بهترین داستانهای کوتاه ایرانی

داستان کوتاه گونه‌ای از ادبیات داستانی است که حجم بسیار کمی دارد و به مهم‌ترین اتفاقات شخصیت‌ها می‌پردازد.

تعداد شخصیت ها در این گونه داستان ها اغلب محدود است و معمولا در طی داستان خبری از جزئیات و توصیفات فراوان نیست.

در ادامه شما با تعدادی از داستانهای کوتاه از نویسندگان معاصر ایرانی آشنا خواهید شد.

در این مطلب دربارۀ بهترین داستانهای کوتاه ایرانی حرف زده‌ایم؛ ولی اگر به دنبال لیست کتابهای معروف ایرانی هستید، در مطلبی جدا دربارۀ آنها نوشته‌ایم که لینک آن در انتهای این مطلب قرار دارد.

برخی عقیده دارند قرن اخیر، قرن غلبه جهانی داستان کوتاه بر دیگر انواع ادبی است. انسان دیگر آن فراغت را ندارد که رمان‌های بلند چند جلدی بخواند؛ از این رو با مطالعه داستان کوتاه گویی خود را تسکین می دهد.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم چند داستان کوتاه فارسی از نویسندگان معروف که از بهترین داستانهای کوتاه ایرانی هستند را به شما معرف کنیم.

بهترین مجموعه داستان کوتاه از نظر شما کدام است؟ کدام داستان را به عنوان بهترین داستان کوتاه معاصر ایرانی معرفی میکنید؟ نظرتان را در انتهای مطلب و در قالب کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

این شما و این بهترین داستانهای کوتاه از نویسندگان معاصر ایرانی:

 

۱-یکی بود یکی نبود

بدون شک جمالزاده آغازگر داستان‌نویسی جدید ایران است.

او  در عین حال ‌که با شیوه‌ی داستان‌نویسی غرب آشنایی کامل داشت و آن را در نوشته‌های خود به کار می‌بست اما از روح ایرانی در نوشته‌هایش بهره می‌گرفت و آن‌گونه می‌نوشت که برای مخاطب فارسی‌زبان نیز آشنایی داشته باشد.

داستان‌های وی انتقادی، ساده، طنزآمیز و سرشار از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه است. به دلایل ذکر شده، کتاب‌های او همیشه مورد استقبال مردم قرار میگرفت.

داستان کوتاه فارسی از نویسندگان معروف

مجموعه‌ی «یکی بود یکی نبود» که به نظر منتقدان مهم‌ترین اثر جمالزاده و از بهترین داستانهای کوتاه ایرانی است، او را به عنوان نویسنده‌ای پیشگام در میان داستان نویسی معاصر شناسانده است.

این مجموعه شامل یک دیباچه که، بسیاری از منتقدان آن را بیانیه ادبیات جدید فارسی دانسته‌اند، و شش داستان کوتاه است.

 

۲-نیمه تاریک ماه

«نیمه تاریک ماه» که از بهترین داستانهای کوتاه معاصر به شمار میرود، شامل داستان‌هایی است که از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۷۷ به نگارش درآمده.

این مجموعه شامل ۳۶ داستان با مفاهیم اجتماعی و سیاسی، سنت و مدرنیته، مبارزه با خرافات و به‌طور کل مفاهیمی است که با آن‌ها سروکار داریم. مجموعه‌ی فوق، نمونه‌ای از نخستین تجربیات مدرن داستان کوتاه از نویسندگان ایرانی به‌شمار میرود.

نوشته‌های گلشیری، بخصوص این مجموعه، به دلیل تکنیک‌های نوشتاری، زبان و زاویه دیدهای مختلف، برای کسانی که علاوه بر خواندن، به نوشتن و یادگیری نگارش داستان علاقه دارند، بهترین مجموعه داستان کوتاه است. مطالعه این مجموعه به تمام خواننندگان جدی ادبیات پیشنهاد میشود.

بهترین داستانهای کوتاه ایرانی

گلشیری این اثر را حاصل تمام زحمات خود در عرصه داستان کوتاه می‌داند.

 

۳-داستان‌های صادق چوبک

چوبک از اولین کوتاه نویسان داستان فارسی است. او را در کنار جمالزاده، بزرگ علوی و صادق هدایت، پدران داستان‌ نویسی نوین ایرانی می‌دانند. مشهورترین رمان او «سنگ صبور» نام دارد.

اکثر داستان‌های وی حکایت تیره روزی مردمی است که اسیر خرافه و نادانی هستند. چوبک با توجه به خشونت رفتاری‌ای که در طبقات فرودست دیده می‌شد، سراغ شخصیت‌ها و ماجراهایی رفت که هرکدام بخشی از این رفتار را بازتاب می‌دهند.

شهرت چوبک به سبب نوشتن داستان‌های کوتاه بود. این داستان‌ها در ۴مجموعه کتاب با نام‌های «خیمه شب بازی»، «انتری که لوطیش مرده بود»، «روز اول قبر» و «چراغ آخر» به چاپ رسیده‌اند.

داستانهای کوتاه از نویسندگان معاصر ایرانی

با چاپ داستان «انتری که لوطی‌اش مرده بود»، چوبک خودش را به‌عنوان یک نویسنده‌ی تمام‌عیار در ادبیات معاصر ایران و داستانش را در ردیف بهترین داستانهای کوتاه ایرانی قرار داد. این داستان از زبان میمون و با نگاه توده‌ای و به زبان مردم کوچه  بازار نوشته است.

 

۴-داستان‌های صادق هدایت

اهالی ادبیات، صادق هدایت را در ردیف‌ نویسندگان بزرگ معاصر ایران همچون جمالزاده، بزرگ علوی و چوبک می‌دانند.

او بیش از ۴۰ عنوان داستان نوشت. «بوف کور» از برجسته‌ترین آثار او و از مهم‌ترین آثار ادبیات داستانی ایران به‌شمار میرود.

بهترین مجموعه داستان کوتاه

سهم هدایت در ادبیات داستانی چنان است که بسیاری از نویسندگان معاصر، تحت تأثیر سبک نگارش وی قرارگرفته‌اند. داستان‌های او در زمینه‌های مختلفی همچون واقع گرایانه، طنزآمیز، ملی‌گرایانه و جریان سیال ذهن نوشته شده است .

در میان آثار هدایت، کتاب‌های «زنده به گور»، «سه قطره خون»، «سایه روشن» و «سگ ولگرد» از مجموعه داستان‌های کوتاه او و بدون تردید از بهترین داستانهای کوتاه ایرانی به شمار می‌روند.

 

۵-داستان‌های مصطفی مستور

مصطفی مستور با چاپ کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» شناخته شد. بعد از آن علاوه بر رمان و داستان بلند، به چاپ مجموعه داستان‌های کوتاه مشغول شد.

آثار مستور بارها تجدید چاپ شده‌اند و در نظرسنجی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، یکی از ده نویسنده محبوب هشتاد سال داستان‌نویسی ایران نام گرفت.

شاید یکی از ویژگی‌هایی که باعث جذب مخاطب در آثار او می‌شود، زبان و فضاسازی باشد.

ویژگی قابل توجه دیگر، شخصیت‌پردازی است. او شخصیت‌ها را مدام در موقعیت‌های مختلف محک می‌زند و اطلاعات را به گونه‌ای به مخاطب میدهد که مخاطب از کشف شخصیت لذت میبرد.

بهترین داستانهای کوتاه معاصر

مفاهیمی مانند فلسفه، کشف حقیقت، تنهایی، شک و تکرار و روزمرگی در آثار مستور به چشم میخورد.

مجموعه داستان‌های «عشق روی پیاده‌رو»، «چند روایت معتبر»، «من دانای کل هستم»، «حکایت عشقی بی‌قاف، بی‌شین، بی‌نقطه»، «تهران در بعد از ظهر»، «بهترین شکل ممکن» و «زیر نور کم» مجموعه داستان‌های کوتاه او و از بهترین‌های داستان کوتاه معاصر ایرانی به‌شمار میروند.

 

 

بهترین کتابهای ایرانی

اگر این معرفی کتاب برایتان جذاب بود، حتما مطلب معرفی کتاب خوب ایرانی را هم بخوانید:

 

بهترین نویسندگان ایرانی

همچنین اگر علاقه‌مند هستید که با بهترین نویسندگان ایرانی و آثار آن‌ها آشنا شوید، مطلب دیگری نیز در این مورد نوشته‌ایم که با خواندن آن می‌توانید آشنایی خوبی با آثار نویسندگان معروف ایرانی پیدا کنید:

 

مطالب دیگر مرتبط به کتابخوانی:

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی:

بهترین کتابهای خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


بهترین داستانهای کوتاه ایرانی از نظر شما کدام است؟

با پیشنهادات ما در این زمینه آشنا شدید.

حالا شما نظرتان را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *