معرفی بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی برای صفر کیلومترها

بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی چیست؟

یادگیری برنامه‌نویسی کامپیوتر، کسب دانش و مهارت لازم برای نوشتن و توسعۀ نرم‌افزار کامپیوتره. برنامه‌نویسی کامپیوتر فقط یک عنوان شغلی نیست و مهارتیه که میتونه در هر رشته و تخصصی به کار بیاد؛ به طوری که خیلی از افراد، یادگیری برنامه‌نویسی رو برای درک تکنولوژی روز شروع میکنند.

برنامه‌نویسی کامپیوتر در حال حاضر بازار شغلی خوبی داره و پیشبینی میشه در آینده، رشد هم داشته باشه. به همین دلیل در سراسر جهان بسیاری از افراد شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کرده‌اند و برنامه‌نویسی رو برای شغل آینده‌شون انتخاب کرده‌اند. 

چگونه برنامه‌نویسی یاد بگیریم؟

با وجود دانشگاه‌ها و کلاس‌های حضوری بسیار در زمینۀ آموزش برنامه‌نویسی، بسیاری از برنامه‌نویسان پیشنهاد می‌کنند که برنامه‌نویسی را خودآموز یاد بگیریم. با اینکه برای برنامه‌نویسی، داشتن پیشنیازهایی از علوم کامپیوتر مفیده ولی اکثر برنامه‌نویسان توصیه میکنند برنامه‌نویسی رو به صورت پروژه‌محور و با نوشتن یک برنامۀ ساده شروع کنیم.

در پاسخ به نیاز یادگیری خودآموز برنامه‌نویسی، منابع زیادی تهیه و عرضه شده. آموزش‌های برنامه‌نویسی به صورت کتاب، فیلم و دوره‌های مهارت‌‌محور در دسترسه. بسیاری از منابع آموزش برنامه نویسی رایگان هستند و برای آموزش مقدماتی مناسبند.

در این مطلب نگاهی به سایت‌های معروف برنامه‌نویسی جهان می‌اندازیم و تعدادی از بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی فارسی رو به شما معرفی میکنیم.

کدوم زبان برنامه‌نویسی رو یاد بگیریم؟

آموزش برنامه نویسی از صفر

مقالات خوبی برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای شروع کار، در اینترنت موجوده که تا اونجایی که من متوجه شدم اگه میخواید برنامه‌نویسی رو به عنوان حرفۀ خودتون انتخاب کنید بهتره برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی از آخر به اول نگاه کنید؛ یعنی ببینید در آگهی‌های استخدامی شهر شما چه زبان‌هایی بیشتر مورد تقاضاست.

به علاوه به استفادۀ زبان برنامه‌نویسی توجه کنید؛ هر کدام از تخصص‌های برنامه‌نویسی مثل طراحی وب، ساخت اپلیکیشن‌های موبایل، داده‌کاوی و … یک مسیر یادگیری مناسب دارند و زبان‌های برنامه‌نویسی مشخصی رو مورد استفاده قرار میدن.

به چه زبانی آموزش ببینیم؟

در حال حاضر منابع فارسی خیلی خوبی برای آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتر مقدماتی در دسترسه. هر چند داشتن زبان انگلیسی قوی برای پیشرفت در برنامه‌نویسی الزامیه ولی برای شروع میتونید به راحتی از سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی فارسی استفاده کنید.

پیشنیاز برنامه‌نویسی چیه؟

دانش برنامه‌نویسی بسیار گسترده‌ست و ممکنه با توجه به گرایشی که پیدا میکنید نیاز به یادگیری ریاضیات، آمار و علوم کامپیوتر داشته باشید ولی تاکید بسیاری از برنامه‌نویسان بر اینه که شروع برنامه‌نویسی پیشنیازی نداره و شما میتونید آموزش برنامه‌نویسی رو با دوره‌های مقدماتی زبان‌های مختلف شروع کنید.

مسیر یادگیری برنامه‌نویسی به چه صورته؟

مسیر یادگیری خودآموز هر تخصصی تا رسیدن به سطح حرفه‌ای، سخت و ناهمواره. مطمئنا خیلی از کسایی که دوره‌های برنامه‌نویسی رو شروع میکنند و تلاش کافی رو انجام نمیدن، این دوره‌ها رو نیمه تمام رها میکنند. برنامه‌نویسی نیاز به تمرین، رفع اشکال و کار ذهنی زیادی داره و بهتره قبل از شروع دورۀ برنامه‌نویسی مطمئن باشید که میتونید روزانه چند ساعتی رو به یادگیری اختصاص بدید.

آموزش‌های برنامه‌نویسی در چه فرمتی هستند؟

با بررسی دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتر مقدماتی در سطح اینترنت با سه سبک دورۀ آموزشی مواجه میشیم:

  1. دوره‌های متنی: در این دوره‌ها، آموزش برنامه‌نویسی به وسیله متن آموزشی و استفاده از تصویرهای مرتبط در میان متن، انجام میشه.
  2. دوره‌های ویدیویی: این دوره‌ها شامل فیلم‌های ویدیویی آموزش برنامه‌نویسی هستند که به صورت آنلاین قابل مشاهده و دانلود هستند.
  3. دوره‌های تعاملی: این دوره‌ها شامل فیلم‌های ویدیویی، متن آموزشی و همینطور تمرینات کلاسی هستند و شما در محیط این سایت‌ها میتونید کدنویسی کنید و کد رو اجرا کنید. در این دوره‌ها امکان شرکت در امتحان آنلاین و گرفتن مدرک وجود داره.

 

بهترین سایت‌های آموزش برنامه نویسی فارسی برای مبتدیان:

سایت‌های خوب زیادی برای آموزش برنامه‌نویسی به زبان فارسی در دسترسه که در اینجا چندتا از بهترین‌ها رو معرفی میکنیم:

دوره‌های متنی باکیفیتی برای آموزش برنامه نویسی رایگان به زبان فارسی تهیه شده که چند نمونۀ خوب اون در سایت لرن سورس (به عنوان نمونه آموزش برنامه‌نویسی وب)، سورس سرا (به عنوان نمونه آموزش برنامه‌نویسی جاوا) و تعدادی از دوره‌های سکان آکادمی (به عنوان نمونه آموزش برنامه‌نویسی پایتون) هستند.

دوره‌های ویدیویی بسیاری هم برای آموزش برنامه نویسی کامپیوتر مقدماتی در اینترنت وجود داره؛ در سایت مکتب‌خونه میتونید کلاس‌های برنامه‌نویسی دانشگاهی رو دنبال کنید (+) و در فرانش، فرادرس و راکت میتونید دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی رایگان باکیفیت زیادی رو پیدا کنید (+ و + و +) و همینطور در سایت لیندا اپ میتونید دوره‌های برنامه‌نویسی سایت لیندا رو به صورت دوبله ببینید.

سایت‌های خوبی هستند که فقط بر یک زبان برنامه‌نویسی تمرکز کرده‌اند و آموزش‌های خوبی در اون زمینه ارائه میدن مثل سایت جاواکاپ برای آموزش برنامه‌نویسی جاوا رایگان.

به تازگی دوره‌های تعاملی فارسی برای آموزش برنامه‌نویسی به سبک سایت‌های مشهور آموزش آنلاین جهان مثل edx و کورسرا در دسترس علاقمندان به آموزش‌های باکیفیت آنلاین قرار گرفته که دوره‌های مکتب‌پلاس و gotoclass نمونه‌ای از این دوره‌هاست. در این دوره‌ها میتونید سطح یادگیریتون رو در تمرینات ارزیابی کنید، در آزمون‌ها شرکت کنید و مدرک معتبر بگیرید.

بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی جهان برای آموزش برنامه‌نویسی رایگان:

سایت های معروف برنامه نویسی udacity

سایت خوب انگلیسی‌زبان برای یادگیری برنامه‌نویسی زیاده که بین آنها سایت‌های مطرحی مثل udacity ،edx و coursera قرار داره.

دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی رایگان udacity رو میتونید در اینجا ببینید و لازمه در منوی سمت چپ گزینۀ free رو فعال کنید تا بتونید دوره‌های رایگان رو مشاهده کنید. دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی رایگان udacity شامل فیلم‌های آموزشی و کوئیزهایی در بین درس‌هاست  که از بهترین دوره‌ها برای شروع برنامه‌نویسی هستند.

Codecademy یکی از بهترین سایت‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسیه، آموزش در codecademy از ابتدا با تمرین جلو میره و شما با تغییر در کدهای موجود و نوشتن کدهای ساده طبق چیزی که تمرین از شما میخواد، کم کم با مباحث برنامه‌نویسی آشنا میشید.

آموزش برنامه نویسی از صفر

آکادمی خان هم دوره‌های خیلی خوبی برای آموزش برنامه‌نویسی از صفر داره. دوره‌های آکادمی خان برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال هستند و علاوه بر فیلم‌های آموزشی، تعدادی تمرین در میان درس‌ها وجود داره که حل این تمرینات در طول دوره کمک بسیاری به یادگیری شما خواهد کرد. دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی رایگان آکادمی خان رو میتونید در اینجا ببینید.

آموزش برنامه نویسی رایگان خان آکادمی

یوتیوب از منابع آموزش آنلاینِ پراستفادۀ این روزهاست که برای آموزش برنامه‌نویسی رایگان به کارمون میاد. چندین کانال خوب در یوتیوب برای یادگیری برنامه‌نویسی وجود داره که چندتا از پرمخاطب‌ترین‌ها اینها هستند: + و + و + و + و +

سایت لیندا هم که بزرگترین سایت تولیدکنندۀ دوره‌های آموزشی در جهانه دوره‌های زیادی در زمینۀ برنامه نویسی داره که میتونید به رایگان در سایت گیت دانلود کنید.

سایت های معروف برنامه نویسی سایت لیندا

سایت w3schools هم یکی از بهترین منابع برای آموزش گام به گام زبان‌های برنامه‌نویسی و حل تمرینه. آموزش‌های این سایت به صورت متنی هستند و در هر صفحه تمرینی برای تسلط بر اون مبحث قرار داره.

برای تمام این سایت‌ها اپلیکیشن موبایل وجود داره و میتونید دوره‌ها رو در موبایل دنبال کنید (در این مقاله میتونید لیستی از بهترین اپلیکیشن‌های موبایل برای آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتر مقدماتی رو ببینید).

 اپلیکیشن آموزش برنامه نویسی رایگان

خب، همونطور که احتمالا متوجه شدید، منابع برای آموزش برنامه نویسی از صفر بسیار زیاده. در این مطلب سعی کردیم علاوه بر معرفی بهترین سایتهای آموزش برنامه‌نویسی فارسی، سایت‌های معتبر آموزش برنامه نویسی رایگان به زبان انگلیسی رو هم بهتون معرفی کنیم.

حالا دیگه نوبت شماست. از همین الان یادگیری برنامه نویسی رو شروع کنید. کلی شغل و کارفرما منتظر شما هستن که این مهارت جدید رو یاد بگیرید و اهل کارنکن بشید. 🙂


مطلبی که خوندید از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی مراجع آموزشی نوشته شده.

برای استفاده از سایت‌های آموزشی‌ای که معرفی شد، لازمه که شما مهارت خودآموزی رو داشته باشید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت به این شیوه و از درون منزل کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

توی دوره آنلاین یادگیری اثربخش شما یاد می‌گیرید که چطور از مراجع آنلاین آموزشی استفاده کنید و بعد از برنامه‌ریزی درست و مناسب، موقع اجرای این برنامه هم دچار تنبلی نشید.

دوره آنلاین یادگیری اثربخش رو از دست ندید:


این مطلب حاصل تجربۀ شخصی نگارنده در جستجو به دنبال سایت خوبی برای شروع برنامه‌نویسیه؛ خوشحال میشیم اگه شما هم تجربه‌ای در زمینۀ یادگیری خودآموز برنامه‌نویسی دارید، در قالب کامنت برامون بنویسید.

این متن توسط مهشید پرچمی نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. مبینا

    سلام وقتتون بخیر، خیلی محتوای خوبی بود، ولی خواستم بگم من چند سال هست که از دوره های آموزشی سایت آکادمی درسمن استفاده میکنم که بسیار دوره های فوق العاده و جامعی دارد و اینکه خیلی هم دوره های رایگان و با ارزشی را ارائه می دهد.
    آدرس سایت هم برای دوستان قرار می دهم.
    https://darsman.com

  2. مهدیه

    برای یادگیری آموزش های هوش مصنوعی و علم داده هم سایت مدرسه بیگ دیتا به آدرس BigDataWorld.ir توصیه می گردد.

  3. ساسان

    سلام
    سایت های آموزشی اکثرا دوره های رایگانشون کامل نیست
    میخواستم جاوا اسکریپت شروع کنم یک سایت پیدا کردم به اسم سبزلرن به شدت دوره کاملی داشته پشتیبانی هم داشت رو همون دوره رایگان به شدت باهاش حال کردم

  4. پویا قادری

    سلام و خسته نباشید. من هم یه دوره خیلی دنبال سایت برای اموزش اندروید می گشتم که با سایت برنامه نویسی اندروید الکامکو آشنا شدم. خدایی دوره اندروید استودیو استاد آزاد عالی بود من که لذت بردم. آدرسش هم elecomco.com هستش. لطفا این رو اضافه کنید تا بقیه بچه ها هم استفاده کنند 🙂

  5. زهره

    سلام.
    ممنون از سایت هایی که معرفی کردید. اپلیکیشن sololearn هم هست خیلی خوبه. تمرین برنامه نویسی و مسابقه هم داره. توی سایت های فارسی هم دو تا مشابه داره که به نظرم برای کسانی که اول راه هستند و خیلی به زبان انگلیسی تسلط ندارن خوبه.
    http://quera.ir/ و http://backendbaz.ir/

  6. مهران علیمردانی

    طبق تجربه گفتم منم نظری بدم 🙂 به نظرم سایت های آموزشی ایران که در زمینه برنامه نویسی هستند و همه هم خوبن هر کدوم توی یه چیز خودتون بررسی کنید همه رو:
    سون لرن (۷learn.com)، لرن فایلز (learnfiles.com)، راکت (roocket.ir) ، فرانش(faranesh.com)، فرادرس(faradars.org)، دانشجویار(daneshjooyar.com)، تاپ لرن(toplearn.com)، همیار(hamyar.co)
    امیدوارم به دردتون بخوره.

  7. مهدی

    سلام برای آموزش برنامه نویسی،سایت تاپ لرن TopLearn.com هم آ»وزش های عالی دارد بیشتر آموزش ها هم رایگان
    هست طی این چند ماه سایت تاپ لرن پیشرفت خوبی کرده است.

  8. مهبد حسینی کاکرودی

    فقط بگم بهتون اسمه رییسش ایمان هست رییس این دو سایت فوق العاده و عالی

    منم مهبد حسینی کاکرودی هستم اگر ایشون نبودند بیزینس پر قدرت خود که میلیاردها دلار الان دارم پول در میارم رو نداشتم ایمان دمت گرم

  9. مهبد حسینی کاکرودی

    اینایی که گفتیو میگید هیچ کدوم به درد نمیخوره یه سایتایی هست که فقط ما برنامه نویسای حرفه ای میدونیم برا همین آدرسشو به هیچ کی نمیدیم البته یدونش کم کم داره لو میره آدرسش ول یاون یکی هنوز محفوظه با این آموزشام برنامه نویس نمیشید

    1. leila

      بله شما حرفه ای..پس برو برنامتو بنویس..زمان عوض شده اینقد سایتهای اموزشی حرفه ای وجود داره که راه رو بسیار هموار میکنه..شما هم برو پولای میلیاردیتو بشمار

    2. اسماعیل

      باد خالی….. این به من ثابت شده درخت هرچه پربار تر سر به زیر تر… اونایی که اینطوری صحبت میکنن اکثرا چیزی بارشون نیست

    3. سلام !!!

      همه چی به تلاش آدمه . بهترین آموزش ها رو داشته باشی و بیشترین علاقه و بالاترین استعداد رو ولی تمرین و سخت کوشی نکنی ، تهش میبینی که تو کجا ، کسی که آموزش همین سایت های بالا رو دیده ولی بیشترین سخت کوشی و تمرین رو داره کجا . ( با چشمای خودم دیدم ، دقیقا همین تجربه منه که به شکل های مختلف بارهاااااا تکرار شده ) . آخه من موندم واقعاااا ، این برنامه نویسی به این سادگی رو چقدر پیچیده و فلسفی میکنین ؟؟ ???خخخخخخخ
      در ضمن ، برنامه نویسی چیز خیلی خاصی نداره که به آموزش های فوق وی آی پی لازم داشته باشه !!!!
      درباره آموزش ها هم سایت تاپ لرن به نظرم خیلی خوب بوده و به من خیلی در زمینه برنامه نویسی کمک کرده .

  10. مهناز

    ممنون بابت راهنماییتون . من چند وقتی دنبال سایتی می گشتم که بتونم برنامه نویسی را بصورت آنلاین یادبگیرم یکی از دوستام ( همیشه دعاگوش هستم) سایت تحلیل داده را بهم معرفی کرد. این سایت ( http://www.tahlildadeh.com ) خیلی کامله هم فیلم آموزشی برای فراگیری برنامه نویسی داره هم کتاب و مقاله های فارسی در ضمن در دوره های آنلاین سی شارپ و طراحی سایت تحلیل داده شرکت کردم و واقعا ازش راضی هستم و تونستم در یک شرکت برنامه نویسی استخدام بشم .انشالله این متن من براتون مفید باشد

  11. Nemesis

    سلام. ببخشید یک سوال داشتم. من می‌خوام برنامه نویسی یاد بگیرم. تابستونا مرکز فنی و حرفه ای کلاس های آموزش برنامه نویسی میزاره. از طرفی میخوام از طریق هنرستان فنی تو این حرفه تحصیل کنم. اما نمیدونم از کدوم راه برم. لطفا راهنمایی کنید.

  12. کیهان

    در بین سایت های فارسی آموزش برنامه نویسی من چند دوره از سایت های مختلف تهیه کردم متاسفانه کیفیت نداشتند من رضایتی ازشون نداشتم اما سایتی هست به نام آواسام که من چند دوره رایگان ازشون گرفتم از نظر کیفیت واقعا عالی هست کارشون حتما پیشنهاد میکنم یه سربهشون بزنید و ببینید

  13. مبینا عباسی

    من که فقط پادکست های صوتی سورس ایران رو گوش میدم
    بخصوص کانال تلگرامیشون
    من که راضیم ازشون
    تو زمینه آموزش برنامه نویس کار می کنند خیلی از چیزاشونم رایگانه سایتشون فکر کنم sourceiran.com باشه
    یه سایت دیگه هم هستش اسمش سکان آکادمی هستش اونم بعضی از مقالاتش خوبه

  14. پیمان

    با سلام من چند وقتی دنبال یه سایت برای اموزش برنامه نویسی می گشتم تصادفی به سایت تحلیل داده برخورد کردم .خوبیش این هست که هم فیلم اموزشی داره هم کتاب , در ضمن چون من عاشق برنامه نویسی موبایل هستم تو دوره react این اموزشگاه ثبت نام کردم و خیلی ازش راضی هستم
    تحلیل داده

  15. جواد

    سلام استاد وقت بخیر
    بنده از سایت خانه اندروید برای یادگیری آموزش برنامه نویسی اندروید استفاده می کنم لطفا این مورد رو هم اضافه کنید سایتش خیلی عالی

  16. مرتضی

    به نظرم تو سایت های ایرانی کلیک سایت و توسینسو و تا حدی دانشجویار و فرادرس و سورس باران در مورد برنامه نویسی فیلم های عالی دارن و بقیه به درد نمیخورن. اون دوتای اول چندین هزار فیلم اموزشی دارن

  17. علی

    سلام استاد آرامش عزیز
    من از مقالات سایت سورس ایران استفاده می کنم خدایش خوب هستند یه سری به سایتش بزنید خیلی برای بازار کار محتوا تولید میکنه و کل مطالب و فایل های صوتیشون تجربی هستش
    به نظرم سکان آکادمی و این سورس ایران خوبن

  18. مهدی

    مرسی از لیست عالیتون
    جدیدا Quera هم یه دوره‌های آموزشی‌ای گذاشته که فکر کنم توی همون دسته‌ی تعاملی‌ها است. یه چیزی توی مایه‌های مکتب‌پلاس ولی آموزش ویدئویی نداره و متنیه همش. خودم استفاده نکردم که تجربه‌م رو بگم ولی دوستام راضی بودن به نظر.

  19. سحر

    سلام
    ممنون از مقاله جالبتون
    منتهی یه سایت دیگه‌ای هست به اسم udemy
    به شخصه توی این سایت دوره گذروندم و باهاش پروژه گرفتم 🙂

    1. امین آرامش

      سلام سحرجان
      حالت چطوره؟
      من هرازگاهی به سایتت سر می‌زنم و مطالبت رو می‌خونم. در جریان باش. 🙂 قلم خوب داری واقعا.
      بابت معرفی سایت هم ازت ممنونم، چقدر خوب که همچین تجربه‌ای داشتی.
      مخلصم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *