یادگیری با coursera

سایت آموزشی کورسرا

 coursera چیست؟

سایت آموزشی کورسرا (Coursera) در زمینه‌ی ارائۀ دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان، از شناخته‌شده‌ترین سایت‌های جهانه. کورسرا یه دانشگاه نیست ولی دوره‌های مختلفی رو از دانشگاه‌های معتبر تهیه می‌کنه و ارائه میده. کورسرا در کنار سایت‌های edx، Udemy و … از پیشگامان کلاس‌های موک (MOOC) یا دوره‌های آنلاین دانشگاهی برای همه‌ست.

سایت آموزشی کورسرا به شیوه موک

در ادامه بیشتر با کورسرا و امکاناتش آشنا میشیم؛ به بهترین دروسی که ارائه میده سری میزنیم و دربارۀ ثبت نام در کورسرا و اعتبار مدرک کورسرا با هم صحبت میکنیم.

نکته مهم -> با توجه به اینکه کورسرا اخیرا دسترسی به آموزشهاش رو برای ایران محدود کرده، برای رفتن به سایتش به قندشکن نیاز دارید. 🙂

(ما ملتی هستیم که از هر دو طرف میخوریم. 😉 )

سایت آموزشی کورسرا چطور کارش رو شروع کرد؟

سایت کورسرا در سال ۲۰۱۲ به همت دو استاد دانشگاه استنفورد به عنوان پلتفرمی برای محتوای آموزشی شروع به کار کرد.

در اول کار، دوره‌هایی با همکاری دانشگاه‌های استنفورد، پرینستون، پنسیلوانیا و میشیگان در سایت کورسرا ارائه شد. پس از اون، دوره‌های تخصصی (specializations) برای کسب مهارت در موضوعات شغلی و تخصصی به کورسرا اضافه شد.

دانشگاه های همکار کورسرا

الان در سایت کورسرا سه نوع دوره ارائه میشه:

سایت آموزشی کورسرا تنوع بسیار بالایی در موضوعات آموزشی داره و تاکنون بیش از دو هزار دوره‌ی آنلاین در این سایت قرار داده شده.

نمونه‌ی ایرانی کورسرا رو میشه مکتب‌خونه دونست که سعی داره امکانات کورسرا در ارائۀ دوره‌های دانشگاهی و تخصصی رو در ایران پیاده کنه.

آموزش‌های کورسرا مناسب کیه؟

  • اصلی‌ترین مخاطبان کورسرا خودآموزها هستند؛ چه دانشجویان و چه شاغلان. همۀ کسانی که به دنبال به‌روزترین آموزش‌های معتبر دانشگاهی هستند؛ چه در زمینه‌ی علمی و چه مهارت‌آموزی.
  • شناخته‌شده بودن دوره‌ها و اعتبار مدرک کورسرا باعث میشه گذراندن این دوره‌ها برای همۀ کسانی که قصد تحصیل و کار در خارج کشور و یا دورکاری با کشورهای دیگه رو دارند، راهگشا باشه.

 

فرمت آموزش‌های کورسرا چیه؟

فرمت آموزش‌ها ویدیویی و متنی است و توسط اساتید دانشگاه‌های معتبری ارائه می‌شه، اکثر درس‌ها جزوه و درسنامه دارند. تاریخ شروع کلاس‌ها مشخصه و شما باید به صورت هفتگی، تکالیفی رو انجام بدید و همینطور امتحان و پروژه‌هایی تحویل بدید که توسط سایت تصحیح میشه.

بعضی از دوره‌ها هم self paced هستند و شرکت‌کنندگان می‌تونند با هر سرعتی که مناسب می‌دونند، درس‌ها رو پیگیری کنند.

برای دوره‌های که به شما مدرک می‌ده، شناسایی صورت می‌گیره و از روش‌هایی مطمئن میشند که خودتون هستید که در امتحان شرکت می‌کنید. معمولا چند بار فرصت تصحیح جواب رو دارید و در آخر، امتحان پایان ترم دارید که احتمالا پروژه‌ی مفصلی داره.

زبان دوره‌ها انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و … است. زیرنویس انگلیسی و همینطور چند زبان رایج دیگه برای همه ویدیوها وجود داره. معمولا زیرنویس فارسی ندارند، هر چند کورسرا استقبال میکنه اگه کسی زیرنویس فارسی برای درس‌ها تهیه کنه. زبان انگلیسی ویدیوها معمولا روانه و ویدیوها با زیرنویس قابل فهمه و با داشتن سطح متوسط در زبان انگلیسی، مشکل خاصی در فهم مطالب نخواهد بود.

کیفیت ویدیوها عالیه و قابلیت کم و زیاد کردن کیفیت ویدیو و سرعت اجرای آن وجود داره. زیرنویس رو میشه فعال یا غیرفعال کرد. ویدیوها قابل دانلود هستند و زیرنویس هم با دو فرمت قابل دانلوده. متن زیرنویس در زیر ویدیو قرار داره و با ویدیو لینکه و با کلیک روی متن، به قسمت مرتبط در ویدیو خواهید رفت.

دانلود دوره‌های coursera به صورت یه بسته‌ی کامل ممکن نیست و اگه دوست دارید باید ویدیوها رو تک تک دانلود کنید.

کورسرا، اپلیکیشن موبایل هم داره؟

بله؛ کورسرا اپ خیلی خوبی داره که امکانات مناسبی برای پیگیری دوره‌ها در اختیار کاربران میذاره؛ از جمله اینکه میشه به صورت آفلاین باهاش کار کرد و از قبل محتوای هفته رو دانلود کرد و در زمان‌های مناسب درس‌ها رو نگاه کرد.

اپلیکیشن سایت آموزشی کورسرا

در سایت آموزشی کورسرا چه درس‌هایی ارائه میشه؟

دوره‌های کورسرا موضوعات گسترده‌ای دارند. دوره‌های متنوعی در دسته‌های علوم کامپیوتر، علوم‌داده، بیزینس، علومی همچون رباتیک، پزشکی و شیمی و شاخه‌های مختلف هنر و موارد بسیار دیگه.

ثبت نام در کورسرا به چه صورته؟ هزینه‌ی آموزش‌ها چقدره؟

ثبت نام در کورسرا در مرحله‌ی اول به راحتی انجام میشه و اگه بخواهید مدرک بگیرید از شما مشخصات شناسایی بیشتری می‌خواد که همینطور که قابل حدسه، نیاز به دور زدن تحریم‌ها داره (به اینجا نگاهی بندازید؛ نحوه استفاده از coursera به خوبی توضیح داده شده).

بعد از ثبت نام، وارد صفحه‌ی شخصیتون در کورسرا میشید و برای پیدا کردن دوره‌ی دلخواهتون کافیه در نوار بالای صفحه کلیدواژه‌ی موردنظر رو سرچ کنید یا در قسمت Explore به دنبال موضوع مورد نظر بگردید.

coursera نحوه استفاده از

در بیشتر دوره‌ها این امکان هست که بدون گرفتن مدرک کورسرا و به صورت رایگان، درس‌ها رو ببینید؛ کافیه بعد از ورود به صفحه‌ی دوره و کلیک روی Enroll، گزینه Full Course, No Certificate یا Audit only  رو انتخاب کنید. راه‌هایی هم برای مدرک گرفتن بدون پرداخت هزینه‌ی کامل دوره‌ها وجود داره (خوبه به اینجا سر بزنید؛ مشکلات مربوط به پرداخت coursera و راهکارهاش توضیح داده شده).

سایت آموزشی کورسرا گواهی‌نامه‌ی پایان دوره داره؟ اعتبار مدرک کورسرا چطوره؟

بله؛ کورسرا مدرک الکترونیکی معتبری از دانشگاه ارائه‌دهنده‌ی دوره آموزشی، به شما ارائه میده. در مدرک کورسرا، لینکی هست که با یک کلیک میشه اون رو در سایت کورسرا چک کرد.

مدرک کورسرا

‌سایت آموزشی کورسرا، تمرین و پروژه هم داره؟

بله. همه‌ی دوره‌های کورسرا که در آخر مدرک داده میشه؛ کوئیز، تمرین و پروژه‌ی پایانی دارند و به همه‌ی تمرینات نمره داده میشه و باید حد نصابی را بگذرونید تا مدرک بگیرید. در بعضی دوره‌ها، اگه رایگان و بدون مدرک هم شرکت کنید باز هم کوئیزهایی در بین درس‌ها داره که برای تثبیت یادگیریه ولی تمرین و پروژه‌ای که بخواد تصحیح بشه از شما نمی‌خوان.

دوره‌های کورسرا پشتیبانی در طول دوره داره؟ رفع اشکال داره؟ میشه سوال‌هامون رو بپرسیم؟

امکان صحبت با اساتید نیست ولی می‌تونید در تالار گفتگو سوالاتون رو مطرح کنید. برای پروژه‌ی نهایی روش‌های تصحیح مختلفی هست و یه شیوه اینه که از فارغ‌التحصیلان دوره می‌خوان که به چند پروژه از بقیه‌ی همکلاسیا نمره بدن.

چیکار کنیم که آموزش‌های کورسرا اثربخش باشه؟

  • برای اثربخشی بیشتر سعی کنیم از اول بدونیم دنبال چه دوره‌ای هستیم، خوب در سایت سرچ کنیم و دوره‌ی مرتبط و مناسب رو پیدا کنیم. دوره‌های کورسرا بسیار متنوعند و شاید در موضوع مورد نظر ما چندین دوره وجود داشته باشه، باید برای انتخاب دوره‌ی مناسب حوصله کنیم و معرفی دوره و سرفصل مباحث رو بخونیم.
  • باید دقت کنیم که دوره در سطح دانش ما باشد، بعضی دروس تخصصی کورسرا، سخت هستند و باید زمینه‌ی مناسبی داشته باشیم.
  • باید حوصله کنیم تا زبانمون تقویت شه و با بیان مدرس دوره آشنا بشیم، بعضی از دوره‌های انگلیسی لهجه خاصی دارند و باید زمان بذاریم تا عادت کنیم.
  • شاید برای درک کامل نیاز به چندباره دیدن ویدیو باشه، نباید عجله کنیم.
  • کوئیزها و تمرینات کورسرا به درک بهتر درس کمک می‌کنند و بهتره بادقت حلشون کنیم.
  • اگه مدتی از مطالب دوره فاصله گرفتیم حتما مباحث قبلی رو مرور کنیم. ترجیحا به همون انگلیسی نت‌برداری کنیم تا بعد بتونیم سریع‌تر مرور کنیم.
  • چندتا هندونه با هم برنداریم؛ با وجود دوره‌های بسیار خوبی که در دسترسه، همچنان خودآموزی کار مشکلیه. برای خودمون مسیر یادگیری تعریف کنیم و درهم پیش نریم.
  • بعضی از دوره‌ها، در کنار ویدیوها، تعداد زیادی درسنامه دارند. درسته خوندن متون طولانی انگلیسی در بعضی مواقع از حوصله خارجه؛ ولی حداقل اونقدر زمان بذاریم تا متوجه بشیم این درسنامه، مفهوم کلیش چیه و بعد ازش عبور کنیم.

 

نقاط قوت و ضعف سایت آموزشی کورسرا چیه؟

طراحی سایت و امکانات جستجو و همینطور تنظیمات ویدیوها خیلی خوبه و از سایت‌های مشابه بهتره. یکی دیگه از نکات قوت کورسرا، آرشیو غنی و کامله که بسیاری از موضوعات رو پوشش میده و با دانشگاه‌های زیادی همکاری میکنه.

ضعف که نمیشه گفت ولی سایت کورسرا به کلی برای کشور ایران مسدود شده و قندشکن هم مشکلات خودش رو داره.

دوره‌ها توسط دانشگاه‌ها تهیه میشن و خب بعضی از دوره‌ها تئوری و کمتر کاربردی هستند و یا بیان خشکی دارند. خوبیش اینه که دوره‌هاش رسمی و معتبره، علوم و تکنولوژی‌های روز رو پوشش میده، مدرک معتبر داره و برنامه مطالعاتی و تمرینات خوبی داره.

نقطه‌ی قوت سایت آموزشی کورسرا در داشتن موضوعات گسترده و دروس معتبر و به‌روزه که به راحتی در سایت‌های دیگه پیدا نمیشه. اگه مدرک رو نمی‌خواید و در زمینه‌ای که می‌خواید آموزش ببینید دوره‌های فارسی یا آموزش‌های انگلیسی کوتاهتر و روان‌تر از کورسرا سراغ دارید؛ شاید بهتر باشه از اونها شروع کنید و اگه نیاز بود سراغ کورسرا بیاید. مثلا برای شروع یادگیری نرم‌افزار اکسل یا برنامه‌نویسی پایتون، دوره‌های آسون‌تر زیاده.

چند دوره‌ی خوب کورسرا رو معرفی کنید.

یکی از دوره‌های خوبی که در کورسرا گذروندم، دوره‌ی آموزش ترکیبی از سازمان‌های غیرانتفاعی فعال در تحول آموزشی مدارس آمریکا بود. تجارب خیلی خوبی رو برای کسایی که میخوان آموزش ترکیبی رو گام به گام در یک مدرسه پیاده کنند، بیان میکرد.

کورسرا هر سال دوره‌های پرمخاطب خودش رو  هم در دوره‌های دانشگاهی و هم دوره‌های تخصصی معرفی میکنه. با نگاه به دوره‌های منتخب می‌بینیم که اکثرا در حوزه‌ی علوم کامپیوتر و بیزینس و از دانشگاه‌های تراز اول آمریکا هستند.

ده دوره‌ی پرطرفدار دانشگاهی سال ۲۰۱۷: یادگیری ماشین، شبکه‌ی عصبی، یادگیری چگونه یاد گرفتن، تفکر ریاضی، بیت‌کوین، برنامه‌نویسی برای همه، الگوریتم، انگلیسی برای توسعه‌ی شغلی، شبکه‌ی عصبی برای یادگیری ماشین، بازارهای مالی.

ده دوره‌ی پرطرفدار تخصصی سال ۲۰۱۷: یادگیری عمیق، دیجیتال مارکتینگ، پایتون برای همه، علوم داده، علوم داده با پایتون، برنامه‌نویسی شی‌گرا در جاوا، اصول پایه‌ای بیزینس، اکسل تا MySQL، زبان برنامه‌نویسیScala، دستیابی به موفقیت شخصی و حرفه‌ای.

برنامه های آینده کورسرا چیه؟

کورسرا درآمد بالایی از بازار آموزش آنلاین داره و سرمایه‌ی زیادی هم جذب کرده، با کشورهای مختلفی در همکاریه و برنامه‌های گسترده‌ای برای آینده داره که می‌تونید در بلاگ کورسرا اخبار کارهای پیش روی کورسرا رو رصد کنید.

کورسرا دائما دوره‌های جدیدی با توجه به تکنولوژی روز و بازار کار آینده تهیه میکنه و ارائه میده؛ همین آپدیت بودن در مباحث علمی و تکنولوژی روزه که باعث میشه افراد زیادی برای یادگیری مهارت‌های جدید حرفه‌ای به کورسرا مراجعه کنند.


مطلبی که خوندید از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی مراجع آموزشی نوشته شده.

برای استفاده از سایت‌های آموزشی معتبر مثل کورسرا، لازمه که شما مهارت خودآموزی رو داشته باشید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت به این شیوه و از درون منزل کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار و یا دیدن یک دوره آنلاین) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

توی دوره آنلاین یادگیری اثربخش شما یاد می‌گیرید که چطور از مراجع آنلاین آموزشی مثل کورسرا استفاده کنید و بعد از برنامه‌ریزی درست و مناسب، موقع اجرای این برنامه هم دچار تنبلی نشید.

دوره آنلاین یادگیری اثربخش رو از دست ندید:

 

پس از یادگیری یادگرفتن، از شما دعوت می‌کنم به دوره‌ای که فقط در کارنکن برگزار می‌شود بپوندید:


این مطلب حاصل تجربه‌ی شخصی نگارنده در استفاده از سایت آموزشی کورسراست؛ خوشحال میشیم اگه شما تجربه‌های دیگه‌ای در زمینه‌ استفاده‌ از دوره‌های کورسرا دارید، در قالب کامنت بنویسید.

(این متن توسط مهشید پرچمی نوشته شده است.) 

دیدگاه ها

  1. علیرضا

    سلام و عرض ادب…
    دوستان من یک دوره skechup ورداشتم تو سایت کورسرا و تمام کوییز ها و پروژه ها رو تحویل دادم منتها یک بخش از اون که سایر کسانی که دوره رو برداشتند باید به پروژه من نمره بدند پاس نمیشه و کسی از سایت اون قسمت و چک نمیکنه، با وجود این که بار ها نوشتم که پروژه من رو چک کنن و من به خاطره همین مساله نمیتونم مدرک خودم و بگیرم… بالا تو کامنتا آدرس یه پیج اینستاگرام و گذاشته بودید که من به اونم پیام دادم و جوابی نیومد.
    ممنون میشم یه کمکمی بکنید.

  2. سهیلا سعیدزاده

    برای وریفای اکانت وثبت نام تا بتونین سرتیفیکیت رو بدون مشکل دریافت کنین وارد این پیج بشین coursera_ir

  3. سعید

    متاسفم که هیچکی سرجچ نمیزنه فقط دنبال اینه یه ایرانی همه چیو بهش بگن.کامنت ها نشون میده هیچکدوم از یوتویب استفاده نمیکنن

  4. گیسو

    با سلام من خودم کورس رو گذروندم ولی مدرک نتونستم بگیرم واین مشکل همس فک کنم .
    برای حل مشکلتون به پیج اینستاگرامcoursera_ir برین
    بهترینننن?

    1. نگار حامدنیا

      سلااام مرسی خدا خیرتونننن بده نزدیک چهار تا کورس گذروندم مدرک نتونستم بگیرم اخر سر با این پیج اشنا شدم الان سه تا مدرکمو گرفتم مونده یکیش .

  5. نگار دینی

    سلام وقت بخیر

    خیلی ممنون از مطالبی مفیدی که برای استفاده از کورسرا نیاز داشتیم در اختیارمون گذاشتید. من یک سوال داشتم. میخواستم بدونم باتوجه به اینکه ایران هستیم و من نیاز دارم که حتما در پایان هر دوره ای که قرار هست تو کورسرا بگذرونم سرتیفیکیت دریافت کنم میخواستم بدونم چطوری این امکان وجود دارید؟ میشه راهنماییم کنید لطفا خیلی برام مهمه, باید هزینه بپردازم؟ هزینه هر دوره به چه صورت هست؟

    با تشکر

    1. سارا

      سلام
      شما به اینستاگرام shadi_in_italy برید توی یکی از هایلایتها توضیح دادن چگونه مدرک رو بدون هزینه بگیرید

  6. Mesusjk

    سلام و وقت بخیر. از اونجا که زبان اکثر آموزشای کورسرا انگلیسیه، سرعت یادگیری ما از آموزش هاشون بشدت پایین میاد.
    میخوام بدونم که راه حلی برای این مشکل نیست؟ مثلا بتونیم زیرنویس فارسی پیدا کنیم یا هرچیز دیگه ای؟

    1. milad

      سلام، یا باید زبانت رو خوب کنی یا اینکه یک سری سایت در گوگل می تونی پیدا کنی که زیر نویس رو برات ترجمه می کنه. کاملا دقیق نیست ولی خوبه. توی گوگل سرچ بزن online subtitle translator یا چیزی شبیه این حتما یک سری سایت آنلاین ترجمه زیر نویس پیدا می کنی. در ضمن اگه قصد یادگیری شبکه های عصبی یا یادگیری ماشین رو داری من آموزش های Udacity رو پیشنهاد می کنم. بسیار عالی تر از بقیه آموزش ها هست.

  7. Razi jafari

    سلام. در مورد دوره های مستر هم بیشتر توضیح میدین چون اطلاعاتی در موردش تو نت نیس. اینکه تا چه حد معتبره؟و کجا ها قبولش دارن؟

  8. simin

    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    فقط یک سوال
    اگر در دوره free شرکت کنیم و در پایان نیاز به مدرک داشته باشیم آیا امکان پرداخت هزینه و دریافت مدرک وجود داره؟
    (با توجه به اینکه ابتدا گزینه freeانتخاب شده بوده)

  9. فریبا

    سلام دوستان
    من می خوام TESOL Course تو coursera بگذرونم .
    کسی میدونه که مدرک در انتها بهم میدن ؟ (از این نظر که ایران هستیم)

  10. حسین

    سلام و وقت بخیر

    برای دوره های کورسرا اگر از طریق یکی از دوستان تو آمریکا برای ثبت نام اقدام کنم باز هم مدرک برای من صادر نمیشه؟
    منظورم اینه که کلا اسم ایرانی باشه براش صادر نمیشه یا اگر ایرانی مقیم آمریکا باشه این محدودیت وجود نداره

  11. فاطمه

    سلام
    من از FINANCIAL AIDکورسرا استفاده کردم و تاییدش هم برام ایمیل شد. ولی پس از انتهای کورس مدرک برام ارسال نشد و در پروفایل کورسرا هم نیست. لطفا راهنمایی فرمایید.
    باتشکر

  12. یزدان

    سلام
    لطفا کمک کنید
    مدرک دکتری هم میده کورسرا؟
    آیا مدارک کورسرا مورد تایید وزارت علوم هست؟ یعنی میشه به واسه ارتقا شغلی این مدرک رو ارائه بدیم به جایی که کار می کنیم؟
    ممنون

  13. فاطمه

    سلامو کسی نمیدونه چطور جواب های برنامه نویسی رو آپلود کنم ؟ چون ایران تحریمه سابمیت نمیشه حتی با وجود فیلتر شکن

  14. باسط

    سلام و روز بخیر.

    خیلی ممنون از زحمات و تلاشهای شما و من واقعن از مطالب شما خیلی استفاده کردم

  15. سلامممم

    سلام و وقت بخیر
    مطالب به صورت کامل به هر سوالی که ذهن هر خواننده رو درگیر میکنه پاسخ داده بود
    کاملا عالی و کاربردی
    بهترین سایت یا اپلیکیشن یا… که پایتون آموزش داده میشود و به زبان فارسی است معرفی کنید
    با مدرک و البته بدون مدرک یا همون رایگان
    و البته بهترین مرجع و یا سایت آموزش این زبان که احتمالا انگلیسی است
    باز هم تبریک به سایت فوق العادتون

  16. سارا عصار کاشانی

    سلام و خدا قوت،

    علاوه بر اینکه متن اطلاعات ارزشمندی در اختیارم گذاشت، داشتم در حین خوندن به این مساله فکر می کردم که چقدر کامل از مطالبی که برای انتشار انتخاب می کنی، صحبت میشه. ساده و روان و قابل فهم در عین حال ارزشمند و خواندنی. اینکه سعی میشه هر نوشته تمام جوانب را پوشش بده و به هر سوال احتمالی پاسخ بده واقعا ارزشمنده.

    خوندن وبلاگ کهنه کار ها همیشه برام پر از شگفتی و درس بوده.

    به حضور شما و امثال شما از صمیم قلب افتخار می کنم.

    1. امین آرامش

      سلام ساراجان
      به به، چقدر خوب که معرفی کورسرا از نظرِ آدمِ اهل مطالعه‌ای مثل تو خوب بوده. البته که زحمت اصلی این پست رو مهشید کشیده و واقعا دمش گرم.
      ممنونم بابت لطف و انرژی مثبتت. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *