معرفی تست رغبت‌سنج شغلی هالند (Holland)

تست انتخاب شغل مناسب هالند

تست هالند چیست؟

تست هالند یکی از محبوب‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی برای انتخاب رشتۀ تحصیلی و شغل مناسب محسوب میشه. مشاوران در بسیاری از کشورها از جمله ایران برای انتخاب رشتۀ دبیرستان و دانشگاه از نتایج تست هالند استفاده می‌کنند. تست رغبت تحصیلی که در پایۀ نهم برای انتخاب رشتۀ دبیرستان از دانش‌آموزان گرفته میشه، نسخه‌ای از تست هالنده.

تست هالند بارها مورد بررسی قرار گرفته و معلوم شده که نتایج این تست میتونه نشون بده افراد به چه نوع شغل‌هایی گرایش دارند و در چه نوع محیط‌های شغلی، بهترین بهره‌وری رو خواهند داشت.

تست هالند و تحلیل نتایج اون، ساده و کاربردیه و باعث شده این تست برای سنین مختلف کارایی داشته باشه. با انجام تست هالند، شما با تیپ شخصیت شغلی خودتون آشنا میشید و میتونید ببینید چه مشاغل و محیط‌های کاری، شما رو به رضایت شغلی نزدیک می‌کنند.

در این مطلب دربارۀ شش تیپ شخصیت شغلی در تست هالند و استفاده از تحلیل تست هالند در انتخاب رشته و شغل مناسب صحبت می‌کنیم و چند سایت خوب برای انجام تست هالند رایگان به شما معرفی می‌کنیم.

یک نمونه پاسخ تست هالند:

تحلیل تست هالند

تست هالند یک تست شخصیت‌شناسیه؟

«شخصیت» یک مفهوم گسترده و انتزاعیه و ابعاد مختلف وجود ما رو شامل میشه. مدل هالند رو نمیشه یک نظریۀ شخصیت‌شناسی جامع دونست؛ مدل هالند بر روی رابطۀ انسان با محیط کاری تمرکز داره و به این پرسش جواب میده که فرد در چه محیط کاری میتونه بهتر رشد کنه و نگرش‌ها و ارزش‌هاش رو بروز بده.

بنابراین تست هالند بیشتر یک تیپ‌بندی شغلی انجام میده و افراد رو از نظر گرایش به مشاغل و محیط‌های کاریِ مشخص در دسته‌هایی قرار میده. تست دیسک هم به همین صورت بر رفتار تمرکز داره و یک تیپ‌شناسی رفتاری به حساب میاد. تست لنگرگاه‌های شغلی هم بر ارزش‌های درونی در مسیر شغلی تاکید داره؛ اینگونه تست‌ها جزئی از شخصیت رو برجسته می‌کنند و کلیت شخصیت رو بررسی نمی‌کنند.

تست رغبت‌سنج هالند چطور مطرح شد؟

دکتر جان هالند، تم شغلی هالند رو بیش از ۵۰ سال پیش مطرح کرد و بعد از اون، این نظریه رو شرح و بست داد. هالند معتقد بود انتخاب شغل به نوع شخصیت فرد بستگی داره و رابطۀ مستقیمی با گرایش‌های فردی داره. هالند بهترین راه برای تشخیص شغل مناسب افراد رو مصاحبه با فرد دربارۀ علامندی‌های شغلی و تجارب مختلف کاریش میدونست.

تحلیل تست هالند چه اطلاعاتی به ما میده؟

پس از انجام تست هالند، امتیازات شما در هر شش تیپ شخصیت شغلی به دست میاد. معمولا افراد مخلوطی از هر شش تیپ هستند ولی در دو یا سه مورد امتیاز بیشتری دارند. شش تیپ شغلی هالند شامل تیپ واقع‌گرا (Realistic)، تیپ جستجوگر (Investigative)، تیپ هنری (Artistic)، تیپ اجتماعی (Social)، تیپ متهور (Enterprising) و تیپ قراردادی (Conventional) هستند.

برای آشنایی با شش تیپ شخصیت شغلی هالند و شغل‌های مناسب هر کدام به ویدیوی زیر نگاهی بندازید:

کدهای هالند، از کنار هم گذاشتن حروف اول تیپ‌ها به دست میاد؛ مثلا اگه امتیاز اول شما هنری، دوم متهور و سوم اجتماعی باشه، کد هالند AES به دست میاد. کدهای هالند برای مشاغل مختلف هم مشخص شده و شما میتونید کد هالند خودتون رو چک کنید و شغل‌های با کد یکسان رو ببینید. (در اینجا و اینجا، به زبان انگلیسی)

نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل تست هالند در چه حیطه‌هایی کاربرد داره؟

از تست هالند هم در انتخاب رشته و هم در انتخاب شغل، استفادۀ زیادی میشه و در هر دو زمینه به کار میره. یکی از تست‌هایی که انجامش برای انتخاب رشتۀ سال نهم الزامی شده، تست رغبت‌سنج تحصیلی طبق مدل هالنده. از تست هالند در موسسات کاریابی و سازمان‌ها هم برای کمک به انتخاب شغل مناسب، تغییر شغل و جابجایی در سازمان استفاده میشه.

از کدهای هالند برای انتخاب رشتۀ دانشگاهی هم استفاده میشه، میتونید از اینجا، یک جزوۀ راهنما به زبان انگلیسی برای انتخاب رشته طبق مدل هالند دانلود کنید. در این جزوه، رشته‌ها با کد هالند مشخص شده‌اند.

تست هالند فقط گرایش و رغبت فرد نسبت به انجام کارهای مختلف رو مشخص میکنه. تست هالند استعداد و توانمندی واقعی فرد رو معلوم نمیکنه. بنابراین در استفاده از نتایج تست هالند به این توجه میشه که گرایش به یک رشته یا شغل، فقط یک فاکتور مهمه و استعداد و توانمندی افراد باید به صورت دیگه‌ای سنجیده بشه.

استفاده از تست هالند برای انتخاب رشتۀ تحصیلی به چه صورته؟

از اونجایی که سال پیش در انجام این تست به برادرم کمک کردم، باید بگم انجام آنلاین این تست، چندان برای دانش‌آموزان مفید نیست. تعداد سوالات تست هالند بسیار زیاده (بیش از ۲۰۰ سوال) و باید در حین انجام تست، نظارت بشه که بچه‌ها روی سوالات فکر کنند. به علاوه ممکنه خیلی از دانش‌آموزان نیاز داشته باشند تا صورت سوالات توضیح داده بشه.

تست‌های شخصیت‌شناسی نیاز به تحلیل دارند تا بشه ازشون استفاده کرد. مشاوران تحصیلی و مشاوران شغلی باید فرد رو در جریان نتیجۀ به دست آمده قرار بدهند و طبق اون گزینه‌های تحصیلی و شغلی رو پیشنهاد بدهند.

نمونه‌ای از نتیجۀ تست هالند برای سنجش رغبت تحصیلی و نحوۀ تعیین اولویت رشته‌ها رو در تصویر زیر می‌بینید؛ انجام اینگونۀ تست‌های رغبت و استعداد در مدارس و نبود مشاورۀ تحصیلی مناسب، طی این چند سال نتیجۀ قابل قبولی نداشته.

تحلیل تست هالند رغبت تحصیلی سال نهم

تست رغبت سنج هالند، میتونه چه کمکی به ما در مسیر شغلیمون بکنه؟

استفاده از تست هالند برای انتخاب شغل، سرراست و راحته. با انجام تست هالند و دریافت امتیاز هر شش تیپ شخصیت شغلی هالند، کد هالندمون به دست میاد. این کد ترکیبی از گرایش‌های اصلی ماست؛ با داشتن این گرایش‌ها متوجه میشیم چه محیطی میتونه باعث رشد ما بشه.

تست هالند دقیق است، اما نه صد در صد!

انجام تست‌های خودشناسی قطعاً کمک‌کننده است. اما برای تصمیم‌های جدی‌تر زندگی مثل انتخاب شغل، باید بیشتر از این‌ها دقت کنیم.

در دورۀ طراحی مسیر شغلی، از تست‌ها و تمرین‌های مختلفی کمک می‌گیریم تا بتوانی مسیر شغلی مخصوص خودت را پیدا کنی.

طبق مدل هالند هر محیط کاری و حتی فضای هر رشتۀ تحصیلی، یک کد شغلی رو نشون میده. در واقع شخصیت شغلی محیط بر اساس شخصیت شغلی غالب افراد اون محیط ساخته میشه. افرادی که در یک محیط دور هم جمع میشن، محیطی رو ایجاد می‌کنند که منعکس‌کننده تیپ شخصیتی آنهاست.

مثلا تجربۀ من میگه فضای رشتۀ معماری نزدیک به AER (هنری-متهور-عملگرا) و فضای کار معماری نزدیک به ERA (متهور-عملگرا-هنری) هستند. میبینید که اینها دو تا کد متفاوت هستند ولی هر سه تیپ رو مشترک دارند و فقط در رتبه‌بندی گرایش‌ها تفاوت دارند.

در دانشکدۀ معماری، امتیاز اول دید هنری و توانمندی ترسیمیه؛ امتیاز دوم با مذاکره و دفاع از کاره و در درجۀ سوم هم خوبه دانشجو به سر ساختمان بره و چیزهایی از ساخت‌و‌ساز بدونه. این ترتیب در محیط کار بهم میخوره و اولویت با جذب مشتری، آشنایی با ساخت‌وساز و در آخر دید هنریه.

به این شکل میشه گفت برای کسایی که در سن تصمیم‌گیری برای انتخاب رشتۀ دبیرستان، انتخاب رشتۀ دانشگاهی و انتخاب شغل اول هستند، این تست بسیار کارآمده به شرطی که کمی برای تحلیل نتایجشون وقت بذارند.

در سنین بالاتر هم نتایج تست هالند به ما کمک میکنه بدونیم چطور برای داشتن رضایت شغلی بیشتر، تغییر شغل بدیم یا تغییرات کوچکی در سمت شغلی و یا محیط کارمون ایجاد کنیم.

استفادۀ غلط از تست رغبت سنج شغلی هالند چگونه است و ممکنه چه تبعاتی داشته باشه؟

  • باید با دقت به تست‌های خودشناسی از جمله تست هالند پاسخ بدیم؛ عجله در پاسخگویی و سرسری خوندن سوالات از دقت نتیجه کم میکنه و زحمتمون رو به باد میده.
  • باید طبق تجربه و علاقمندی‌هامون به تست هالند جواب بدیم؛ سعی نکنیم تصویر ایده‌آلی از خودمون نشون بدیم.
  • در تست هالند سوالات زیادی دربارۀ کارهایی هست که ما تجربه‌ای در انجامشون نداریم؛ این طبیعیه. فقط علاقمندی‌ها و توانمندی‌های واقعیتون رو انتخاب کنید.
  • تست‌های شخصیت‌شناسی فقط ابزاری برای شناخت بهتر خودمون در کنار بقیۀ ابزارها هستند. نتایج این تست‌ها در کنار تجارب زندگی به ما تصویر بهتری از خودمون ارائه میده. نباید از یک تست انتظار داشته باشیم که مسیر کاری ما رو دقیقا تعیین کنه.

کجا میشه تست هالند آنلاین رو انجام داد؟ چند سوال داره و پاسخ دادن بهش چقدر طول میکشه؟

نمونه‌های زیادی از تست هالند آنلاین در سایت‌ها موجوده که تا اونجایی که بررسی کردم دو ورژن هستند؛ یک نمونه مثل این تست در سایت نوجوان شاد تعداد سوالات بیشتری دارند و باید به همۀ سوالات پاسخ داده بشه. این تست ۲۲۷ سوال داره و پاسخگویی بهش نیم ساعت تا ۵۰ دقیقه طول میکشه.

نمونۀ دیگه‌ای از تست هالند آنلاین رو میتونید در اینجا ببینید؛ سوالات کمتری داره و فقط گزینه‌هایی که درسته رو انتخاب می‌کنید. نتیجۀ دو تست تفاوت چندانی نداره و هر دو امتیاز شما در شش تیپ شخصیت شغلی هالند رو مشخص می‌کنند.

تست هالند آنلاین به زبان انگلیسی هم به همین دو شکل موجوده و میتونید در این دو سایت (+ و +) نمونه‌ای ازش رو ببینید.

دانلود سوالات تست هالند pdf و چند نمونه تحلیل تست هالند:

چندین نمونه از پرسشنامۀ تست هالند pdf و تحلیل تست هالند در سایت‌ها موجوده که یک نمونۀ خوبش رو میتونید دانلود کنید: سوالات تست هالند گزینۀ دو.

در چند سایت از جمله جاب ویژن میتونید تست هالند رو خریداری کنید و تحلیل کاملتری از تیپ شخصیت شغلی خودتون به دست بیارید: نمونۀ تحلیل تست هالند

برای اجرای تست هالند در مدارس، راهنمایی از سوی سازمان فنی‌ و حرفه‌ای منتشر شده که میتونید از اینجا دانلود کنید.

نتیجۀ تست هالندِ من و اینکه اجرای تست هالند چه کمکی به من کرد:

کد هالند من SIA به دست اومده که در تصویر پایین می‌بینید. امتیاز شش تیپ شخصیت شغلی من تقریبا به هم نزدیکه. نتیجۀ تست هالند من به نتیجۀ تست دیسک و لنگرگاه‌های شغلی نزدیکه و به گرایش اجتماعی بیشترین امتیاز رو داده.

انجام تست هالند رایگان

طبق تفسیر تست دیسک هم دو مولفۀ کار اجتماعی و علمی در من زیاده و باید شغلی بین این دو انتخاب کنم. از اولین باری که تست هالند رو انجام دادم متوجه شدم که چرا فضای رشته و محیط کار معماری به من نزدیک نیست ولی برای به وجود آوردن یک تغییر اساسی در رشته یا شغل آینده‌ام خیلی مردد بودم.

برای خیلی از ما پیدا کردن شغلی که به شخصیتمون نزدیک باشه و در اون حس رشد و معنا کنیم یک مسئلۀ مهمه. تست‌های شخصیت‌شناسی به ما کمک میکنند که حداقل بفهمیم چرا حس میکنیم یک رشته یا شغل مناسب ما نیست و باید به چه سمتی تغییر مسیر بدیم.

البته این تغییر فیلد کاری آسون نیست و من همچنان در حال کلنجار هستم و طبق درکم از خودم دست به تجربیاتی میزنم که تا الان هم چندان موفقیت‌آمیز نبوده. به نظرم مهمترین چیز در تست‌های خودشناسی، پیدا کردن سمت‌ و سویی برای حرکت طبق گرایش درونیمونه و فقط تجربه‌ست که نهایتا معلوم میکنه در کجا میتونیم به رشد برسیم.


برای انجام تست هالند میتونید از لینک زیر در سایت دانشکار استفاده کنید:

تست هالند در سایت دانشکار


مطلبی که خوندید از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی تست‌های خودشناسی نوشته شده.

هنگام استفاده از تست‌های خودشناسی خوبه که یک نکته رو حتما بدونید. مستقل از اینکه نتیجه تست شما چیه، شما میتونید مهارتهای مختلف رو یاد بگیرید. استفاده از تست‌های خودشناسی نباید باعث بشه به خودتون برچسب بزنید و از یادگیری مهارتهای مورد نیازتون غافل بشید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

[مطلب مرتبط : دوره آنلاین یادگیری اثربخش]

این مطلب حاصل تجربه‌ی شخصی نگارنده در انجام تست‌های شخصیت‌شناسی از جمله تست رغبت‌سنج هالنده؛ خوشحال میشیم اگه شما هم تجربه‌تون در انجام این تست رو در قالب کامنت با ما در میان بذارید.


این مطلب توسط مهشید پرچمی نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. ثبوتی پور

    سلام
    در سایت پروفایل‌سنتر هم تست هالند ارائه شده، با این تفاوت که نتایج رو صرفا در قالب نتیجه تست ارائه نمیده، بلکه بر مبنای استاندارد مشاغل اونت، نتیجه تفصیلی سازگاری شغل فرد با همه مشاغل رو هم ارائه میده.
    آدرس: https://profile.center

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *