سایت آموزشی آکادمی خان (Khan Academy)

سایت آموزشی آکادمی خان

Khan Academy چیست؟

سایت آموزشی آکادمی خان، پراستفاده‌ترین مرجع آموزشی برای دانش‌آموزان در سراسر جهانه. این موسسۀ غیرانتفاعی کارش رو با درس ریاضی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه شروع کرد و الان تمام مقاطع تحصیلی رو پوشش میده و علاوه بر دانش‌آموزان، دوره‌های باکیفیتی برای کودکان، دانشجویان و بزرگسالان ارائه میده.

هدف اصلی آکادمی خان ارائۀ آموزش‌های باکیفیت و رایگان به همۀ مردم دنیاست:

سایت khan academy

در این مطلب دربارۀ ویژگی‌ها و امکانات سایت آموزشی آکادمی خان صحبت می‌کنیم و با پرمخاطب‌ترین دوره‌های مهارت‌های شغلی سایت Khan Academy آشنا میشیم.

آکادمی خان چطور کارش رو شروع کرد؟

آکادمی خان در سال ۲۰۰۸ به همت سلمان خان، معلم بنگلادشی‌تبار و دانش‌آموختۀ هاروارد و ام‌آی‌تی شروع به کار کرد. تلاش‌های او و سخنرانی‌هایی که در سایت تد انجام داد (+و+) به رواج استفاده از ویدیوهای آموزشی در مدرسه‌ها کمک کرد.

سایت khan academy تعداد دانش آموزان

برای آشنایی بیشتر با اهداف آکادمی خان، خوبه نگاهی به ویدیوی معرفی سایت Khan Academy در یادداشت‌های بیل گیتس بندازیم:

آموزش‌های آکادمی خان مناسب کیه؟

  • اصلی‌ترین مخاطبان آکادمی خان دانش‌آموزان و معلمان هستند؛ این سایت علاوه بر پوشش دروس تمامی مقاطع تحصیلی، امکانات زیادی برای انجام تمرینات و پیگیری روند پیشرفت درسی داره. در سایت آکادمی خان معلمان و والدین میتونند بر روند مطالعاتی دانش‌آموزان نظارت کنند.
  • ویدیوهای آموزشی آکادمی خان میتونند برای بزرگسالان هم مورد استفاده قرار بگیرند و هر کسی دوست داشته باشه، میتونه به کمک آکادمی خان، یادگیری یک درس رو از پایه شروع کنه.
  • آکادمی خان آموزش‌های باکیفیتی برای آزمون‌های ورود به دانشگاه و دروس دانشگاهی داره که میتونه مورد توجه دانشجویان قرار بگیره.
  • به تازگی آکادمی خان شروع به تولید دوره‌هایی برای آشنایی با مشاغل و یادگیری مهارت‌های شغلی کرده که میتونه برای کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه مفید باشه.
  • آکادمی خان اپلیکیشنی هم برای کودکان تهیه کرده که الفبا، ریاضی و هنر و خلاقیت رو به کودکان آموزش میده.

اپلیکیشن khan academy کودکان 

فرمت آموزش‌های آکادمی خان چیه؟

فرمت آموزش‌های سایت Khan Academy ترکیبی از ویدیو، متن و تمرین هستند. همۀ دروس زیرنویس انگلیسی دارند و قابل دانلود هستند. بسیاری از ویدیوهای آکادمی خان با زیرنویس فارسی و همینطور به زبان فارسی تهیه شده که در سایت Khan Academy فارسی در دسترسه.

سایت khan academy فرمت ویدیوها

سایت Khan Academy اپلیکیشن موبایل هم داره؟

بله، آکادمی خان اپلیکیشن خوب و کاملی داره که تمام امکانات سایت رو برای پیگیری دوره‌ها در اختیار کاربران میذاره. اپلیکیشن Khan Academy برای کودکان هم از طریق خود سایت در دسترسه.

اپلیکیشن khan academy

در سایت آموزشی آکادمی خان چه درس‌هایی ارائه میشه؟

آموزش‌های آکادمی خان بسیاری از شاخه‌های علوم از جمله ریاضیات، پزشکی، اقتصاد، هنر، علوم کامپیوتر و … رو شامل میشه که در تصویر پایین میبینید.

لیست دروس khan academy

ثبت نام در آکادمی خان به چه صورته؟ هزینۀ آموزش‌ها چقدره؟

سایت آکادمی خان به دلیل غیرانتفاعی بودن نیازی به اعمال تحریم‌ها نداره ولی بعضی از سرورهای میزبانیش در ایران در دسترس نیست و ممکنه برای دسترسی به بعضی صفحات، نیاز به قندشکن پیدا کنید. تمامی آموزش‌های آکادمی خان رایگانه و رایگان خواهد ماند.

در زمان ورود به سایت آکادمی خان میتونید انتخاب کنید که یادگیرنده، معلم و یا یکی از والدین دانش‌آموز هستید تا امکانات مجزایی رو در اختیارتون قرار بده. ثبت نام در آکادمی خان به سادگی با اکانت گوگل انجام میشه و بعد از اون باید انتخاب کنید در چه مقطع تحصیلی هستید، یا دانشجو و یا بزرگسال هستید.

شخصی سازی khan academy

در مرحلۀ بعد میتونید مباحث مورد علاقتون رو انتخاب کنید تا دروس جدید اون مباحث در پروفایل شخصیتون نمایش داده بشه. بعد از این مراحل به صفحۀ شخصیتون در آکادمی خان وارد میشید و میتونید درس‌هایی رو که شروع کردید و مقدار پیشرفت تحصیلیتون رو ببینید.

سایت Khan Academy گواهی‌نامۀ پایان دوره داره؟

آکادمی خان یک منبع کمک آموزشیه و جایگزین مدرسه و دانشگاه نیست. البته در دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌محور مثل Hour of Code گواهی‌نامه‌هایی به دانش‌آموزان‌ ارائه میشه ولی در کل، Khan Academy گواهی‌نامۀ پایان دوره نداره.

دروس آکادمی خان تمرین و پروژه هم داره؟

بستگی به نوع دوره داره ولی اکثر آموزش‌های آکادمی خان تمرین و آزمون دارند. اخیرا آکادمی خان در بسیاری از دروس، شیوۀ آموزش تسلط محور (Mastery Learning) رو پیش گرفته که به خوبی سطح علمی دانش‌آموز رو میسنجه و او رو با انجام تمریناتی در مسیر رسیدن به تسلط قرار میده.

mastery learning khan academy

دوره‌های آکادمی خان پشتیبانی در طول دوره داره؟ رفع اشکال داره؟

در دوره‌های معمول، امکان صحبت با اساتید وجود نداره ولی در پایین صفحۀ ویدیوها، قسمت گفتگو وجود داره که میتونیم سوالمون رو بپرسیم.

چیکار کنیم که آموزش‌های سایت Khan Academy اثربخش باشه؟

  • با توجه به رایگان بودن دروس خوبه که اول با محتوای چند دوره آشنا بشیم و بعد دورۀ مناسبمون رو انتخاب و شروع به یادگیری کنیم.
  • پراکنده‌ یاد نگیریم و چند مبحث رو با هم شروع نکنیم. یادمون باشه داشتن انضباط شخصی در دنبال کردن دوره‌های آنلاین بسیار مهمه.
  • سعی کنیم تمرینات رو با توجه حل کنیم؛ تیم محتوای آکادمی خان این تمرینات رو با هدف مشخصی طراحی میکنه.
  • اگه مدتی از مطالب دوره فاصله گرفتیم، حتما مباحث قبلی رو مرور کنیم.

نقاط قوت و ضعف سایت آموزشی آکادمی خان چیه؟

طراحی ساده و زیبا و امکانات مناسب سایت، آموزش مباحث درسی به صورت چکیده و قابل‌درک و داشتن استانداردی در ارائۀ بصری و کیفیت علمی آموزش‌ها از بهترین ویژگی‌های آکادمی خان هستند.

بهترین استفاده از آکادمی خان برای یادگیری موضوعات علمی از پایه‌ست و با اینکه آکادمی خان سعی داره دوره‌های مهارت‌محوری هم ارائه بده ولی سهم این دوره‌ها نسبت به کل محتوای سایت فعلا پایینه.

چند دورۀ خوب سایت Khan Academy در زمینۀ مهارت‌های شغلی معرفی کنید.

آکادمی خان دوره‌هایی برای آشنایی با رشته‌ها و مشاغل تهیه کرده که در اون افراد شاغل از ویژگی‌ها و مهارت‌های لازم شغلشون صحبت می‌کنند؛ این دوره‌ها شامل مشاغل تکنولوژیک، بازاریابی و فروش، بهداشت و درمان و … هستند. لیست دوره‌ها رو میتونید در اینجا ببینید.

یک دورۀ خوب هم برای برنامه‌ریزی شغلی وجود داره که خوبه سری بهش بزنید.

دوره‌های خوبی هم برای کسب مهارت‌های شغلی در آکادمی خان وجود داره که یکی از اونها به نام Pixar in a Box با همکاری شرکت پیکسار برای آشنایی با مهارت‌های تصویرسازی دوبعدی و سه‌بعدی تهیه شده.

در زمینۀ مهارت‌های شغلی سری دوره‌های علوم کامپیوتر، برنامه‌نویسی، اقتصاد شخصی و کارآفرینی عرضه شده که میتونه به ما در کسب مهارت‌های شغلی مناسب دنیای دیجیتال، بسیار کمک کنه.

برنامه‌های آینده Khan Academy چیه؟

مدرسه آکادمی خان

آکادمی خان همچنان سعی داره آموزش ترکیبی رو به مدارس ببره و منابع آموزشی آنلاین رو در اختیار دانش‌آموزان بذاره و در این راه آموزش‌هایی برای معلمان تهیه کرده و تلاش‌هاش رو ادامه میده.

علاوه بر این آکادمی خان، مدرسه‌ای برای تجربۀ شیوه‌های نوین آموزشی (Khan Lab School) تاسیس کرده و دانش‌آموزان رو در سنین مختلف برای دوره‌هایی گرد هم میاره و سبک‌های جدید آموزشی رو آزمون میکنه.

با تغییر بازار شغلی در سراسر جهان و نیاز به کسب مهارت‌های شغلی تازه، آکادمی خان داره بر روی دوره‌های بیشتری در این زمینه کار میکنه.


مطلبی که خوندید از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی مراجع آموزشی نوشته شده.

 

برای استفاده از سایت‌های آموزشی معتبر مثل Khan Academy، لازمه که شما مهارت خودآموزی رو داشته باشید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت به این شیوه و از درون منزل کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار و یا دیدن یک دوره آنلاین) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

توی دوره آنلاین یادگیری اثربخش شما یاد می‌گیرید که چطور از مراجع آنلاین آموزشی مثل Khan Academy استفاده کنید و بعد از برنامه‌ریزی درست و مناسب، موقع اجرای این برنامه هم دچار تنبلی نشید.

دوره آنلاین یادگیری اثربخش رو از دست ندید:


این مطلب حاصل تجربۀ شخصی نگارنده در استفاده از Khan Academy است؛ خوشحال میشیم اگه شما هم تجربه‌ای در استفاده‌ از دوره‌های آکادمی خان دارید، برامون در کامنت‌ها بنویسید.

این متن توسط مهشید پرچمی نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. علی رضا حایری مهریزی

    با سلام
    با احترام باستحضار برسونم سایت شما را آقای دکتر سید مجید میرحسینی به من پیشنهاد دادند که خیلی خیلی از این استاد برجسته و سایت خوب شما سپاسگزارم?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *