محتوای منتخب هفته (۱۰): تحلیل روند منجر به یک واقعه تاریخی

دکتر محمد فاضلی

همیشه دیدن و تحلیل کردن رویدادها، ساده‌‌تر از تحلیل روندهاست. فکر می‌‌‌کنم به دلیل همین سادگی است که ما دوست داریم، قاب نگاه‌مان به وقایع، تنها یک فریم داشته باشد.

احتمالا دکتر محمد فاضلی را می‌شناسید. اگر نه، کاش بشناسید. سری به کانال تلگرامش بزنید و مطالبش را بخوانید. اگر همراه همین نوشته هم باشید، به کانال خواهید رسید.

دکتر فاضلی در روزهای نزدیک به عاشورای امسال، یادداشتی برای معرفی یک کتاب بدین ترتیب در کانالش نوشت:

کتابی که شایسته است شیعیان بخوانند

  • یافتن کتاب‌هایی که به دور از جزئیات فنی تاریخی، حادثه‌ای نظیر عاشورا را تحلیل کرده باشند و بتوان به نویسنده و اعتبار علمی او نیز اعتماد کرد، کار ساده‌ای برای غیرمتخصصان نیست. یافتن کتابی که غیر از شرح خود حادثه، درباره ریشه‌های شکل‌گیری حادثه نیز توضیح و تبیین تاریخی و جامعه‌شناختی ارائه کرده باشد، دشوارتر هم هست.
  • کتاب «پس از پنجاه سال: پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین علیه‌السلام» نوشته مرحوم استاد دکتر سیدجعفر شهیدی، یکی از کتاب‌های کم‌نظیر با مشخصات فوق است. کتاب در سال ۱۳۵۷ (طبق امضای مقدمه نویسنده) نگارش شده و در سال ۱۳۵۹ منتشر شده است.
  • خواندن کتاب در یکی دو روز، روی صفحه تلفن همراه هم ممکن است. توضیح سیدجعفر شهیدی درباره سنت‌های مکی و مدنی، اثر رانت‌ها و تبعیض‌ها بر پیدایش حادثه، و تأثیر سنت‌های جاهلی بر تحول نظام اجتماعی و سیاسی بسیار روشنگر است.
  • خواندن این کتاب در ساعاتی با آرامش، در روزی که صدای طبل‌ها و سنج‌ها فضا را پر کرده‌اند و مداحان کمتر درباره معارف عاشورا سخن می‌گویند، تجربه‌ای زیباست.

من توضیح بیشتری نمی‌دهم، کتاب را دانلود کنید.

محتوای تکمیلی (۱): کتاب قیام حسین علیه السلام (نوشتۀ سید جعفر شهیدی)

محتوای تکمیلی: تفاوت رویداد و روند در تفکر سیستمی و تحلیل سیستمها (از سایت متمم)

آن بخش صحبت‌‌های پیش از روز عاشورا و صلابت و آزادگیِ مرد گوینده‌‌اش مرا عجیب یاد صلابت و بی‌نیازیِ نامه‌ها و خطبه‌‌‌های نهج البلاغه انداخت. خدای این دو مرد، خدایِ زیبایی است.


دکتر محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان است. سال‌‌‌هاست که یادداشت‌‌‌هایش را در وبلاگش و رسانه‌‌های دیگر منتشر می‌‌کند. ایران‌‌‌‌دوست است و فهیم.

اخیرا به بهانه معرفی کانالی که دکتر فاضلی با عنوان موفقیت‌‌‌‌‌های کوچک راه انداخته، یادداشتی را بر روی کانال تلگرامش قرار داده. موکدا پیشنهاد می‌‌کنم این یادداشت را بخوانید. تا آخر هم بخوانید. با دقت هم بخوانید.

بوی امید می‌دهد.

محتوای منتخب هفته (۲): میم مثل «موفقیت‌های کوچک»

محتوای تکمیلی: کانال موفقیت‌های کوچک ایرانیان

از دکتر رنانی قبلا هم در یکی از قسمت‌های محتوای منتخب حرف زده بودم: و از قبیله پاکان بود…


حالا که در همین فضا هستیم به عنوان محتوای منتخب سوم پیشنهاد می‌‌‌کنم محسن صفایی فراهانی را گوگل کنید و مصاحبه‌‌اش با خشت خام را ببینید. اگر حوصله همه‌‌اش را نداشنید، حداقل آن ۳۸ دقیقه‌‌‌ای را ببینید.

بعد از آن هم شاید خواستید مصاحبه جناب صفایی فراهانی با اعتمادآنلاین را ببینید.

همین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *