۷ کتاب برای نوجوان ۱۵ ساله

کتاب برای نوجوان 15 ساله

در این مطلب سعی می‌کنم کتاب هایی برای نوجوانان ۱۵ ساله معرفی کنم که به کتاب‌های حال خوب کن معروف شده‌اند. چند کتاب با موضوع روانشناسی و اجتماعی هم در این بخش گنجانده‌ام تا هیچ سلیقه‌ای از این صفحه دست خالی بیرون نرود!

در این نوع معرفی کتاب‌ها، نوجوان عزیز قطعاً این فکر از ذهنش می‌گذرد که: «الان قرار است نصیحت بشنویم و نویسنده مقاله خواهد گفت: فرزندانم چند تکه چوب بیاورید می‌خواهم نصیحتی شما را بکنم»

اما باور کنید نصیحت نیست، فقط وقتی به ۱۵ سالگی خودم فکر می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که: «کاش بیشتر کتاب مناسب سن ۱۵ سال خوانده بودم، کاش بیشتر یاد گرفته بودم و کاش بیشترخوش گذرانده بودم.»

این مقاله فقط تجربه زندگی من است که با شما در میان گذاشتم. در کل به قول معروف “ما آنقدرا هم بد نیستیم ما را دور ننداز!”

لطفاً قبل از شروع، چند نکته را مد نظر قرار بدهید:

  • همانطور که پدر و مادرها گاهی در قبال رفتار با نوجوانان سردرگم می‌شوند، من هم در جایی از مقاله به خودم گوشزد می‌کردم این نوجوان حدوداً اندازه‌ نصف سن من تجربه دارد پس حیف است که این کتاب را نخواند، در جای دیگر، نوجوان ۱۵ ساله‌ای می‌دیدم که بازیگوش و خوشحال بود و لازم بود با یک کتاب سرگرم کننده، که کتاب مناسب سن ۱۵ ساله است، در گوشه‌ای بنشیند و کیف کند.
  • توصیه می‌کنم از ۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی) شروع کنید.
  • در مطلبی با عنوان بهترین کتاب‌های توسعه فردی که خوانده‌ام چندین کتاب خوب برای همه رده‌های سنی معرفی شده است و برای نوجوانان که در ابتدای راه شناخت خود هستند، این کتاب‌ها در جهت رشد توسعه فردی بسیار راهگشا خواهند بود.

نوجوانی فصل زیبای به خود آمدن است!

نوجوانی دوران پرچالش اما شیرینی است. شیرین است، چون در آن خودمان و علایقمان را می‌شناسیم. پرچالش است، چون در بیشتر مواقع در هر تصمیم‌گیری با مخالفت دیگران مواجه می‌شویم.

در دورۀ طراحی مسیر شغلی به تو یاد می‌دهیم که چطور مسیر موفقیت آینده‌ات را از همین نوجوانی بسازی، و چطور به مخالفت اطرافیان واکنش درست نشان دهی.

بعد از این نکته‌ها به اصل ماجرای معرفی کتاب‌ها می‌رسیم.

۱- تختخوابت را مرتب کن

کتاب تخت خوابت را مرتب کن

چه کسی فکرش را می‌کرد برای تغییر جهان می‌توانید از مرتب کردن تختتان شروع کنید. در کتاب تختخوابت را مرتب کن دریا سالار ویلیام اچ مک ریون سعی کرده است این مسئله را شرح دهد. در این کتاب نویسنده به بازگویی داستان زندگی خود و سربازانی که با آنها برخورد داشته می‌پردازد.

در بخشی از کتاب آمده است: «اگر هر روز صبح تخت خود را مرتب کنید، اولین وظیفه روزانه‌تان را کامل کرده‌اید. این کار به شما نوعی حس غرور می‌دهد و شما را تشویق می‌کند تا پشت سر هم وظایف دیگر را قبول کنید. در انتهای روز، همین وظیفه تکمیل شده به چندین وظیفه کامل منتهی خواهد شد. مرتب کردن تختخواب همچنین تاکیدی بر این حقیقت است که کارهای کوچک در زندگی اهمیت دارد. اگر نتوانید کارهای کوچک را درست انجام دهید، هرگز نخواهید توانست کارهای بزرگ را انجام دهید.»

لینک تهیه کتاب تختخوابت را مرتب کن در دیجیکالا 

۲- چگونه عاقل بمانیم

کتاب چگونه عاقل بمانیم

تصور کنید این کتاب را به کسی هدیه بدهید، با دیدن عنوان کتاب حتماً جا می‌خورد، پس لطفا برای هدیه دادن این کتاب به دوستان و آشنایانتان احتیاط کنید! اما قطعاً هدیه خوبی برای شخص خود شما خواهد بود. این کتاب متعلق به انتشارات نویسنده معروف آلن دوباتن است. شنیدن نام آلن دوباتن برای بسیاری مهر تاییدی بر ثمربخش بودن کتاب چگونه عاقل بمانیم با نویسندگی فلیپا پری، خواهد بود. کتاب سعی ندارد به شما بگویید راه درست کدام است فقط در تلاش است با تمرین، انعطاف‌پذیری در مقابل مشکلات را افزایش دهد. این کتاب خودیاریگر نیاز ضروری نوجوانان و بزرگسالان است. به نظر برای نوجوان در سن ۱۵ سالگی که هنوز رفتارهای غلط ریشه‌دار نشده‌اند کتابی که یک روانشناس خبره نوشته می‌تواند کتاب مناسب سن ۱۵ سال و کمک کننده باشد. چهار زمینه خودنگری، ارتباط با دیگران، استرس و داستان خود در کتاب عنوان شده است که با تغییر رفتار در آنها می‌توانید انعطاف‌پذیری لازم برای سلامت روانی را کسب کنید.

لینک تهیه کتاب چگونه عاقل بمانیم در دیجیکالا

۳- نشت نشا

کتاب نشت نشا

با خودم کلنجار رفتم که آیا این کتاب را معرفی کنم یا نه؟ اما به خودم یادآوری کردم که ممکن است شمای پانزده ساله‌ امروز و بیست یا سی ساله‌ فردا، روزی تصمیم بگیرید که مهاجرت کنید، پس به این نتیجه رسیدم که لازم است امروز دید بازتری نسبت به موضوع فرار مغزها داشته باشید، با کتاب نشت نشا وارد اجتماع شوید و از حقایق سر در بیاورید.

اسم کتاب برای شما یک علامت سوال بزرگ ایجاد کرده است. باید عنوان کنم که رضا امیر خانی همیشه با اسم کتاب‌هایش بازی خاص خودش را دارد، مثل «بیوتن» که همان بی‌وطن بود اما امیرخانی با فلسفه‌ای که پشت نام کتاب داشت این اسم عجیب را انتخاب کرد. اسم کتاب نشت نشا هم داستانی دارد. شما با خواندن همان صفحه اول کتاب، پی به فلسفه اسم آن خواهید برد. این کتاب سعی دارد خروج افراد نخبه از کشور را موشکافی کند و به نتیجه‌ای برساند.

لینک تهیه کتاب نشت نشا در دیجیکالا

۴-گتسبی بزرگ

کتاب گتسبی بزرگ

فیتز جرالد در کتاب گتسبی بزرگ هر چه هنر نویسندگی داشت را رو کرده است؛ پس با خیال آسوده شروع به مطالعه آن کنید. یک رمان کلاسیک که در سال ۱۹۲۵ نوشته شده است. نکته جالب این کتاب مناسب سن ۱۵ سال این است که روانشناسان بر اساس این رمان سندرمی به نام سندرم گتسبی را نام‌گذاری کردند. نوعی بیماری روحی که فرد بیمار برای جلب توجه فرد دیگر دست به هر کاری می‌زند (مانند شخصیت گتسبی در مقابل شخصیت دیگر رمان به نام دیزی). شاید عصاره یکی از بزرگترین کتاب‌های قرن بیستم، در این جمله خلاصه شود که گاهی لجاجت بر یک آرزوی محال، ممکن است باعث نابودیمان شود!

لینک تهیه کتاب گتسبی بزرگ در دیجیکالا

۵-زنان کوچک

کتاب زنان کوچک

کارتون زیبای زنان کوچک در ذهنم حک شده است. هنوز لحظات زیبایی که این کارتون ژاپنی برای من ساخت را به یاد دارم. در این رمان کلاسیک و کتاب مناسب برای دختر ۱۵ ساله، همراه جو، ایمی، بث و مگ خواهید بود و با فراز و فرودهایی که لوییزا می‌الکت خلق کرده است، همراه خواهید شد. با خواندن این کتاب برای دختر ۱۵ ساله قطعاً جدی‌تر به آرزوهای دست نیافتنی‌تان فکر خواهید کرد.

لینک تهیه کتاب زنان کوچک در دیجیکالا

با معرفی این رمان های کلاسیک قطعاً معلوم شد که سنی و سالی از من گذشته است، اما این خیال باطل را دور بریزید، الان نوبت معرفی رمان های جدید مناسب سن ۱۵ سال است.

۶- پسری با ۳۵ کیلو امید

کتاب پسری با 35 کیلو امید

یک‌بار به یکی از آشنایان‌مان بعد از کنکور گفتم تبریک می‌گویم دیگر مدرسه نمی‌روید، اما چیزی که عمیقاً ناراحتم می‌کند این است که حرف اشتباهی نگفته بودم. شاید باید تبریک گفت! یک حفره بزرگ این وسط وجود دارد و آن نداشتن هدف است که مدرسه را آنقدر آزار دهنده می‌کند. شما که راه فراوانی پیش رو دارید، کتاب برای نوجوان ۱۵ ساله اثر آنا گاوالدا را بخوان و ببین گرگوری که یک نوجوان از مدرسه فراری بود چطوری توانست با مدرسه ارتباط برقرار کند و استعدادش را شکوفا کند.

لطفاً در کامنت‌ها به ما بگویید که چگونه با مدرسه کنار آمدید یا چه راه‌حل‌هایی دارید.

لینک تهیه کتاب پسری با ۳۵ کیلو امید در دیجیکالا

۷- من جوکم

کتاب من جوکم

در این کتاب مناسب سن ۱۵ سال با کمدین معلول نوجوانی همراه شوید که می‌خواهد یک استندآپ کمدین شود. نخوانده معلوم است قرار است جیمز پترسون و کریس گرابنستاین چه لطیفه‌های خنده‌داری برایتان تعریف کنند.

لینک تهیه کتاب من جوکم در دیجیکالا

این مجموعه کتاب ۶ جلد دارد. من حتی جوکترم، من حتی توی تلویزیون هم جوکم و من جوکترینم نیز در دیجیکالا موجود می‌باشد.

نکته پایانی: چرا یک نوجوان باید کتاب بخواند؟

من به عنوان کسی که چند پیراهن از شما نوجوان‌های ۱۵ ساله بیشتر پاره کرده است، باید بگویم افرادی که بیشتر مطالعه می‌کنند، فرصت‌های بیشتری برای کسب دانش‌های مختلف خواهند داشت.

شما در عشق، موفقیت، شکست و … کم تجربه هستید.  کتاب مناسب سن ۱۵ سال پنجره‌ای کوچک بر روی شما باز می‌کند. زندگی دیگر افراد را ببینید و متوجه شوید عشق وجود دارد اما همه  عشق‌ها به سرانجام نمی‌رسند. شکست هم بخشی از یک رابطه است. ببینید که همیشه نمی‌توان نفر اول بود و افرادی هستند که شاد زندگی می‌کنند اما زندگی آنچنان مرفه و بی‌نقصی ندارند، پس مطالعه آزاد را جدی بگیرید.

در پایان باید عرض کنم در این دنیا بسیار کتاب وجود دارد و تجربه‌های بسیاری در کتاب‌ها نوشته شده است، کافی است شما کتاب مناسب سن ۱۵ سال را باز کنید و به جای آن‌ها زندگی کنید، تجربه کنید و عاشق شوید. در نهایت بعد از کسب تجربه از این کتاب‌ها، وارد دنیای واقعی بشوید و زندگی عالی‌تر و زیباتری را برای خودتان بسازید.

شاید جالب باشد بدانید هم سن و سال‌های شما چه جور کتاب‌هایی را می‌خوانند. از طریق لینک زیر می‌توانید به کتاب‌های مورد علاقه نوجوانان دیگر نگاهی بیندازید؛ شاید یکی از آنها کتاب اثرگذار و مورد علاقه شما هم باشد.


دسته بندی مطالب مرتبط

اگر علاقه‌مند به خواندن کتاب‌های مخصوص نوجوانان در زمینه‌های خاص و مشخص شده هستید و دنبال کتاب مناسبی می‌گردید، در لیست زیر کتاب‌های مناسب نوجوانان را دسته بندی کرده‌ام:

لیست کامل‌تر همهٔ مطالب مرتبط با نوجوانان را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

بهترین کتابها برای نوجوانان

دسته بندی بر اساس سن و گروه

امروزه شاید دقت زیادی به رده‌بندی سنی کتابها نداشته باشیم ولی طبق تجربه اگر در انتخاب کتاب برای خودمان و یا حتی هدیه دادن آن به رده‌ سنی توجه کنیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید.

در لیست زیر به دسته بندی مطالب بر اساس رده و گروه سنی پرداخته‌ام:

می‌خواهم خودم انتخاب کنم

در این قسمت به معرفی کتابها در موضوعات مختلف پرداخته‌ام، پس اگر می‌خواهید انتخاب کتاب دست خودتان باشد و براساس موضوعی که دوست دارید کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید پس این شما و این هم موضوعات متنوع:

چی بپوشم؟ چی بخونم؟

شاید هیچ پسری به اندازهٔ یک دختر با این سوال درگیر نباشد، به همین دلیل یک مطلب اختصاصی برای نوجوانان دختر نوشته‌ام که در آن به معرفی کتابهای مناسب برای دختران نوجوان پرداخته‌ام:

بهترین کتابهای مناسب برای نوجوانان دختر

چیزی نمانده که جوان شوم!

اگر یک پای‌تان در دوره نوجوانی و پای دیگرتان در دوره جوانی‌ست، خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم:

در این مطلب به معرفی کتاب‌های مناسب جوانان پرداخته‌ام.

بهترین کتابهای مناسب جوانان

بهترین کتاب‌های دنیا برای بهترین‌ها

اگر به دنبال بهترین کتاب‌های دنیا هستید، با خواندن مطلب زیر حتما چند کتاب مناسب برای خودتان پیدا خواهید کرد:

بهترین کتاب های دنیا – ۱۰+۳ تا از بهترین کتابهای دنیا


در این قسمت نیز به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که شاید مربوط به نوجوانان نباشد ولی با توجه به اینکه مطالب جالبی هستند ممکن است علاقه‌مند باشید که نگاهی به آن‌ها بیاندازید:

مطالب مرتبط به کتابخوانی

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی

۱- بهترین کتابهای خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

۲- بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

۳- بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


بهترین کتاب برای نوجوان ۱۵ ساله از نظر شما

مجددا تاکید می‌کنم اینها کتاب‌های پیشنهادی من بود. شاید از نظر شما بهترین کتاب‌ها برای نوجوان ۱۵ ساله کتاب‌های دیگری باشد.

در قسمت نظرات بگویید که لیست شما برای کتاب مناسب سن ۱۵ سال، شامل کدام کتاب‌هاست؟

کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟


نوشته شده توسط افسانه نجفی

دیدگاه ها

  1. محمد

    من خودم هیچ وقت کتاب نمی‌خوندم تا سال ۹۵ که ۲۰ سالم بود شاید ۱۰ تا متاب غیر درسی خونده بودم
    ولی میدیدم رهبر انقلاب هی توی سایت و توی نت ازشون مطالبی بود که فلان کتاب رو معرفی کرده بودن
    کتاب‌هاشون هم بیشتر از شهدا و اینا بود هیچ وقت هم گیر نمی‌آمد تو مغازه‌ها !‍ هرچی‌ کتاب زرد بی‌خود تخیلی توی خارج بنویسن سریع ترجمه میشه میاد توی قفسه‌های کتاب فروشی‌ها ولی این کتاب‌های شهدا جایی نداره نمی‌دونم چرا

    تا این‌که توی مشهد یه غرفه بود من دیدم اِ همون کتاب‌هایی که رهبر گفته هم اینجا هست سه تاش رو خریدم گفتم بذار بخونم حتما یه چیزی توش هست که رهبر گفته دیگه بالاخره آدم مهمی است رهبر است

    کتاب ۲۳ نفر، و کتاب وقتی که مهتاب گم شد رو خریدم خوندم
    کتاب وقتی که مهتاب گم شد به صورت داستان اومده بود مثل یه رمان خیلی جذاب زندگی یکی از رزمنده‌ها رو نوشته بود
    فرق زیادی با رمان نداشت همونقدر جذاب و خوب منتها واقعی بود همه‌ چیزش
    این شد که منم کتاب خوان شدم

    می‌خواستم بنویسم که کتاب‌های داستانی رو برای بچه ها معرفی کنید که جذاب است می‌خونن باعث میشه کلاً به کتاب علاقه‌مند بشن بعد که کتاب‌خوان شدن خودشون کتاب‌خوار میشن میرن کتاب‌های خوب رو هم که ممکنه مثل داستانی ها جذاب نباشه اما مفید باشه هم بخونن
    اما نمی‌دونم چی شد که این داستان رو نوشتم ! باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *