یادگیری با فرادرس

سایت آموزشی فرادرس

فرادرس یکی از بزرگترین پروژه‌های آموزش آنلاین دانشگاهی و تخصصی در کشوره. فرادرس، دانشگاهی آنلاین با بیش از ۱۰۰۰ عنوان درسیه و دسترسی به آموزش‌های باکیفیت دانشگاهی رو بسیار آسان و ارزان میکنه.

در ادامه به معرفی بیشتر سایت فرادرس و نحوۀ استفاده از اون می‌پردازیم و دربارۀ راه‌های مطالعۀ اثربخش آموزش‌های فرادرس با هم صحبت می‌کنیم؛ به فهرست دروس فرادرس سری میزنیم و با بهترین دوره‌های فرادرس رایگان آشنا میشیم.

فرادرس چطور کارش رو شروع کرد؟

فرادرس کارش رو از سال ۱۳۸۷ و با ارائۀ آموزش‌هایی مرتبط با هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی شروع کرد. بعد از اون دوره‌های زیادی در زمینۀ علوم کامپیوتر و رشته‌های دیگۀ مهندسی به فرادرس اضافه شد. در سال‌های اخیر دروس متنوع‌تری در سایر حوزه‌ها مثل علوم تجربی، پزشکی، هنری و دوره‌های عمومی در فرادرس تهیه و عرضه شده.

آموزش‌های فرادرس مناسب کیه؟

  • اصلی‌ترین مخاطبان فرادرس دانشجوها هستند؛ فرادرس مجموعۀ عظیمی از دروس دانشگاهی و مهارت‌های نرم‌افزاری مربوط به دروس دانشگاهی رو پوشش میده. می‌تونید فهرست دروس فرادرس رو به تفکیک برای هر یک از رشته‌ها، در اینجا ببینید.

گنجینه‌های فرادرس” شامل چندین درس مرتبط به یه رشته هستند که در کنار هم و با تخفیف خوبی به فروش می‌رسند؛ برای خیلی از رشته‌ها، گنجینه فرادرسی تهیه شده که شامل دروس اصلی، دروس کنکور ارشد و نرم‌افزارهای کاربردی آن رشته میشه؛ مثل گنجینه آموزش های مدیریت پروژه، گنجینه دروس آزمون ارشد حسابداری و گنجینه نرم افزارهای کاربردی مهندسی صنایع.

فرادرس چندین دوره برای آموزش پژوهش و نگارش آکادمیک ارائه کرده که تعدادی از اونها با همکاری دانشگاه تهران تهیه شده‌اند (به اینجا نگاهی بندازید). چنین دروسی برای همه دانشجویان خصوصا در دوره‌های ارشد و دکترا قابل استفاده هستند.

  • یه گروه دیگه از مخاطبان فرادرس، علاقمندان به آموزش‌های توسعۀ فردی و مهارت‌های شغلی هستند؛ فرادرس دوره‌های خوبی در زمینۀ آموزش زبان، نرم‌افزارهای کاربردی، کار با اینترنت و … داره.

 

فرمت آموزش‌های فرادرس چیه؟

آموزش‌های فرادرس ویدیویی هستند و اکثرا به این شکل هستند که مدرس بر روی پاورپوینت، توضیحاتش رو ارائه میده. به همراه ویدیوها، جزوه‌ها و پاورپوینت درس هم وجود داره.

فایل‌های فشردۀ دورۀ خریداری شده، علاوه بر اینکه در سایت قابل دانلوده، به ایمیل شما هم فرستاده میشه. ویدیوهای فرادرس باکیفیت هستند و به صورتی فشرده شده‌اند که نسبت به کیفیت تصویر، حجم کمی دارند. فرادرس این امکان رو داره که آموزش‌ها رو بر روی DVD براتون ارسال کنه.

لینک‌های دانلود دوره‌های فرادرس برای دو ماه در سایت فعاله و بعد از اون میتونید با رفتن به بخش جزئیات سفارش‌ها در حساب کاربریتون، درخواست بدید تا دوره‌های خریداری شده رو مجددا براتون ایمیل کنند.

فرادرس، اپلیکیشن موبایل هم داره؟

فرادرس اپلیکیشن نداره چون آموزش‌هاش دانلودی هستند و اینطور نیست که دروس رو بر روی سایت یا اپ پیگیری کنید. در موبایل هم می‌تونید از طریق سایت، ویدیوها رو دانلود و مشاهده کنید.

فهرست دروس فرادرس شامل چه عناوینی میشه؟

موضوعات درسی دانشگاهی بسیاری در فرادرس تهیه و عرضه شده که شامل علوم کامپیوتر، برنامه‌نویسی، رشته‌های مهندسی، نرم‌افزارهای تخصصی، علوم اقتصادی، علوم تجربی و مباحث متنوع دیگه‌ای میشه.

امکان جستجو در فهرست دروس فرادرس قرار داده شده و به خوبی میتونیم موضوع موردنظرمون رو پیدا کنیم؛ فرادرس دوره‌های در حین ساخت رو هم نشون میده و میتونیم پیش‌ثبت نام کنیم و هر زمان که دوره ارائه بشه، بهمون خبر میدن.

فهرست دروس فرادرس

ثبت نام در فرادرس به چه صورته؟ هزینه‌ی آموزش‌ها چقدره؟

ثبت نام در فرادرس به سادگی انجام میشه و پرداخت هزینۀ دوره‌ها هم مطمئن و آسانه. فرادرس، تضمین کیفیت و گارانتی بازگشت هزینه داره و پشتیبانی خوبی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به پرداخت و دانلود دوره‌ها داره.

هزینۀ دوره‌های فرادرس پایینه و البته دوره‌های رایگان زیادی هم داره. هر دورۀ فرادرس چندین ویدیوی پیش نمایش داره که قبل از تهیۀ یک دوره می‌تونید کاملا از محتویاتش و نوع ارائۀ مدرس مطلع بشید و بعد خرید کنید.

گنجینه‌های فرادرس هم مجموعۀ چند دورۀ فرادرس مرتبط به یک موضوع هستند که در کنار هم و با تخفیف خوبی ارائه میشند. علاوه بر اینها کد تخفیف فرادرس در مناسبت‌ها ارائه میشه؛ طرح نذری آموزشی فرادرس، ایدۀ جالبی بود که در ماه محرم اجرا شد.

کد تخفیف فرادرس

میشه مدرس فرادرس شد؟

بله اگه در موضوعی سابقۀ تدریس و مدرک مرتبط دارید حتما می‌تونید در فرادرس دوره‌تون رو ارائه بدید؛ کافیه به اینجا سر بزنید و توضیحات کاملش رو بخونید.

طبق تجربۀ همکاریم با فرادرس در این دوره، باید بگم بسیار دقیق و پیگیر هستند و بعد از ثبت موضوعات پیشنهادی شما برای تدریس، به زودی باهاتون تماس می‌گیرند و تا مرحلۀ آماده شدن آموزش، پیگیر کار شما هستند.

پلن مالی مشخصی دارند که طبق اون قراردادی براتون ارسال می‌کنند و شما امضا می‌کنید و می‌فرستید و بعد تجهیزاتی که برای ضبط آموزش نیاز دارید رو براتون می‌فرستند.

کار در چند مرحله کنترل کیفیت میشه و نیازه در سایت چندین فرم پر کنید و اگه دورۀ اولی باشه که تهیه می‌کنید ممکنه خسته‌کننده به نظر برسه. البته به نظر من ارزش نتیجه‌ش رو  داره.

فرادرس گواهی‌نامه‌ی پایان دوره داره؟

فرادرس مدرکی ارائه نمیده و دوره‌هاش به نوعی تکمیل‌کنندۀ دروس دانشگاه خصوصا در زمینۀ نرم‌افزارهای تخصصی، مهارت‌های شغلی و آمادگی برای کنکور ارشد هستند.

‌تمرین و پروژه هم داره؟

بسیاری از دوره‌های فرادرس پروژه‌محور هستند و مدرس در طی درس، مسائلی رو مطرح و حل میکنه و یا از دانشجو میخواد که تمرینی رو حل کنه ولی باید در نظر داشت که دوره‌های فرادرس تعاملی نیستند که از ما تکلیف خواسته بشه و جواب‌ها تصحیح بشن و یا رفع اشکالی وجود داشته باشه.

پشتیبانی در طول دوره داره؟ رفع اشکال داره؟ میشه سوال‌هامون رو بپرسیم؟

تیم فرادرس به خوبی پیگیر درخواست‌های شماست ولی دوره‌ها پشتیبانی ندارند و به صورتی تهیه می‌شوند که مدرس، مطالب درسی رو به صورت کاملی پوشش میده. البته میشه در زیر صفحۀ هر دوره پرسش‌ها، نظرات و انتقادات رو مطرح کرد.

چیکار کنیم که آموزش‌های فرادرس اثربخش باشه؟

  • هر کدام از دوره‌های فرادرس چندین پیش‌نمایش دارند که خوبه قبل از شروع دوره حتما اونها رو نگاه کنیم؛ اگه حوصلۀ دیدن چند ویدیوی معرفی رو نداریم، چطور میتونم تمام دوره رو پیگیری کنیم؟
  • دوره‌های دانلودی به راحتی قابل فراموش شدن هستند، ممکنه دانلود کنیم و یه جا ذخیره کنیم و دیگه سراغشون نریم. از اونجایی که قیمت دوره‌های فرادرس پایینه، این احتمال بیشتر هم میشه که دوره رو بخریم ولی دنبال نکنیم. خیلی خوبه که برای هر دوره، زمان مطالعۀ مشخصی در نظر بگیریم تا یادمون نره دوره رو تکمیل کنیم.
  • سعی کنیم دوره‌ها در حدود دانش ما باشند و از نقطۀ مناسب شروع کنیم مثلا دروس برنامه‌نویسی در چند سطح وجود دارند و با توجه به تسلطمون باید دورۀ مناسب رو انتخاب کنیم. سعی کنیم در مباحث تخصصی به پیش‌نیازها توجه کنیم تا موقع دنبال کردن درس دچار ناامیدی نشیم.
  • چندتا هندونه با هم برنداریم؛ هر چه تعداد دوره‌هایی که با هم شروع میکنیم بیشتر باشه، با احتمال کمتری به پایانشون می‌رسونیم. سعی کنیم برنامۀ یادگیری مشخصی تعریف کنیم و طبق اون پیش بریم.

 

نقاط قوت و ضعف فرادرس چیه؟

فهرست دروس فرادرس خیلی متنوع و به‌روزه؛ دوره‌های عمومی و کاربردی در حوزه‌ی کامپیوتر و مهارت‌های شغلی، برای بسیاری از افراد مفید هستند. فرادرس خصوصا در رشته‌های مهندسی به جامعیت خوبی رسیده و بسیاری از دروس رو پوشش میده.

فرادرس رایگان بسیاری در موضوعات مختلف در دسترسه و دوره‌های خریدنی هم پیش‌نمایش‌های زیادی دارند که میشه به خوبی با محتوای دوره آشنا شد. دوره‌های فرادرس قیمت پایینی دارند و در مناسبت‌های مختلف کد تخفیف فرادرس، قابل استفاده‌ست.

از نقاط ضعف فرادرس اینه که با وجود کنترل کیفی بالایی که بر روی دوره‌ها اعمال میکنه اما همچنان فن بیان پایین بعضی از مدرسان از جذابیت دوره کم میکنه.

به علاوه اینکه دوره‌های فرادرس تعاملی نیست و یک بار دانلود میکنید و باید به خودتون نظم بدید تا بتونم دوره رو پیگیری کنید. دوره‌های آنلاینی که تمرین و پروژه دارند (مثل دوره‌های مکتب‌پلاس) از لحاظ ایجاد تعهد برای ادامۀ دوره، موفق‌تر هستند.

چند دوره‌ی خوب فرادرس رایگان رو معرفی کنید.

از دوره‌های کاربردی و پرمخاطب فرادرس رایگان میشه این چند دوره رو معرفی کرد: آموزش محافظت از اطلاعات شخصی در ویندوز و اینترنت، آموزش آشنایی با اکسل، آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی، آموزش آشنایی باPHP ‎ و آموزش گیت (Git) برای مدیریت نسخه توزیع شده.

از دوره‌های ارزان و کاربردی فرادرس، خوبه به اینها سر بزنید: آموزش تایپ ده انگشتی، آموزش روش صحیح جستجو در گوگل و مجموعه آموزش های کار با اینترنت.

برنامه‌های آینده فرادرس چیه؟

فرادرس فقط یه سایت آموزشی نیست بلکه می‌خواد نمونۀ جایگزینی برای آموزش دانشگاهی و تخصصی باشه؛ به همین دلیل علاوه بر دوره‌های آموزشی ویدیویی، وبلاگ فرادرس رو برای آموزش مباحث تازۀ علمی و مشاورۀ تحصیلی راه‌اندازی کرده و همچنین بخش جدیدی برای دانلود کتاب‌های آموزشی دانشگاهی ایجاد کرده.


مطلبی که خوندید از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی مراجع آموزشی نوشته شده.

برای استفاده از سایت‌های آموزشی معتبر مثل فرادرس، لازمه که شما مهارت خودآموزی رو داشته باشید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت به این شیوه و از درون منزل کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار و یا دیدن یک دوره آنلاین) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

توی دوره آنلاین یادگیری اثربخش شما یاد می‌گیرید که چطور از مراجع آنلاین آموزشی مثل فرادرس استفاده کنید و بعد از برنامه‌ریزی درست و مناسب، موقع اجرای این برنامه هم دچار تنبلی نشید.

دوره آنلاین یادگیری اثربخش رو از دست ندید:

 


این مطلب حاصل تجربه‌ی شخصی نگارنده در استفاده از دوره‌های فرادرسه؛ خوشحال میشیم اگه شما تجربه‌های دیگه‌ای در زمینه‌ استفاده‌ از دوره‌های فرادرس دارید، در قالب کامنت بنویسید.


این مطلب توسط مهشید پرچمی نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. ابوذر بلالی

    سلام. ممنون از محتواهای خوبتون. یکی از معایب فرادرس اینه که محتواها خیلی عمیق نیستند. واقعا این رو تجربه کردم. ولی جامعیت محتواها و شاملیت رو دارند.

  2. فریما

    سلام. من یک مجموعه اموزشی روز ۱۴ بهمن خریداری کردم که مایلم با کس دیگه ای استفاده کنیم ولی در هنگام خرید این موضوع رو درج نکردم هزینه کل مجموعه ۱۵۹ هزار تومان بوده و همچنین من از کد تخفیف بهمن ماه که تا ۱۹ م هست هم میخواستم استفاده کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید که در عین استفاده شرعی از مطالب بتونم هزینه کمتری رو پرداخت کنم. ممنون.

  3. علی خزامی

    ببخشید لینک خریداری آموزش های فرارس را میشود لطف کنید برای من ارسال کنید؟ البته اگر بعضی از دوره ها تخفیف هم دارند قید بفرمایید. نحوه پرداخت و دانلود ویدیو های آموزشی را توضیح بفایید.سپس فراوان

  4. اردلان یزدان پناهی

    درود بر شما. ممنونم از این کار گروهی و منسجمی که شکل دادید. واقعا کار گروهی سخته و شکل دادن این حجم از مطالب تخصصی با این نضم واقعا جای تشکر داره. می خواستم ازتون درخواست کنم در مورد نرم افزارهای تخصصی سازه های دریایی مثل sacs, OrcaFlex, Mike , و … هم آموزش هایی رو در سایتتون قرار بدید. بنده فارغ التحصیل رتبه ی ۱ دانشگاه تبریز رشته ی سازه های دریایی هستم و کارشناسی رو هم در انشگاه شیراز خوندم و ارشد ژئوتکنیک رو هم در دانشگاه شیراز البته خوندم. اگر مایل باشید در زمینه ی نرم افزار orcaflex که خیلی تو دنیا معروف هست و در کشور ما هم کم کم داره شناخته میشه و درباره ی رایزرهای دریایی و خطوط لوله ی بستر دریا و خطوط انتقال نفت و گاز هست، و بنده تسلط بسیار خوبی روی اون دارم می تونم همکاری کنم با سایت خوبتون. امیدوارم به این رشته ی راهبردی هم توجه بیش تری بشه در آینده .
    با تشکر فراوان از زحمات تیم فرادرس.

    1. امین آرامش

      سلام اردلان
      مرسی از لطف و توجهت
      از قسمت تماس با ما استفاده کن و برام بنویس که چه مطلب آموزشی‌ای میتونی بنویسی. توضیح بیشتر بده در موردش و بگو چه سایتهایی رو میخوای معرفی کنی.
      نگاه میکنیم و بهت خبر میدیم.
      مخلصم

  5. بهار

    سلام.راستش رو بخواید من یک ساله که تو مقطع لیسانس مهندسی از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم.اما تو این یک سال بعد از فارغ التحصیلی ذهنم دچار تردید برای ادامه تحصیل یا کار کردن شد.یعنی واقعا شرایط روحی خوبی ندارم.شاید بشه گفت هر روز و هرهفته از این یک سال رو تصمیمات مختلفی گرفتم اما ۳-۴ روز بعد کلا منصرف میشم.تصمیم دیروزم این بود که برای کنکور ارشد علوم شناختی شروع کنم به خوندن.تا شاید به واسطه این مدرک ارشد بتونم راهی برای اپلای دکترا برای خارج از کشور باز کنم.اما تردیدا دست از سرم برنمیدارن.خسته شدم از فکر کردن و تحلیل موقعیتای مختلف و نتیجه نگرفتن.امروز داشتم منابع کنکور ارشد رو سرچ میکردم که اتفاقی چشمم خورد به وبلاگ شما.و باز تردیدهام بیشترشد بین ادامه تحصیل و کارو….راستش من بعد از سال کنکورم قسم خورده بودم که دیگه هیچ وقت ایران کنکور ندم.به نظرم غلطترین سیستمه.اما این روزا انگار برای اینکه بتونم یه راهی برای موفقیت و تلف نکردن عمرم پیدا کنم میخوام این قسمو بشکنم و دوباره وارد وادی کنکور بشم.شاید برای ماها که از خونواده های متوسطی هستیم این ادامه تحصیل و اپلای پلی باشه برای اینکه به موفقیت برسیم.راستش من نمیخوام فقط تماشاچی زندگی و موفقیتای بقیه باشم.و هرروز عمرم به حسرت بگذره.انگار درس خوندن واسه بعضی از ماها تنها راهه که بتونیم خودمونو تو این جامعه بالا بکشیم و یکم از حسرتامون کم کنیم.
    ممنون ازاینکه بعد یکسال بلاتکلیفی و سکوت تونستم چندکلمه ای اینجا از دغدغه هام بگم و مطالبی رو مرتبط با دغدغه ها بخونم.

    1. امین آرامش

      سلام بهار
      منم ممنونم که من رو قابل دونستی و اینها رو اینجا برام نوشتی.
      ببین بهار، راستش این سردرگم بودن چندان هم چیز عجیبی نیست و خواهش میکنم به خاطر این خودت رو سرزنش نکن.
      من، خودم از وقتی که سردرگم شدم برای اینکه دکترا رو ادامه بدم یا نه، یک سال و نیم روی هوا بودم و بعدش رفتم و انصراف دادم.
      میدونم که این اوضاع سردرگمی اصلا خوب نیست و آدم حالش بده وقتی نمیدونه تکلیف با خودش چیه.
      پیشنهاد میکنم مطلب زیر و لینکهای داخلش رو بخونی:
      چیزهایی در مورد پیدا کردن هدف در زندگی و اینکه چگونه برای خود هدف انتخاب کنیم؟
      اگر هم خواستی کتاب بخونی، من این دو تا کتاب رو بهت پیشنهاد میکنم:
      کتاب شغل مورد علاقه از آلن دوباتن
      کتاب زندگی خود را طراحی کنید
      باقی مطالب کارنکن هم هست.
      امیدوارم تصمیمهای خوبی بگیری و با تلاش، آینده خوبی برای خودت بسازی
      بازم بهم سر بزن و هرجا فکر کردی لازمه برام بنویس. 🙂

      1. بهار

        سلام.واقعا ممنونم.
        هیچ حسی بدتر از بلاتکلیفی نیست.هر روزیه فکر هر روز یه ایده یا یه تصمیم.سخته واقعا…
        خیلی ممنون از راهنماییتون.حتما مطالب و کتابایی رو که پیشنهاد دادین مطالعه میکنم.
        امیدوارم هممون راهی رو که برای ما ساخته شده رو پیدا کنیم یا در نهایت خودمون یه راهی برای موفقیت بسازیم.

    2. نگین

      سلام بهار خانم.
      کاش راهی داشتم که باتون ارتباط برقرار کنم. ای کاش این کامنت رو ببینی و ریپلای کنی و یه راه ارتباط بات پیدا کنم تا ازت بپرسم الان تو چه وضعیتی هستی. وقتی کامنتتو خوندم به خدا از تعجب پرهام ریخت چون من الان دقییییقا تو وضعیت تو هستم. منم دقیقا ازیه دانشگاه دولتی رشته مهندسی فارغ التحصیل شدم یه سال به سرگردونی و استرس فزاینده و دیدن موفقیت بقیه دوستام گذشته و یه مدت پیش با رشته علوم شناختی آشنا شدم که خیلی جالبه. ارشدشو دادم و مجاز به انتخاب رشته شدم اما انتخاب نکردم چون راجع به قولی که به خودم داده بودم ( اینکه هرگز دوباره تو ایران تحصیل نخواهم کرد) مطمئن تر شدم. الانم در حال جستجو برای یه راهیم که با هزینه معقول مهاجرت تحصیلی کنم. فقط فرقش اینه که الان ۹۹ هست و بازار کرونا داغ

  6. فاطمه لطفعلی نژاد

    سلام جناب آرامش
    خیلی خوشحالم که با سایتتون آشنا شدم، می تونم بگم که یکی از مواهب الهی بوده که نصیب من شده.
    ممنون از مطالب بکر و نابتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *