین نمایش‌نامه‌های طنز؛ صحنهٔ اجرا شما را می‌خواند

اگر از طرفداران دوآتیشه طنز باشید قطعا خواندن نمایشنامه‌های طنز شما را به وجد خواهد آورد چرا که جزئیات اجرای طنز آن‌قدر زیاد و ظریف است که مطالعه و توانایی خاصی را در این زمینه می‌خواهد.

در این مطلب به معرفی بهترین نمایش‌نامه‌های طنز جهان پرداخته‌ام:

بهترین نمایشنامه‌های طنز جهان

بهترین‌های طنز برای نوجوانان

اگر با خودمان روراست باشیم باید این حقیقت را بپذیریم که آن‌قدر که برای درس و مسائل علمی نوجوانان وقت می‌گذاریم برای نشاط آن‌ها برنامه ریزی نمی‌کنیم.

اگر می‌خواهیم نوجوانان محیط فکری مناسبی را تجربه کنند باید به کتاب‌های طنز نیز توجه نشان بدهیم.

در مطلب زیر به معرفی کتاب‌های طنز مخصوص نوجوانان پرداخته‌ام و با خواندن این مطلب دروازه‌های جدید از طنز برای نوجوانان باز خواهد شد ?

بهترین کتاب‌های طنز برای نوجوانان

بهترین نویسندگان ایرانی

اگر علاقه‌مند هستید که با بهترین نویسندگان ایرانی و آثار آن‌ها آشنا شوید، مطلب دیگری نیز در این مورد نوشته‌ایم که با خواندن آن می‌توانید آشنایی خوبی با آثار نویسندگان معروف ایرانی پیدا کنید:

مطالب مرتبط دیگر

معرفی بهترین رمان‌های ایرانی

بهترین کتاب‌های ایرانی

مجدداً تأکید میکنم این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب‌های طنز ایرانی کتاب‌های دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب‌های طنز ایرانی شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟

کتاب داستان طنز ایرانی دیگری را می‌شناسید؟ آیا این مطلب (معرفی کتاب طنز ایرانی) برای شما مفید بود؟
کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟


نوشته شده توسط علیرضا جمالی

دیدگاه ها

  1. roham

    جای کتاب “کتابفروش خیابان ادوارد براون” خالی بود.
    کتاب آبنبات هلدار و ۲ جلدش، واقعا باهاش از ته دل میخندی، با اینکه برام نوستالژی نبود.
    امیدوارم لیستتون کامل تر وبهتر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *