دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

معرفی تست رفتارشناسی دیسک (DISC) به‌همراه تست رایگان

تست رایگان DISC
3.9/5 - (270 امتیاز)

تست دیسک از محبوب‌ترین تست‌های رفتارشناسی است که کاربردهای زیادی در جنبه‌های مختلف زندگی مانند توسعه فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی دارد. مهم‌ترین مزیت تست دیسک سادگی آن است.

اگر بخواهید یک تست را همین الان، در ده دقیقه، انجام بدهید و تغییرات مثبتی را بر اساس آن در رفتارتان شروع کنید، بدون شک تست دیسک بهترین پیشنهاد است.

تست DISC باوجود سادگی، بسیار معتبر است و اعتبار نتایج حاصل از آن، بارها از نظر آماری بررسی و تایید شده است.

 

 

در حال حاضر، موسسه‌های زیادی مشغول اصلاح تست DISC و ارائه پرسشنامه‌های دقیق‌تر و نتایج کامل‌تری هستند. ساده و کاربردی بودن نتایج حاصل از آزمون DISC باعث شده این تست در زمینه‌های متفاوتی مانند بهبود ارتباطات فردی و ارتباطات سازمانی، بهبود سبک تدریس، افزایش مهارت فروش، بهبود مدیریت و رهبری و … استفاده بشود.

در این مطلب درباره‌ی تیپ‌های رفتاری آزمون دیسک، تفسیر آن و چگونگی استفاده از نتایج آن در پیشبرد مسیر شغلی صحبت می‌کنیم.

در انتها هم می‌توانید آزمون دیسک را به‌صورت رایگان انجام بدهید.

 

نمونه‌ای از نتایج تست دیسک:

 

تست رفتارشناسی دیسک  

تفاوت تست رفتارشناسی با تست شخصیت‌شناسی

«شخصیت» یک مفهوم انتزاعی و ترکیبی است از هر آنچه ما هستیم شامل رفتار، افکار، هیجانات، انگیزش‌ها، ارزش‌ها و …

برای شخصیت تعریف‌های بسیاری وجود دارد و درک شخصیت و استفاده از آن به‌منظور بهبود زندگی، پروسه‌ای زمان‌بر است؛ اما درک و تحلیل رفتارهای ما ساده‌تر است؛ چون رفتار قابل‌ مشاهده ا‌ست و در صورت نیاز، قابلیت تطبیق با محیط و شرایط را دارد.

برای مثال:

تست‌ شخصیت‌شناسی Big5 به شما میزان پنج صفت شخصیتی مهم را نشان داده و براساس آن، پیشنهاداتی برای بهبود ابعاد مختلف زندگی به شما ارائه می‌دهد.

تست تیپ‌شناسی MBTI، هشت مولفه را در فاکتورهای درونی فرد بررسی کرده و شخصیت شما را در یکی از 16 گروه اصلی خود قرار می‌دهد.

نتایج تست‌های شخصیت‌شناسی برای استفاده نیاز به تحلیل‌های تخصصی مناسبی دارند و هرچند شناخت عمیق‌تری نسبت به شخصیت فرد ایجاد می‌کنند، اما ممکن است برای همه به‌راحتی مورد استفاده و تحلیل قرار نگیرند.

 

تست رفتارشناسی دیسک با تقسیم ویژگی‌های مهم رفتاری به چهار گروه که هر کدام نمودهای رفتاری مشخصی دارند، به آسانی قابل یادگیری و انجام است. شما می‌توانید به سادگی، قالب اصلی دیسک را یاد بگیرید و همه سبک‌های رفتاری اصلی آزمون دیسک را بشناسید؛ همچنین نتایج تست دیسک به‌راحتی قابل استفاده در یک گروه است و می‌تواند افراد را به درک مشترکی از یکدیگر برساند.

تست DISC، بسته به نوع کاربرد مورد استفاده، هم می‌تواند نتایج اختصاصی و مفصلی ارائه بدهد هم نتایج ساده و کوتاه‌تر.

 

بیشتر بخوانید: بهترین تست شخصیت‌شناسی جهان چیست؟

 

مدل رفتاری DISC چطور مطرح شد؟

مدل رفتاری دیسک را ویلیام مارستون در سال 1920 مطرح کرد. البته او تستی بر مبنای این مدل رفتاری ارائه نکرد. تست DISC سال‌ها بعد طراحی و اجرا شد.

برای مطلع شدن از سیر شکل‌گیری احتمالی مدل رفتاری DISC در طول تاریخ، ویدیوی کوتاه و جالب زیر را مشاهده کنید:

 

تحلیل تست دیسک چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

مارستون با بررسی دو شاخصه، افراد را به چهار گروه تقسیم کرد:

  1. در تقابل با دیگران
  2. ارتباط فعالانه با افراد
  3. اقدام فعالانه
  4. اقدام منفعلانه

 

به‌ این صورت افراد چهار سبک رفتاری داشتند:

  • با دیگران مقابله می‌کنند.

 

  • مولفه I تست دیسکفعالانه ارتباط برقرار می‌کنند اما مقابله نمی‌کنند.

 

  • مولفه s تست دیسکدر ارتباط پیش‌قدم نمی‌شوند و مقابله هم نمی‌کنند.

 

  • مولفه c تست دیسکمنفعلانه و طبق موقعیت با دیگران مقابله می‌کنند.

این چهار گروه به مرور کامل‌تر شده و با چهار مولفه زیر شناخته شدند:

  • D (تسلط)
  • I (تاثیر)
  • S (ثبات)
  • C (تطابق)

 پراکندگی تیپ‌های آزمون DISC تقریبا یکسان است؛ به این معنی که هر کدام از تایپ‌ها، ۲۵% از جمعیت را تشکیل می‌دهند.

 

تست DISC

برای آشنایی با چهار مولفه‌ی اصلی تست دیسک و رفتارهایی که افراد با بالا بودن هر کدام از این مولفه‌ها از خود بروز می‌دهند، نگاهی به ویدئوی زیر بیندازید:

 

نتایج به‌دست‌آمده از تفسیر تست DISC در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

زمینه‌های استفاده از تست دیسک بسیار گسترده ا‌ست. برای مثال در زمینه توسعه فردی و رسیدن به رضایت شغلی، که بحث اصلی مطالب ماست، به خوبی می‌شود از نتایج تست رفتارشناسی دیسک استفاده کرد.

شما با توجه به آزمون دیسک متوجه می‌شوید در کدام یک از چهار مولفه، نمره بالا و در کدام یک نمره پایینی دارید. از آن‌جایی که همه‌ی چهار مولفه رفتاری دیسک مطلوب هستند، ما باید سعی کنیم به حد تعادل نزدیک شده و مولفه‌های پایین را در خودمان تقویت کنیم.

 

مثلا فردی با مولفه‌ی  D و C بالا، نقاط قوت و ضعفی در رفتارهایش دارد؛ این شخص جسارت و جاه‌طلبی را به‌همراه دقت و تخصص‌گرایی از خودش نشان می‌دهد ولی در ارتباط با دیگران باید مولفه I خود را از طریق گشاده‌رویی با مردم و مولفه S را با سازگاری و صبر بالا ببرد.

برای واضح‌تر شدن نتایج تست DISC، با توجه به نمره‌هایی که در چهار مولفه اصلی تست به‌دست می‌آید، تیپ‌بندی‌های رفتاری مشخصی تعریف شده‌اند.
در تست‌های معمول، ۱۵ تیپ رفتاری وجود دارد و برای دقیق‌تر شدن نتیجه در بعضی از تست‌ها، تعداد بیشتری تیپ رفتاری تعریف می‌شود.

 

آزمون دیسک

 

تست رفتارشناسی DISC چه کمکی به ما در انتخاب مسیر شغلی‌مان می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، تست دیسک یک تست رفتارشناسی است و استفاده اصلی آن، در بهبود رفتارهای ما در محیط کار و زندگی است. بیشترین کاربرد تست DISC در زمینه بهبود ارتباطات در محیط کاری و پیشرفت شغلی است. شناخت نقاط قوت و ضعف‌مان در ارتباط با دیگران می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای پیشرفت شغلی باشد.

از خوبی‌های این تست رفتارشناسی می‌توان به این مورد اشاره کرد که تست دیسک ادعا نمی‌کند رفتار شما ثابت است، بلکه می‌گوید این پیش‌فرض شماست و می‌توانید به دلخواه، رفتارتان را با محیط تطبیق بدهید.

در آزمون دیسک، خصوصیت‌های شخصیتی به‌طور کلی و غیردقیق مشخص می‌شود؛ مثلا به‌طور کلی گفته می‌شود افراد با میزان S و C بالا، درون‌گراتر از افرادی هستند که دو مولفه D و I بالا دارند.

برای انتخاب شغل مناسب، با توجه به شخصیت فرد، می‌شود از تست‌های شخصیت‌شناسی مناسب‌تر (مثل لنگرگاه‌های شغلی، رغبت‌سنج شغلی استرانگ و یا تست MBTI) استفاده کرد. هر چند نتیجه تمام این تست‌ها باید منجر به خودشناسی هر چه بیشتر ما بشود تا خودمان بتوانیم بهترین انتخاب‌ها را در مسیر شغلی داشته باشیم.

 

تست دیسک رایگان  

باز هم تاکید می‌کنیم که تست دیسک، مانند دیگر آزمون‌ها، موفقیت یا شکست شما را در یک شغل، تعیین نمی‌کند و فقط شما را با تمایلات و ترجیحات رفتاری‌تان آشنا می‌کند.

 

جمع‌بندی:

  • همه تیپ‌های شخصیتی آزمون دیسک، با ارزش‌اند و هیچ تیپ شخصیتی بر دیگری برتری ندارد.
  • در هر فرد، هر چهار تیپ شخصیتی دیسک وجود دارد؛ تنها میزان آن در افراد متفاوت است.
  • نوع و سبک کار کردن شما در محیط کاری، به عوامل متعدد دیگری (به‌جز تیپ شخصیتی دیسک) مثل تجربه‌های زندگی، تحصیلات و … نیز وابسته است.
  • شناخت بیشتر از خود، به شما کمک می‌کند در محیط کاری، ارتباطات موثرتری را با دیگران تجربه کنید.
  • با استفاده از نتایج آزمون دیسک در محیط کار، می‌توانید کیفیت کاری بهتری داشته باشید.

 

استفاده اشتباه از تست مدل رفتاری DISC ممکن است چه تبعاتی داشته باشه؟

  • تست‌های شخصیت‌شناسی را باید با دقت پاسخ بدهیم؛ سریع و سرسری خواندن سوالات و گزینه‌ها، از دقت نتیجه کم می‌کند.
  • باید طبق تجربه و درکی که از شخصیت و رفتار خود داریم به تست DISC جواب بدهیم؛ نباید تصویری ایده‌آل یا غیرواقعی از خودمان بروز بدهیم.
  • بهتر است هنگام پاسخ دادن به تست DISC، با دید مثبت به خودمان به سوالات جواب بدهیم. پاسخگویی از روی عدم اعتمادبه‌نفس، نتیجه اشتباهی به ما می‌دهد که ممکن است با واقعیت رفتاری‌مان منطبق نباشد.
  • یکی از نکات مثبت تست دیسک این است که هر چهار مولفه رفتاری را مثبت تعریف می‌کند. در وهله اول روی مشخصه‌های مثبت هر تیپ رفتاری تاکید کرده و در مرحله دوم پیشنهادهایی برای بهبود رفتارها مطرح می‌کند.
  • مطلق‌انگاری نتیجه تست‌های شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی کار نادرستی است. این تست‌ها فقط ابزاری برای شناخت بهتر خودمان در کنار بقیه ابزار مثل تجربه کردن، از خود نوشتن، مشاوره و روان‌کاوی هستند. نتایج این تست‌ها وقتی در کنار تجربه‌های روزمره ما قرار می‌گیرد، کم‌کم به درک بهتر ما از خودمان منجر شده و طبیعتا نباید از یک تست، انتظار نتیجه دقیق و قطعی داشته باشیم.

برای موثر بودن تست دیسک لازم است چند ساعتی را به بررسی نتایج آن و روزهایی را به پیگیری رفتارهایمان اختصاص بدهیم. تست دیسک زمانی برای ما موثر است که باتوجه به پیشنهاداتی که در ارتباط با نتیجه آزمون به ما می‌دهد، توانسته باشیم رفتارمان را بهبود بدهیم.

در تحلیل نتایج تست DISC، باورهای اشتباه زیادی برای هر تیپ شخصیتی وجود دارد. برای مثال، این باور که افراد با مولفه بالای I، رهبران یا فروشنده‌های بهتری خواهند شد. منطق پشت این باور هم کاملا مشخص است؛ افراد با این مولفه، با دیگران تعامل زیادی برقرار می‌کنند و توانایی متقاعد کردن بالایی دارند. همان‌طور که عده زیادی از افراد این گروه، خونگرم، صمیمی و اجتماعی هستند، مطمئنا عده‌ای هم این ویژگی‌ها را نداشته و یا ممکن است کاملا برعکس رفتار کنند. این مسئله، به‌دلیل تفاوت میزان هوش اجتماعی این دو دسته با هم به وجود می‌آید.

 

بیشتر بخوانید: نقشه‌ی راه کسب درآمد بر اساس شخصیت

 

کجا می‌شود تست دیسک با گزارش کامل رایگان را انجام داد؟ و نحوه پاسخ‌دهی به آن چگونه است؟

انتهای همین مطلب، تست دیسک رایگان را در اختیارتان قرار داده‌ایم. شما می‌توانید از این آزمون برای شناخت بیشتر خودتان استفاده کنید.

این تست ۴۸ سوال دارد و پاسخ دادن به سوالات آن،  به حدود ۱۵-۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر هم علاقه‌مندید که زودتر از انجام تست، از تفسیر آزمون DISC برای هر مولفه، مطلع بشوید، می‌توانید از مطالب زیر استفاده کنید.

 

 

آیا نتایج تست disc می‌توانند در طول زمان تغییر کنند؟

به‌صورت کلی، میانگین رفتار هر فرد در طول زمان، تقریبا ثابت می‌ماند. به‌ هر جهت، اگر از آخرین باری که  آزمون دیسک حرفه ای را انجام دادید، بیشتر از دو سال می‌گذرد و یا در مقطعی از زندگی قرار داشتید که تغییرات زیادی برایتان اتفاق افتاده، پیشنهاد ما این است که دوباره این تست را انجام بدهید.

  ما همه طبق مدل رفتاری دیسک، ترکیبی از هر چهار مولفه‌ی رفتاری هستیم و از هر کدام از این مولفه‌ها، درصدی داریم. با اندکی تلاش می‌توانیم معایب تیپ رفتاری‌مان را رفع کنیم و به پختگی در رفتار برسیم. 

________________________________________________________________________________________________________

مطلبی که خواندید، از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی تست‌های شخصیت‌شناسی نوشته شده است.

هنگام استفاده از تست‌های خودشناسی توجه به یک نکته را فراموش نکنید؛ مستقل از اینکه نتیجه تست دیسک‌تان چیست، شما می‌توانید مهارت‌های مختلف را یاد بگیرید. استفاده از تست‌های خودشناسی نباید باعث شود به خودتان برچسب بزنید و از یادگیری مهارت‌های مورد غافل بشوید.

 

بیشتر بخوانید: دوره آنلاین یادگیری اثربخش

 


زندگی خود را طراحی کنید

 

قطعا بعد از دیدن نتیجه تست DISC خود به سوالات زیر فکر خواهید کرد:

  • چه شغلی مناسب تیپ شخصیتی من است؟
  • با این تیپ شخصیتی چه زندگی‌ای در پیش خواهم داشت؟
  • چگونه می‌توانم شغل مورد علاقه خود که نیاز مالی‌ام را نیز تامین کند پیدا کنم؟

 

اصلا نگران نباشید.

ما در دوره طراحی زندگی به همه این سوالات پاسخ داده‌ایم.

کافیست روی لینک زیر کلیک کرده و با تهیه دوره طراحی زندگی، آینده خود را روشن‌تر کنید.


 

نکاتی در مورد تست آنلاین DISC:

– این تست از 48 سوال چهار گزینه‌ای تشکیل شده و پاسخگویی دقیق به سوالات حدودا بیست دقیقه زمان می‌برد.

– لطفا سوالات را بادقت بخوانید و هر گزینه‌ای که بیشترین شباهت را به شما دارد انتخاب کنید.

– لازم است به تمام سوالات پاسخ بدهید.

– مبنای سنجش تیپ شخصیتی شما، پاسخی است که به سوالات می‌دهید؛ پس سوالات را با دقت خوانده و به آن‌ها پاسخ بدهید. اگر مشخصات تیپ شخصیتی به‌دست آمده به شما شبیه نیست، لازم است دوباره و با دقت بیشتری به سوالات تست پاسخ بدهید.

– به خاطر داشته باشید چیزی تحت عنوان «بهترین تیپ» در آزمون دیسک حرفه ای وجود ندارد و هر تیپ شخصیتی نکات قوت و ضعف خودش را دارد. نتایج تست DISC به ما کمک می‌کند به خودشناسی بهتری رسیده و شخصیتمان را رشد و ارتقا بدهیم.

این سنجه در حال توسعه است

هنوز امکان ارایه نتیجه برای شما وجود ندارد

83 دیدگاه برای “معرفی تست رفتارشناسی دیسک (DISC) به‌همراه تست رایگان

  1. غریب الوقوع گفته:

    سلام. مطلب خیلی خوب و مفیده. از اینکه مرضیه جان هم پاسخگو هست واقعن خوبه. ولی! ولی من یکی منتظر بهبودی کامل تست که فی الحال در کما تشریف دارن خواهم بود. امیدوارم که مجبور نباشیم بابتش مثلن حتمن ثبت نام کنیم و اینا. گرچه همین حالاشم مجبوریم ایمیلمونو در اختیار عزیزانی که وظیفه ی پرستاری از تست دیسک که توی آی.سی.یو و در حال بهبودی هست رو بعهده دارن؛ بذاریم. گرفتی چی شد؟ بابا تست استاندارد که دیگه این حرفا رو نداره. منظور اینکه کمترین کار اینه که این کارا رو قبل از بارگذاری مطلب باید انجام میدادن. ولی بازم بابت انتشار مطالب فوق ممنون! منابع رو هم بذارین بد نیستآ!… همینه که توی این مملکت همه چی حالت شناور داره! از قیمت مرغ گرفته تا تست روانشناسی تا حتی همین کامنت من!

    • مرضیه اکبری فر گفته:

      سلام و تشکر
      تست صرفا به دلیل مشکلاتی که توی اعلام نتایج داشته برداشته شده و هیچ برنامه دیگه ای پشتش نیست!

  2. م.فراهانی گفته:

    با سلام و احترام؛ دقیقاً چه زمانی تست دیسک در سایت قابل استفاده خواهد بود؟؟؟

    • مرضیه اکبری فر گفته:

      با سلام و وقت بخیر، متاسفانه زمانش مشخص نیست و بعد از رفع شدن مشکلات تست توی سایت قرار داده میشه

      • حسین حمیدی گفته:

        سلام و خسته نباشید.لطفا تا قبل اعلام نتایج کنکور تست رو دوباره بزارید.
        اینجوری که پیداست برای انتخاب رشته کمک میکنه.
        و بهترین سایت هم برای این تست کارنکن هست قطعا
        ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *