بهترین کتاب‌های کودکان ایرانی

بهترین کتابهای کودک و نوجوان ایرانی

با اینکه در این سال‌ها کتاب‌های ترجمه شده‌ی فراوانی برای کودک و نوجوان به چاپ رسیده، اما کتاب‌های تألیفی بسیاری هم هست که همواره محبوبیت زیادی برای بچه‌ها دارن. خوندن این کتاب‌ها تجربه‌ی خوبی برای کودکان محسوب می‌شه و علاوه بر آشنایی با شیوه‌ی زندگی و فرهنگ ایرانی، ارتباط بهتری هم با داستان برقرار می‌کنن و حتی با خوندن افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی، با گذشته و فرهنگ کهن ایران هم آشنا خواهند شد.  

در پست‌های بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله، برای کودک ۳ سالۀ خود چه کتابی بخوانیم؟ ، بهترین کتاب ها برای کودک ۷ ساله و مطالب دیگر بعضی از کتاب‌های تألیفی ایرانی در کنار کتاب‌های ترجمه شده معرفی شدن.

در این پست با بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایرانی آشنا می‌شیم که جهت آشنایی، از گروه‌های سنی مختلف انتخاب شدن. کتاب‌هایی که بیشترین فروش رو داشتن و در لیست منتخب لاک‌پشت پرنده و شورای کتاب کودک و نوجوان و گروه‌های دیگر قرار گرفتن.

 

۱-کتاب اژدهای عینکی کله‌ارّه‌ای (حمید اباذری)

بهترین کتابهای کودک و نوجوان ایران

کتاب اژدهای عینکی کله‌ارّهی از بهترین کتاب‌های کودکان ایرانی در سال‌های اخیر محسوب می‌شه که تا کنون ۵نشان از لاک‌پشت پرنده دریافت کرده و تصویرگری کتاب هم جزو منتخبین مسابقه و کارگاه خلق کتاب تصویری بوده که گویای جذابیت و زیبایی داستان و تصویرها برای کودکانه.

این کتاب، داستان پسر بچه‌ایه که از وسایل و اسباب‌بازی‌هاش خسته شده و تصمیم می‌گیره یه اژدها داشته باشه و برای اینکار از هر گوشه‌ای از خونه چیزی برمی‌داره تا اینکه اژدها رو می‌سازه و اینجاس که ماجرا تازه شروع می‌شه…

پس برای انتخاب بهترین کتاب‌ کودک ایرانی پیشنهاد ما برای این کتاب با تصاویر جذاب و دوست‌داشتنی رو فراموش نکنید! 

از لینک زیر می‌تونید این کتاب را از سایت کتابک خریداری کنید.

 

۲-کتاب موزی که می‌خندید (حمیدرضا شاه‌آبادی)

بهترین کتاب کودک ایرانی

 

موزی که می‌خندید داستان یک گوریل عصبانی و همیشه تنهاس که یک روز ناگهان موقع خوردن نهار متوجه می‌شه موزی که از درخت چیده تا بخوره، در حال خندیدنه! همین خنده گوریل ما رو به فکر فرو می‌بره و داستان از اینجا شروع می‌شه…

اگر تصمیم گرفتین بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایرانی رو بخونید، “موزی که می‌خندید” رو فراموش نکنید.

این کتاب حمیدرضا شاه‌آبادی تا حالا ۵ نشان لاک‌پشت پرنده را از آن خود کرده و از کتاب‌های پرطرفدار کودک و نوجوان محسوب می‌شه. کتاب‌های لالایی برای دختر مرده، و وقتی مژی گم شد، از آثار دیگر این نویسنده برای کودک و نوجوان هستن.

لینک خرید کتاب از سایت کتابک:

 

۳-مجموعه‌ی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب (مهدی آذریزدی)

بهترین کتابهای کودک و نوجوان ایرانی

مهدی آذریزدی اولین نویسنده ایرانی بود که به فکر نوشتن داستان برای کودک و نوجوان افتاد و همین باعث شد که لقب پدر ادبیات کودک و نوجوان را به او بدهند.

در مجموعه‌ی ۸ جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب داستان‌هایی از کلیله و دمنه، مثنوی مولانا، مرزبان‌نامه و داستان‌های قدیمی دیگر با زبانی ساده و همراه با نکات آموزنده آورده شده که مخاطب کودک و نوجوان از خواندن آن‌ها لذت می‌بره.

این نویسنده برای نوشتن این مجموعه جایزه‌ای از یونسکو دریافت کرد و بعدها هم جایزه سلطنتی کتاب سال را از آن خود کرد. چند جلد از این مجموعه هم از آثار برگزیده در شورای کتاب کودک هستند.

پس انتخاب این مجموعه بعنوان بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایران بی‌دلیل نیست!

از لینک زیر کتاب‌های این مجموعه را از دیجی‌کالا خریداری کنید.

 

۴-کتاب خوراک زرافه با سالاد لاک‌پشت (رضا دالوند)

بهترین کتابهای کودکان ایرانی

این کتاب تصویری برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ کتاب‌های تصویری اوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۵ بوده و روایتگر یک اتفاق ساده و پرماجرا از دختریه که مثل خیلی از بچه‌های هم‌سن و سالش برای خوردن غذا همیشه بهونه‌ می‌گیره!

در ادامه‌، صبر و حوصله‌ی مادر این دختر و داستان‌های خیالی و دنیای پر از خلاقیتش، لجبازی‌های دختر رو به سمتی می‌بره که حالا به خوردن غذا علاقمند شده و با اشتیاق منتظر وعده‌های بعدیه…

قطعاً این کتاب از بهترین کتاب‌های کودکان ایرانی محسوب می‌شه که هم برای بچه‌ها جذابه و هم به بزرگترها کمک می‌کنه تا روش‌های جالب و خلاقانه‌ای برای حل این مشکل بچه‌ها پیدا کنن.

از لینک زیر می‌تونید این کتاب جذاب را خریداری کنید.

 

۵-قصه‌های صمد بهرنگی

بهترین کتابهای کودک و نوجوان ایران

شاید کتاب ماهی سیاه کوچولو از اولین کتاب‌هایی باشه که خیلی از ما در کودکی خونده باشیم. داستانی که در عین سادگی خیلی چیزا رو به ما یاد داد. اولدوز و کلاغ‌ها، اولدوز و عروسک سخنگو، کچل کفتر باز، پسرک لبو فروش، دو گربه روی دیوار، سرگذشت دومرول دیوانه‌سر، یک هلو و هزار هلو، ۲۴ ساعت در خواب و بیداری و داستان‌های دیگر، همگی در مجموعه قصه‌های صمدبهرنگی هستن که در انتشارات مختلف به چاپ رسیدن.

بعضی قصه‌ها محدود به زمان نیستن! و قصه‌های صمد بهرنگی برای همیشه در لیست بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایرانی باقی خواهند ماند.

از لینک زیر می‌تونید کتاب‌های این نویسنده رو از دیجی‌کالا خریداری کنید.

 

۶-کتاب مربای شیرین (هوشنگ مرادی کرمانی)

بهترین کتابهای کودکان ایرانی

خیلی از ما هوشنگ مرادی کرمانی رو با قصه‌های مجید می‌شناسیم. اکثر آثار او به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده. مربای شیرین هم از آثار دیگر این نویسنده‌اس که جوایز زیادی رو از آن خود کرده و مرضیه برومند، فیلمی بر اساس این داستان ساخته.

اگر به دنبال بهترین کتابهای کودک و نوجوان ایرانی هستین، پیشنهاد می‌کنم این داستان هیجان‌انگیز و جذاب رو از دست ندید! 

از لینک زیر میتونید کتاب مربای شیرین و سایر کتاب‌های این نویسنده رو از دیجی‌کالا خریداری کنید.

 

۷-کتاب ۳۶۵ قصه برای شبهای سال (مژگان شیخی)

بهترین کتابهای کودک و نوجوان ایرانی

 

از بین بهترین کتاب‌های کودکان ایرانی، کتاب ۳۶۵ قصه برای شب‌های سال از اون دسته کتاب‌های پربار و دوست داشتنیه که تصویرهای زیبایی هم داره. ۳۶۵ قصه با موضوعات مختلف در داستان‌ها، افسانه‌ها و حکایت‌های قدیمی ایرانی همراه با شخصیت‌های جالب و به قول نویسنده‌‌ی کتاب ” از دیو و پری و اژدها گرفته تا حیوان و عروسک و آدم، از جادوگرها و جادوهایشان تا بچه‌ها و اسباب‌بازی‌هایشان” گرد هم اومدن.

در کنار همه‌ی این‌ها از محتوای غنی کتاب هم باید یاد کنیم. پس این کتاب را هم به لیست بهترین کتاب‌ کودک ایرانی خود اضافه کنید.

با لینک زیر این کتاب را به راحتی از دیجی‌کالا بخرید.

 


سخن آخر

فراموش نکنیم که کتاب‌های تألیفی رو هم در لیست کتاب‌هامون قرار بدیم و از خوندن بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایرانی غافل نشیم. کتاب‌هایی که خیلی از ما باهاشون بزرگ شدیم و هنوزم برامون جذابیت گذشته رو دارن و بسیاری از کتاب‌های دیگه که در سال‌های اخیر به چاپ رسیدن.
بهترین کتابهای کودک و نوجوان ایران
 
مطمئنم نسل جدیدمون هم از خوندن بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایران لذت میبرن!
 


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در این مطلب به معرفی بهترین کتاب‌ها برای کودکان پرداختیم؛ اگر علاقه‌مند به مطالعه آثار دیگر در زمینه‌های دیگر نیز هستید می‌توانید از لیست مطالب زیر استفاده کنید:

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتاب‌های کودک جهان

بهترین کتاب‌قصه‌های شاد کودکانه

بهترین کتاب‌قصه برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم،در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ام که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


لینک‌های مرتبط

لیست کتابهای تألیفی کودک و نوجوان

دانلود رایگان کتاب مجموعه داستان های صمد بهرنگی از کتابراه


 این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بعنوان بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایرانی بود.

بهترین کتاب‌های کودکان ایرانی از نظر شما کدوم کتاب‌ها هستن؟ اگر شما هم کتاب خوبی در این زمینه می‌شناسید، حتماً در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

و اینکه آیا کتاب‌هایی که اینجا معرفی شدن رو خوندین؟ نظرتون در مورد آن‌ها چیه؟


این مطلب توسط بهناز شکویی نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. فروشگاه کتاب بوکاکو

    سلام
    خیلی مقاله خوبی نوشته بودید ، ما هم اغلب این کتاب هایی رو که معرفی کردید در فروشگاه بوکاکو موجود داریم و دوستان می تونن سفارش بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *