معرفی تست ۵ عاملی نئو (NEO)

مدل پنج عاملی شخصیت BIG FIVE

تست نئو چیست؟

آزمون نئو از معتبرترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت‌شناسیه که بر پایۀ مدل پنج عاملی شخصیت (Big 5) تنظیم شده. مدل پنج عاملی شخصیت بیش از سه دهه‌ست که مطرح شده و حاصل سال‌ها تحقیق در زمینۀ روانشناسی شخصیت صفاتیه.

با انجام آزمون نئو، به پنج عامل اصلی شخصیت امتیاز داده میشه. در نتایج تست نئو، صفات به صورت طیف نشان داده میشه و از دسته‌بندی‌هایی به سبک MBTI خبری نیست. این موضوع، دقت و صحت نتایج تست نئو رو بالا میبره ولی استفادۀ فردی از اطلاعات رو سخت‌تر میکنه.

تست نئو کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی داره. مهم‌ترین مزیت تست نئو، اعتبار و دقت بالای نتایجه. انجام تست نئو و تحلیل نتایج اون، زمان زیادی از شما میگیره ولی آزمون نئو از علمی‌ترین تست‌ها برای بررسی بی‌طرفانه و دقیق شخصیته و میتونه اطلاعاتی در اختیار شما بذاره که در کمتر تست شخصیت‌شناسی بدست میاد.

در این مطلب دربارۀ مدل پنج عاملی شخصیت Big 5، آزمون شخصیت شناسی نئو و نحوۀ تفسیر آزمون نئو صحبت می‌کنیم و چند سایت خوب برای تست نئو رایگان به شما معرفی می‌کنیم.

تفسیر آزمون نئو NEO

مدل پنج عاملی شخصیت Big 5 چطور مطرح شد؟

مدل پنج عاملی شخصیت در طول سال‌ها پژوهش روانشناسان صفاتی به دست آمده و هر چند آزمون نئو رو رابرت مک‌کری و پال کاستا ابداع کردند ولی پژوهشگران زیادی در روند تدوین این مدل و آزمودن اعتبار اون فعالیت داشتند.

تست شخصیت آیزنک و آزمون ۱۶ عاملی کتل از دیگر تست‌های مشهور شخصیت‌شناسی بر مبنای شخصیت‌شناسی صفاتی هستند. در تمامی این تست‌ها، شخصیت با مجموعه‌ای از صفات توصیف میشه.

(برای آشنایی بیشتر با نظریه‌های صفاتی شخصیت و مدل پنج عاملی شخصیت میتونید سری به مجموعه درس‌های مدل پنج عاملی شخصیت (Big-5) در سایت وزین متمم بزنید).

آزمون نئو از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت؟

نسخۀ اولیۀ تست نئو در سال ۱۹۷۸ در کتاب مک‌کری و کاستا منتشر شد و بعد از اون سه بار بازنگری شد. از آن زمان تا الان نسخه‌های مختلفی از این تست تهیه شده. در سایت‌ها هم چند نسخۀ متفاوت از آزمون نئو آنلاین موجوده.

تست NEO PI-R علاوه بر سنجش پنج عامل اصلی شخصیت، در هر عامل، شش صفت رو بررسی میکنه. این تست ۲۴۰ سوال داره و نسخۀ کوتاه‌شدۀ آن به نام NEO-FFI فقط ۶۰ سوال داره و فقط پنج عامل اصلی شخصیت رو امتیازدهی میکنه.

تفسیر تست نئو چه اطلاعاتی به ما میده؟

در نظریه‌های صفاتی شخصیت، اعتقاد بر اینه که اگه صفات شخصیتی فرد رو بشناسیم، میتونیم رفتارش رو در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کنیم.

در مدل پنج عاملی شخصیت، هزاران صفت شخصیتی انسان در پنج عامل اصلی جمع شده که هر عامل، شش زیرمجموعه داره: پنج عامل اصلی شخصیت شامل روان‌رنجوری یا نوروتیک بودن (N)، برون‌گرایی (E)، گشودگی به تجربیات جدید (O)، موافق بودن (A) و وظیفه‌شناسی (C) هستند.

دو اسم مخفف هم برای این مدل وجود داره؛ OCEAN یا CANOE؛ اقیانوس یا قایق کانو.

آزمون نئو CANOE

در تفسیر آزمون نئو، امتیازات پنج عامل اصلی شخصیت رو دو به دو در کنار هم قرار میدهند و با توجه به بالا و پایین بودن دو مولفه به دسته‌بندی‌هایی میرسند. این دسته‌بندی‌ها تمایلات رفتاری افراد در موقعیت‌های مختلف رو بیان میکنه.

در تصویر زیر میبینید که دو عامل برونگرایی (E) و موافق بودن (A) در کنار هم قرار گرفتند و یک نوع تیپ‌بندی ایجاد کردند که شیوۀ تعاملات فرد رو نشون میده.

تفسیر آزمون نئو عامل برونگرایی و موافق بودن

برای آشنایی با پنج عامل اصلی شخصیت در آزمون نئو، به ویدیوی زیر نگاهی بندازید:

برونگرایی و درونگرایی در مدل پنج عاملی شخصیت چطور مشخص شده؟

برونگرایی (E) در تست نئو با معنای متداول برونگرایی متفاوته و با شش صفت سنجیده میشه که شامل فعال بودن، قاطعیت داشتن، شاد بودن، هیجان‌طلبی، علاقمندی به مردم و پرحرف بودن میشه.

ممکنه یک فرد در چندتا از این شش صفت امتیاز بالا و در بقیه امتیاز پایینی بگیره ولی نهایتا میانگین امتیازات این شش صفت، امتیاز برونگرایی در تست نئو رو مشخص میکنه.

هر چند که همبستگی و ارتباطی بین درونگرایی در مدل پنج عاملی شخصیت و تست‌های دیگۀ شخصیت‌شناسی مثل MBTI وجود داره ولی نمیشه اونها رو یکسان دونست.

امتیاز بالا در نوروتیک بودن (N)، یک خصوصیت منفیه؟

از اصطلاحات نوروتیک بودن، روان‌رنجوری، تهییج‌پذیری و بی‌ثباتی عاطفی برای تعریف عامل N در مدل پنج عاملی شخصیت استفاده میکنند. نوروتیک بودن به معنای داشتن زمینه و آمادگی برای تجربۀ عواطف منفی مثل ترس، غم، دستپاچگی و عصبانیته.

شش صفت مرتبط به نوروتیک بودن شامل عصبانیت، اضطراب، افسردگی، عدم خویشتن‌داری، حساس بودن به خود و آسیب‌پذیری در شرایط سخت میشه. هر کدام از این صفات با یک سری از اختلالات روانی مثل افسردگی، اضطراب و اضطراب اجتماعی در ارتباطه.

البته تست نئو یک تست شناسایی اختلالات روانی نیست و ارزش بالینی نداره و انجام این تست‌ بدون حضور یک روانشناس اعتبار چندانی برای تشخیص اختلالات روانی نداره ولی اگه تست رو با دقت انجام داده باشید و در یکی از شش صفت مثلا اضطراب، امتیاز بسیار بالایی به دست بیاد، جا داره مقداری روی اون تامل کنید.

صفات در روانشناسی شخصیت صفاتی، در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد ارثیه و بقیه تحت تاثیر محیط و تربیته که این مقدار برای هر کدام از صفات متغیره. در مدل پنج عاملی شخصیت مقدار هر کدام از صفات قابل تغییره و حتی با بالا رفتن سن، برونگرایی و نوروتیک بودن کاهش یافته و موافق بودن و وظیفه‌شناسی افزایش پیدا میکنه. بنابراین صفات مربوط به نوروتیک بودن هم قابل کنترل و بهبوده.

نتایج به‌دست‌آمده از تفسیر تست نئو در چه حیطه‌هایی کاربرد داره؟

کاربردهای حال حاضر تست نئو و تحقیقاتی که روی اون انجام میشه بسیار گسترده‌ست ولی برای استفادۀ شخصی ما، مهم‌ترین کاربرد این تست در شناختن نقاط قوت و ضعف شخصیتیه.

مدل پنج عاملی شخصیت بر صفات به عنوان «گرایش‌های نسبتا ثابت در واکنش نشان دادن به موقعیت‌ها» تاکید داره و میشه گفت در هنگام دیدن نتایج تست نئو با آنالیزی از صفات شخصیتیمون روبرو هستیم و میتونیم واکنش خودمون در شرایط مختلف رو پیش‌بینی کنیم که این میتونه استفاده‌های زیادی داشته باشه.

آزمون نئو میتونه چه کمکی به ما در مسیر شغلیمون بکنه؟

نتایج تست نئو مثل تست‌های شخصیت‌شناسی دیسک و MBTI افراد رو در دسته‌های مشخصی قرار نمیده و به توصیف تیپ‌های شخصیتی نمی‌پردازه بلکه صفات اصلی شخصیت هر فرد رو امتیازدهی میکنه.

به این صورت میشه گفت تست نئو به ما شغل مشخصی رو پیشنهاد نمیده و به طور غیرمستقیم میشه از نتایجش در یافتن شغل مناسب استفاده کرد.

استفادۀ غلط از آزمون نئو چگونه‌ست و ممکنه چه تبعاتی داشته باشه؟

  • طبق تجربه‌ای که با انجام چند نمونه تست نئو به دست آوردم باید بگم که پاسخ به این تست نیاز به توجه و دقت زیادی داره و بی‌دقت جواب دادن، نتیجه رو کاملا تغییر میده.
  • باید طبق تجربه و درکی که از شخصیت و رفتار خودمون داریم به تست نئو پاسخ بدیم. سعی کنیم با دید مثبت‌نگر ولی واقع‌گرا به سوالات جواب بدیم؛ اگه با دید منفی پاسخ بدیم نمرۀ نوروتیک بودن خیلی بالا میره 🙂
  • بهتره به فرم بلند این آزمون یعنی آزمون نئو ۲۴۰ سوالی پاسخ بدیم تا بتونیم علاوه بر امتیاز پنج عامل اصلی، صفات شش‌گانۀ هر عامل رو هم ببینیم چون اطلاعات مفیدتری در اختیارمون میذاره.
  • تست نئو یک تست شخصیت‌شناسی علمی و مفصله و باید زمان مناسبی رو برای تفسیر نتایجش در نظر بگیریم. آزمون نئو، نتیجۀ دم‌دستی و روشنی در اختیار ما قرار نمیده و بیشتر یک آنالیز کلی از صفات شخصیتیه که برای اینکه به دردمون بخوره باید بررسی و تحلیل بشه.

کجا میشه آزمون نئو رایگان رو انجام داد؟ چند سوال داره و پاسخ دادن بهش چقدر طول میکشه؟

چندین ورژن از تست نئو با اسم‌های مختلف وجود داره ولی برای انجام تست نئو آنلاین در سایت‌ها این دو نوع آزمون بیشتر دیده میشه: آزمون نئو فرم بلند ۲۴۰ سوالی و آزمون نئو فرم کوتاه ۶۰ سوالی که فرم کوتاه آزمون نئو، مجموعه‌ای از سوالات انتخاب‌شده از فرم بلنده.

آزمون نئو ۲۴۰ سوالی حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان میبره و آزمون نئو ۶۰ سوالی رو در حدود ربع ساعت میشه انجام داد. تست نئو آنلاین به زبان‌های فارسی و انگلیسی و به صورت رایگان و خریدنی در چندین سایت در دسترسه.

یک نمونۀ فارسی تست نئو رایگان فرم کوتاه ۶۰ سوالی رو میتونید در فول‌فکر انجام بدید. در تست نئو ۶۰ سوالی فقط امتیاز پنج عامل اصلی شخصیت محاسبه میشه و تست‌های رایگان معمولا تحلیل چندانی ندارند.

نسخۀ خریدنی تست نئو ۲۴۰ و ۶۰ سوالی با تفسیر کامل در چند سایت از جمله سایت کاربوم موجوده (+و+). یک نرم‌افزار هم برای انجام آزمون نئو ۲۴۰ سوالی و آزمون نئو ۶۰ سوالی تهیه شده و میتونید از طریق نرم‌افزار، تست‌ها رو بخرید و نتیجۀ کاملی دریافت کنید (+).

آزمون نئو رایگان به زبان انگلیسی در سایت‌های زیادی در دسترسه که این چند سایت از بهترین‌ها هستند: تست نئو فرم کوتاه ۴۰ سوالی (+و+) و تست نئو فرم بلند ۳۰۰ سوالی (+). با انجام آزمون نئو ۴۰ سوالی فقط امتیازات پنج عامل اصلی رو خواهید داشت ولی با انجام آزمون نئو ۳۰۰ سوالی که البته حوصلۀ زیادی میطلبه، امتیازات صفات شش‌گانۀ هر عامل رو هم بدست میارید.

سوالات تست نئو، کوتاه و قابل درک هستند، فقط اینکه در تست‌های به زبان انگلیسی از اصطلاحات محاوره‌ای زیادی استفاده شده و ممکنه نیاز بشه جملات رو سرچ کنید تا معنی رو درست درک کنید.

دانلود پرسشنامه تست نئو و چند نمونه تفسیر آزمون نئو

برای مقایسۀ نتایج چند سایت ارائه‌دهندۀ تست نئو، میتونید نمونۀ تفسیر تست نئو در کاربوم رو از اینجا، نمونۀ تفسیر آزمون نئو در تعالی نوتریکا رو از اینجا و نمونۀ تفسیر آزمون نئو در نرم‌افزار فرا نئو رو از اینجا دانلود کنید. همچنین برای دانلود پرسشنامه نئو به همراه شیوۀ امتیازدهی میتونید اینجا کلیک کنید.

نتیجۀ تست نئوی من و اینکه نتایج این تست چه کمکی به من کرد:

من آزمون نئو رایگان ۶۰ سوالی رو به زبان فارسی و انگلیسی انجام دادم که جواب تست فارسی رو در تصویر پایین می‌بینید و آزمون نئو رایگان ۳۰۰ سوالی انگلیسی رو هم انجام دادم.

آزمون نئو فرم کوتاه رایگان

 در هیچکدوم از تست‌ها نتیجۀ یکسانی نگرفتم و به نظرم تست نئو فرم بلند دقیق‌تر بود و نتیجه‌ش به شخصیت من و نتیجۀ تست‌هایی که قبلا انجام دادم مثل تست دیسک و MBTI نزدیکتر بود. در حقیقت نمونۀ فارسی نسبت به بقیه، نتایج غیرواقعی‌تری داشت.

امتیاز برونگرایی من در تمامی تست‌ها پایین بود و از این لحاظ شبیه بقیۀ تست‌های شخصیت‌شناسی بود و وظیفه‌شناسی و موافق بودن متوسط رو به بالا بود که با نتیجۀ تست دیسک هم کاملا سازگاره. گشودگی به تجارب تازه، متوسط و نوروتیک بودن بالا بود که به خوبی آسیب‌پذیری من نسبت به استرس و اضطراب رو نشون میداد.

کمکی که تست نئو به من در شناخت شخصیتیم کرد، آشنایی بیشتر با صفات اصلی شخصیتی خصوصا شش صفت نوروتیک بودن و تعریفشون بود؛ چون فقط دو صفت از شش صفت در من بسیار بالاست و میتونم دقیق‌تر بهشون نگاه کنم و علت‌سنجی کنم و فکر میکنم تست نئو میتونه برای شما هم در شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیتی و تصمیم‌گیری برای بهبود بعضی از صفات کمک کنه.


مطلبی که خوندید از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی تست‌های خودشناسی نوشته شده.

هنگام استفاده از تست‌های خودشناسی خوبه که یک نکته رو حتما بدونید. مستقل از اینکه نتیجه تست شما چیه، شما میتونید مهارتهای مختلف رو یاد بگیرید. استفاده از تست‌های خودشناسی نباید باعث بشه به خودتون برچسب بزنید و از یادگیری مهارتهای مورد نیازتون غافل بشید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

[مطلب مرتبط : دوره آنلاین یادگیری اثربخش]


این مطلب حاصل تجربه‌ی شخصی نگارنده در انجام تست‌های شخصیت‌شناسی از جمله تست پنج عاملی نئوست؛ خوشحال میشیم شما هم تجربه‌تون در انجام این تست رو با ما در قالب کامنت به اشتراک بذارید.


این مطلب توسط مهشید پرچمی نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. زهرا

    وااای عاشقتم مرسی بابت زحمت هاتون . عالیه سایت . و اینکه جامع دقیق و کامل بود و کلاه برداری هم نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *