بهترین کتابها برای کودکان ۸ ساله

بهترین کتاب برای کودکان ۸ ساله

معمولا هیچ جواب مشخصی در این دنیای شلوغ برای سوال‌های کتاب مناسب برای کودک ۸ ساله چگونه باید باشد یا بهترین کتاب برای کودکان ۸ ساله چیست وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد پیدا کردن آن بسیار سخت خواهد‌ بود. پس نیازمند یک جمع‌بندی هستیم که بالاخره چگونه و چه کتابی را برای کودکمان انتخاب کنیم.

در لیست زیر مشکلاتی را که برای انتخاب کتاب معمولا پیش می‌آید، آورده‌ام:

  • بدون اطلاعات کافی کتابی را برای کودکمان انتخاب می‌کنیم که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد و تنها توجهی که به کتاب نشان می‌دهد علاقه‌اش به پاره کردن آن است. 
  • کتابی را انتخاب می‌کنیم که برای کودکمان مناسب نیست، بعد از مدتی می‌بینیم که آن تربیتی که انتظارش را داشتیم نتیجه نگرفته‌ایم، یا اصلا چیز‌هایی که کودکمان از آن کتاب یاد گرفته به درد فرهنگ کشور ما نمی‌خورد.
  • افرادی را دیده‌ام که نهایت تلاششان برای خرید کتاب مناسب کودک ۸ ساله شان این است که به مغازه بروند و بگویند: «کتاب خوب چی دارید؟ برای بچم می‌خواستم». هرکس کودک خود را بهتر از دیگران می‌شناسد و نهایت تلاشی که فروشنده می‌تواند داشته باشد این است که صرفا چند کتاب به شما معرفی کند و چه بسا مسائل فروش خود را هم در نظر گرفته باشد.
  • یا شاید اصلا قصد خرید کتاب برای کودکان ۸ ساله فامیل را داشته باشیم و این‌جاست که انتخاب سخت‌تر هم می‌شود، در این‌گونه موارد علاوه بر راضی کردن کودک، والدین آن را هم باید راضی کنیم وگرنه بعید است کتابی را که نمی‌پسندند حاضر باشند به کودک عزیزشان بدهند.

در این مطلب سعی کرده‌ام که کتاب‌هایی را معرفی کنم که از دید متخصصان کتاب‌های خوبی به شمار می‌روند و همچنین امروزه جزو پرفروش‌ترین کتاب مناسب برای کودک ۸ ساله می‌باشد پس اگر شما هم دغدغه انتخاب کتاب مناسب کودکان را دارید و با وجود جستجوهای فراوان، منابع مناسبی را برای انتخابتان پیدا نمی‌کنید با ما همراه باشید.

در ادامه مطلب:

  • معرفی ۵ کتاب از بهترین کتاب‌های مناسب کودکان ۸ ساله
  • نکاتی که برای انتخاب کتاب باید در نظر گرفته شود
  • معرفی یک مرجع مناسب برای انتخاب کتاب 

 

۱- مجموعه کتاب‌های قلقلک

کودکتان از خواندن کتاب‌های علمی کودکانه خسته شده است؟

سعی دارید کتابی برای کودکتان تهیه کنید که به جای دیدن حالت متفکرانه‌اش، خنده را به لب‌هایش بیاورد و هی بخندد؟

پس حتما این مجموعه را برای کودکتان تهیه کنید.

مجموعه کتاب‌های قلقلک حاوی لطیفه‌های بامزه و جالب است که کودک شما را ساعت‌ها با خندیدن سرگرم می‌کند.

بهترین کتاب برای کودکان 8 ساله

تربیت بچه‌ها به معنی خوراندن اطلاعات زیاد به آن‌ها نیست، تربیت کودکان در فضای همین بازی‌ها و لطیفه‌ها نیز شکل می‌گیرد، پس همان‌طور که در بالا‌تر گفتم سعی نکنید که فقط کتاب‌های علمی و ادبی برای کودکتان بخرید، کودکان در کتاب‌خوانی هم نیاز به تنوع دارند.

بچه‌ها مثل ما بزرگ‌ترها به هر چیزی که ما می‌خندیم، نمی‌خندند و لطیفه‌هایی که برای ما جالب است ممکن است برای بچه‌ها کاملا بی‌معنی به نظر برسد.

لطیفه و جوک‌هایی که کنایه‌های جنسی و اخلاقی ندارند و قومیت‌ها را مسخره نمی‌کنند برای بچه ها جذاب‌تر هستند.

لطیفه‌های این کتاب برگزیده‌ای از لطیفه‌هایی‌ست که در مدت هفت سال بچه ها برای مجله فرستاده‌اند.

کودکان ارتباط بیشتری با لطیفه‌هایی که هم‌سن‌های خودشان ساخته‌اند برقرار می‌کنند، مخصوصا وقتی که لطیفه‌ها دارای تصویر‌سازی هم باشند.

برای خرید این کتاب از لینک زیر استفاده کنید:

 

۲- مجموعه ومی‌کی‌ها

به نظر شما روش تربیت «این را بکن و این را نکن» دیگر جواب می‌دهد؟! معلوم است که نه. اصلا هیچ‌وقت این روش جواب نمی‌داده و تنها کاربردش ایجاد ترس است.

انجام یا انجام ندادن کاری از روی ترس، نه از روی اینکه واقعا باورش داشته باشیم.

می‌خواهید در‌مورد قضاوت کردن به کودک خود آموزش بدهید؟ بهترین شیوه آموزش، آموزش از طریق داستان است و این کتاب داستان کودکان ۸ ساله به آن‌ها می‌آموزد که چگونه در مورد دیگران قضاوت نکنند.

مجموعه ومی‌کی‌ها یک مجموعه ۵ جلدی است در مورد مردم شهر ومی‌کی که کتاب تو بی‌نظیری از این مجموعه را در زیر می‌بینید.

کتاب داستان کودکان ۸ ساله

 

در داستان این کتاب آدم‌های چوبی شهر وِمی‌کی‌ها به هم ستاره طلایی و سیاه می‌دهند. هرکه خوب است و توانایی جسمی خوبی دارد ستاره می‌گیرد.

در این داستان شخصیت «پانچلو» که نمی‌تواند ستاره بگیرد با شخصیت «لوسیا» که هیچ برچسبی به او نمی‌چسبد، نه ستاره و نه دایره، با هم آشنا می‌شوند و لوسیا به پانچلو می‌گوید که به سراغ «ایلای» که همه آدم‌چوبی‌ها را ساخته است برود که مشکل را حل کند.

برای خرید این کتاب از لینک زیر استفاده کنید:

 

۳- سگ سیاه

تا حالا در مورد افسردگی در کودکان فکر کرده‌اید؟ شاید لازم باشد که با کودکان در این مورد صحبت کنیم.

کتاب سگ سیاه یکی از کتاب‌های مناسب برای سنین زیر ده سال است.

کتاب مناسب برای کودک ۸ ساله

سگ سیاه افسردگی پشت در خانهٔ خانوادهٔ هوپ ایستاده. هر عضو خانواده که از او بترسد و دور شود، سگ سیاه بزرگ‌تر می‌شود، آن‌قدر که مثل غول می‌شود. بالاخره «کوچیکه» دل به دریا می‌زند و با سگ همراه می‌شود.

این کتاب اهمیت پذیرش افسردگی به عنوان یک واقعیت را نشان می‌دهد.

برای خرید این کتاب از لینک زیر استفاده کنید:

 

۴- پس کی می‌رسیم؟

معمولا بچه ها یک سوال مشترک دارند که همیشه در مسافرت‌ها، چه کوتاه و چه طولانی، تکرار می‌کنند: پس کی می‌رسیم؟

 «کی می‌رسیم؟» هم ایده‌ای شده برای یک کتاب که کودکان را سرگرم کند.

این کتاب خلاقانه حتی یک جاهایی هم چپکی می‌شود و در کل جالب است!

اگر کودک شما هم سوالِ پس کی می‌رسیم؟ را بدون وقفه تکرار می‌کند این گزینه عالی است.

کتاب مناسب کودک ۸ ساله

این کتاب در لیست بهترین کتاب‌های فصل بهار ۹۷ از نگاه لاک‌پشت پرنده قرار گرفته است.

در توضیحات پایین‌تر، در مورد لیست کتاب لاک‌پشت پرنده توضیحاتی را داده‌ام.

برای خرید این کتاب از لینک زیر استفاده کنید:

 

۵-مجموعه کودک فیلسوف

یکی از نگرانی‌های همه‌ آن‌هایی که به دنبال انتخاب کتاب مناسب کودک ۸ ساله هستند این است که چه کتابی را انتخاب کنند که علاوه بر سرگرمی، جنبه آموزشی و فکری نیز داشته باشد.

کودک فیلسوف، کتابی است که توجه من را نیز به خود جلب کرد و باعث شد آن را برای خواهرزاده‌ام تهیه کنم.

این کتاب به سوالات بچه‌ها در مورد اینکه چرا مدرسه می‌روم ، چرا هر کاری را که دوست دارم نمی‌توانم انجام بدهم، چرا وجود دارم،  را به صورت کودکانه با تصاویر جذاب و جالب به بچه‌ها توضیح می‌دهد.

کتاب برای سنین ۸ سال

برای خرید این کتاب از لینک زیر استفاده کنید:

 

نکات مهم در مورد انتخاب کتاب برای کودکان ۸ ساله:

در این قسمت به نکاتی پرداخته‌ام که در صورت رعایت آن، ذهن ما به صورت مناسب جهت‌دهی خواهد‌شد و در نهایت می‌توانیم کتاب مناسب برای کودک ۸ ساله را انتخاب کنیم و در‌آخر با این جمله که «ای کاش بیشتر تحقیق می‌کردم» رو‌به‌‌رو نخواهیم شد .

۱-به تیتر های پر زرق و برق اعتماد نکنید

در گوگل سرچ می‌کنید کتاب مناسب کودک ۸ ساله و صفحه چند فروشگاه را باز می‌کنید و توضیحات کتاب را می‌خوانید و می‌گویید: «به به عجب کتاب مناسبی!»

اما این شیوه دیگر جواب نمی‌دهد! انتخاب کتاب مناسب به گونه‌ای که خودمان راضی باشیم، وقت بیشتر‌ی می‌خواهد.

۲-از تجربیات دیگران استفاده کنید، نظرات دیگران می‌تواند مفید باشد

  • حتما از نظرات کسانی که به آنها اعتماد دارید استفاده کنید به شرطی که تجربه کافی را داشته باشند؛ یا قبلا کتاب‌هایی را برای کودکان خود گرفته باشند و رضایت داشته باشند.
  • نام کتاب‌ها را یادداشت کنید و بنویسید که برای چه چیزی مناسب هستند.
  • سری به انجمن‌های مربوط به کودکان که در اینترنت فراوان است بزنید و نظرات دیگران را در مورد کتاب‌ها بخوانید، ضرر که ندارد شاید تجربه‌ دیگران برای شما مفید واقع شود.

۳-روحیات و علایق فرزندتان را در نظر بگیرید

فکر کنم دیگر همه‌ ما با وجود این همه تست شخصیتی و مسائل روانشناسی تا الان به این نتیجه رسیده باشیم که آدم‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

پس وقتی قصد انتخاب کتاب برای سنین ۸ سال را دارید حتما این مورد را درنظر داشته باشید، برایتان فقط این مساله مهم نباشد که چون دخترخاله‌تان برای بچه‌اش فلان کتاب ادبی کودکانه را گرفته شما هم باید این‌ کار را بکنید؛ شاید اصلا کودک شما علاقه‌ای به متن‌های ادبی نداشته باشد!

۴-اگر برای فرزند فامیل کتاب می‌خرید؛ هرکتابی را نخرید!

اگر فکر می‌کنید صرف اینکه کتابی را برای کودکی بخرید، به دستش خواهد رسید کور خوانده‌اید!

هر خانواده‌ای تربیت مخصوص خودش را دارد و اجازه نخواهد داد هر کتابی را کودک دلبندش بخواند، پس در هنگام انتخاب کتاب حتما به سلیقه والدین توجه کنید و حداقل فرهنگ خانواده را درنظر بگیرید.

فرض کنید خانواده‌ای در‌ مورد مساله فرهنگ بومی و قهرمان‌های داخلی تاکید داشته باشد، حالا شما بروید و برای فرزند این خانواده کتاب بن‌تن بخرید خب معلوم است که انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود.

برای انتخاب کتاب‌های مناسب کودکان می‌توانید به لیست متنوع کتاب‌های سایت‌های فروش کتاب سر بزنید و با مطالعه قسمت توضیحات محصول، از مفید بودن آن برای کودک ۸ ساله خود مطمئن شده و سپس خرید کنید.

 


لیست کتاب‌های منتشر شده توسط سازمان‌های فعال و مرتبط را جدی بگیرید، ارزش امتحان کردن را دارد

سازمان‌هایی هستند که دغدغه آن‌ها کمک به ترویج کتاب‌خوانی و معرفی کتاب‌های مناسب کوکان است، حتما نگاهی به لیست‌های آن‌ها بیندازید.

نمونه ای از این لیست‌ها فهرست کتاب‌های لاکپشت پرنده است.

لاک‌پشت پرنده فهرستی از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان است که با همکاری مشترک مؤسسه شهر کتاب و فصلنامه تخصصی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان تهیه می‌شود.

این کتاب‌ها را گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان، با بررسی کتاب‌های هر فصل، انتخاب می‌کنند و در مورد هر کتاب گروه‌ سنی و کاربرد آن ماننده تصویر زیر آورده شده است.

دانلود کتاب داستان برای سنین ۸ سال


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

بهترین کتاب‌قصه‌های شاد کودکانه

بهترین کتاب‌قصه برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ایم پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است، خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم، در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام.

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کودکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که دخترها روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


مجددا تاکید می‌کنم، این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب‌های مناسب کودکان، کتاب‌های دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب‌های کودکانه شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟
کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آن‌ها چیست؟

 


این مطلب توسط محمد حسین عباسی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *