تجربه یک سال وبلاگ نویسی؛ به همراه دریافت کتابچه «وبلاگ، رزومۀ آنلاین»

وبلاگ نویسی در وردپرس

فکر کنم حالا میشود بعد از یک‌ سال وبلاگ‌نویسی از تجربه‌های وبلاگ‌نویسی گفت.

آورده‌های پیدا و پنهان وبلاگ‌نویسی برای من بسیار زیاده بوده. در مورد این آورده‌ها قبلا چیزهای گفته‌ام و سر فرصت بیشتر هم خواهم نوشت، علی الحساب همینقدر بگویم که در ۲۹ سالِ قبل از وبلاگ‌نویسی، هیچ سالی نبوده که به اندازۀ این یک سال بیاموزم، تغییر کنم و همزمان احساس رضایت داشته باشم.

نمیخواهم بگویم همه‌اش از برکات مستقیم وبلاگ‌نویسی است، اما رد خیلی از آنها را که بگیری میرسی به وبلاگ‌نویسی.

چیزهایی که می‌نویسم را شخصا تجربه کرده‌ام. رسمم از ابتدا هم همین بوده که هر آنچه در مسیر می‌آموزم را اینجا بنویسم. این پست هم در همین راستاست.

۱

راستش را بخواهید این وبلاگ پیش از هر چیز داستان زندگی امین آرامش تعریف میشود. من داستان‌گو هستم. داستان خودم را روایت میکنم. به شما هم پیشنهاد میکنم که چنین کنید. در این وبلاگ من خودم هستم. خیلی جملۀ عجیبی است. بنظر ساده میرسد. اما بنظرم لذت و برکت وبلاگ‌نویسی در همین یک جمله است: خودتان باشید، همین.

اگر زمانی از نحوه تعامل با اطرافیان در حین ایجاد تغییر در سبک زندگی نوشته‌ام، از دغدغۀ خودم نوشته‌ام. چیزهای را تجربه کرده‌ام و همانها را هم نوشته‌ام. زمانی هم به فکر محسن پهلوان افتاده‌ام و سعی کرده‌ام آموخته‌های خودم از داستان پدیده را  نقل کنم.

یک وقتی هم دلم برای پدر مرحومم تنگ شده و همینجا مکتوبش کرده‌ام. یک وقتی هم از مسافرت‌هایمان نوشته‌ام.

همانطور که گفتم، من خودم را نوشته‌ام. شما هم همین‌کار را بکنید. خیلی ساده و صمیمی، خودتان را روایت کنید. حتی اگر روزی از یک موسیقی لذت بردید، در موردش بنویسید.

اما یک اتفاقی که در این بین می‌افتد، رزومه‌سازی است. در خلالِ داستانِ زندگی خودم، سعی کرده‌ام یک خط موضوعی را هم در این وبلاگ دنبال کنم که به همان موضوع شناخته شوم. در موردش در بندهای بعدی بیشتر می‌نویسم.

۲

اولین پست این وبلاگ مربوط به تاریخ ۲۰ آذر ۹۵ است. دوستانِ قدیمی‌ترم یادشان هست که من وبلاگ‌نویسی جدی‌ام را بر روی blog.ir شروع کردم و بعدا پستها را به اینجا منتقل کردم. اولین پستی که در این وبلاگ نوشته شده مربوط به ۲۱ بهمن ۹۵ است. یعنی بعد از حدود دو ماه از بیان (مجموعۀ صاحب امتیاز blog.ir) خسته شده‌ام و اینجا را راه انداخته‌ام.

مانند سایر موارد، وقتی مزایای نوشتن در وردپرس را دیدم، دوستانم را دعوت کردم که آنها هم همین کار را بکنند و پستی در همین مورد نوشتم (اینجا). البته مزایای نوشتن در وردپرس محدود به قیافۀ بهتر وردپرس نمیشود، آورده‌های بیشتری هم داشته و دارد که خواهم گفت.

۳

چهارمین پست وبلاگِ من اولین قسمت از سری کارنکن است. در ابتدای وبلاگ‌نویسی‌ام، به مدت سی هفته، هر پنجشنبه، مطالبی با موضوع کارنکن نوشتم.

به شما  هم پیشنهاد میکنم به صورت منظم در مورد یک موضوع بنویسید. در خلال این سی هفته، حتما هفته‌هایی بوده که رمق  نوشتن نداشته‌ام، یا مطلب آن چیزی نشده که راضی‌کننده باشد، اما به این بهانه دست از نوشتن و انتشار آن مطلب برنداشته‌ام. این کمیت و متعهد بودن به آن بعدها مزیتی خواهد شد برای ما.

حتی آن اوایل هر هفته خلاصه یک بخش از کتابی که خوانده بودم را روی وبلاگم قرار میدادم. آن خلاصه‌نویسی‌ها برکات زیادی برایم داشت. مرا به نوشتن بیشتر متعهد کرد و کتابهایم را هم بهتر خواندم.

اگر موضوعی نوشتید، میتوانید مطالبتان با یک موضوع خاص را در قالب یک کتاب دربیاورید، میتوانید در همان زمینه متخصص شوید و به مدد این رزومۀ آنلاین‌تان موقعیت‌های شغلی خوب بدست آورید و …

۴

از یادگیری در حاشیۀ وبلاگ‌نویسی غافل نشوید. نمیدانم تصمیم‌تان برای آیندۀ شغلی چیست. اما اگر بخواهید در صنعت محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید. خیلی چیزها هست که میتوانید به کمک همین وبلاگ‌نویسی یاد بگیرید. به هرآنچه که الان به ذهنم میرسد اشاره می‌کنم.

ابزارهای گوگل را بشناسید (Search Console و Google Analytics)، میتوانید داده‌های سایتتان را رصد و تحلیل کنید. برای یادگیری همین ابزارهای گوگل باید هزینه نسبتا زیادی بکنید، اما به لطف وبلاگ شخصی‌تان، یادگیری حین عمل را تجربه خواهید کرد. همۀ اطلاعات لازم برای کار کردن با این ابزارها در فضای وب هست و خودِ گوگل بهترین آموزش‌ها را در این خصوص منتشر کرده.

بروید و تست A/B را با گوگل آنالیتیک انجام دهید و در عمل ببینید مخاطب شما چه نوع پستی را ترجیح میدهد. شاید بعدترها خواستید در حوزۀ تجربه کاربری در فضای وب فعالیت کنید.

پست‌هایتان را به صورت بهینه‌شده برای گوگل بنویسید. باور کنید این SEO که میگویند، هیچ چیز به غیر از چهارتا تکنیک ساده نیست. اصل داستانش همین نوشتن است که شما دوستانِ وبلاگ‌نویسم در آن مهارت دارید.

موضوعی را که دوست دارید به آن شناخته شوید، انتخاب کنید و در مورد آن، چنان بنویسید که در لینک‌های ابتدایی گوگل حضور داشته باشید. باور کنید اصلا کار سختی نیست. آن‌وقت هم لذت خواهید برد از این حضور در لینک اول گوگل و هم ابزاری برای کسب درآمد نصیبتان شده. 😉

در مورد ایمیل مارکتینگ مطالعه کنید و در همین وبلاگ شخصی‌تان، در عمل آموخته‌هایتان را بکار بگیرید.

کار حرفه‌ای با وردپرس را یاد بگیرید. آن بیرون خیلی‌ها منتظر افرادی هستند که وردپرس را بخوبی بلد باشند.

خلاصه آنکه فواید وبلاگ‌داری با وردپرس، محدود به فوایدِ نوشتن نیست، مهارت‌های ارزشمند دیگری هم هست که میتوانید به مدد وبلاگ‌نویسی در وردپرس کسب کنید. مهارت‌هایی که با اطمینان به شما میگویم بازار کار به آنها نیاز دارد و برایتان درآمدزا خواهد بود.

۵

این یک مورد برای یادگیری در حاشیۀ وبلاگ‌داری با ودرپرس را دوست داشتم جدا رویش تاکید کنم. البته شاید مستقیما ربطی به وبلاگ‌نویسی نداشته باشد، اما این مسیر بهانۀ خوبی است که این مهارت را در خودتان تقویت کنید.

همۀ چیزهای را که در بند قبل در مورد یادگیری‌شان حرف زدم را میتوانید به کمک گوگل یاد بگیرید. هر مشکلی در کار با وردپرس و  سایر موارد دارید بروید و از گوگل بپرسید. حتما جواب خوبی برایش هست.

بی‌تعارف خدمتتان بگویم، بنظرم در عصر حاضر اگر نمیتوانید به زبان انگلیسی به دنبال پاسخ سوالهایتان در گوگل بگردید، تقریبا بی‌سواد محسوب می‌شوید. حتما مهارت جستجو به زبان انگلیسی در گوگل را به عنوان یک مهارت پایه در سبد مهارتی‌تان داشته باشید. این مهارت، منجر به یادگیری کلی مهارت دیگر خواهد شد.

در این مورد هم یادگیری حین عمل را تجربه کنید. مثلا اگر سوالی در مورد کار با وردپرس یا ابزارهای گوگل دارید، آن را از کسی نپرسید، از گوگل بپرسید. هرچه انگلیسی میدانید را در گوگل تایپ کنید، خودش پیشنهادهای خوبی برای جستجوهای مرتبط به شما میدهد. به مرور دست‌تان خواهد آمد که از گوگل چه بپرسید تا پاسخ مناسب را به شما نشان دهد.

اگر سخت‌تان است انگلیسی بخوانید، انگلیسی بخوانید!

یعنی بروید و به زورِ دیکشنری اینقدر تلاش کنید تا بعد از چندین ماه به حالتی برسید که به راحتی به دنبال پاسخ سوال‌هایتان در گوگل بگردید.

۶

وقتی در مورد آنچه در ذهن دارید در وبلاگ‌تان بنویسید، یک اتفاق خوب دیگر هم خواهد افتاد. این برون‌ریزی ذهنی به شما کمک میکند تا اهمیت موضوعات مختلف برای خودتان را بهتر تشخیص دهید. یعنی وبلاگ‌نویسی میشود ابزاری برای خودشناسی شما.

بر روی این مورد تاکید بیشتری نمیتوانم بکنم، فقط میتوانم بگویم که شخصا این موضوع را تجربه کرده‌ام و فکر کنم برای شما هم چنین خواهد بود. پس دست به کار شوید.

۷

برای ماه‌های پیش‌رو برنامه‌هایی دارم که در مورد بعضی‌هایشان میشود اینجا نوشت. به شرط حیات، در مورد کارنکن بیشتر خواهم نوشت. سعیم را میکنم تا بیشتر در مورد انتخاب شغل مناسب، تغییر شغل و نحوۀ پیدا کردن شغل رضایت‌بخش بنویسم.

در حال حاضر هر کس در مورد دکترا خواندن شک داشته باشد و سوالش را از گوگل بپرسد، گوگل او را به یکی از صفحات این وبلاگ خواهد آورد. در مورد کم‌سن‌ترها که برای انتخاب رشته بین ریاضی و تجربی شک دارند هم چنین است. خوشحالم که حدود ۱۲ درصد این دوستان، بیشتر از ۴ دقیقه با مطالب اینجا درگیر میشوند و این یعنی گوگل پاسخ خوبی به آنها نشان داده.

این روزها  همه رادیو دارند، من هم سعی میکنم از این قافله عقب نمانم. با همین موضوع شغل، برنامه‌هایی برای پادکست دارم که امیدوارم در هفته‌های آینده عملی شوند.

کتابچه‌ای برایتان درست کرده‌‍‌ام که شامل مطالبِ اینجا با موضوع وبلاگ‌نویسی است. البته کمی هم نمک و فلفل به آن اضافه کرده‌ام. آن را میتوانید از لینک انتهای مطلب دانلود کنید.

امیدوارم شما هم به فکر ساختن رزومۀ آنلاین خودتان باشید و از همین امروز برای آن دست به کار شوید.

[maxbutton id=”2″ url=”https://goo.gl/GfGHB6″ text=”دریافت کتاب وبلاگ، رزومۀ آنلاین” ]

دیدگاه ها

  1. حمیدرضا

    سلام – مطلب خیلی خوبی نوشتید و استفاده کردم – راستش نمی دونم بین بلاگ اسکای و بلاگ بیان، کدوم رو انتخاب کنم.
    میشه در این مورد راهنمایی کنید؟ متشکرم

  2. Pingback: چرا باید (وبلاگ) بنویسیم؟ – روزنوشته های یک دانشجو

  3. فاطمه

    سلام آقای آرامش من تازه میخواهم وبلاگ نویسی را شروع کنم ,ولی نمی دونم اصلا چطور باید یک وبلاگ درست کرد. آیا شما جایی رو برای راهنمایی من بلد هستید؟ سرچ کردم مطالب قدیمی اومد مطلب جدید برای ساخت وبلاگ ندیدم.

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام فاطمه
      همین کتابچه رو خوندی؟ یه چیزایی توش نوشتم در این مورد.
      با استفاده از کیوردهایی که توی این کتاب هست هم میتونی بیشتر در این مورد سرچ کنی. سایت همیاروردپرس هم مطالب خوبی برای ساختن وبلاگ وردپرسی داره.

    2. محمد آقاجانی

      وبلاگ های ایرانی هر روز دارند پیشرفت میکنن و من خودم ازین بابت خیلی خوشحالم. حتی این روزا وبلاگ ها به خاطر غنای محتوایی و مخاطبینی که دارن به سمت استارتاپ شدن حرکت کردن، یکی از این نمونه ها که به تازگی دیدم کافه کتاب به آدرس http://cfbk.ir که در واقع تبدیل به نمونه ایرانی و رایگان blinkist.com شده. کارشون اینکه که چکیده و خلاصه کتاب های جذاب غیرداستانی رو منتشر میکنن. من که از کارشون خیلی خوشم میاد. توصیه میکنم بازدید کنید.

  4. مریم میم

    سلام، چقدر از خوندن این کتاب کیف کردم، با این که خیلی وقت بودسعی میکردم سراغ وردپرس برم با خوندن این کتاب دیگه متنبه شدم و وبلاگ جدیدم رو روی وردپرس ایجاد کردم، سپاس فراوان

    1. نویسنده
      پست
  5. سالار رهگو

    سلامی دوباره اقای ارامش من امروز این بحث شما رو خوندم با اجازتون یه مطلبی هم ازش در وبلاگم نوشتم
    گفتم به توصیه استادم که معرفی کردن را واجب میشمرد عمل کرده باشم
    ممنون از شما

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام بر سالار عزیز
      چقدر خوشحال شدم که دیدم تو هم وبلاگ داری، چقدرم خوب و صمیمی مینویسی. 🙂
      بابت لطفت به من و کتاب هم ممنون، اینکه بدونم این کتاب بدرد کسی خورده و تونسته منشا خیر باشه واقعا لبخند به لبم مینشونه. از تو ممنونم که زحمت کشیدی و این فیدبک رو اینجا نوشتی.
      مخلصم.

  6. داوود

    سلام امین جان خوبی؟ آقا اومدم بخوابم گفتم وبلاگت رو چک کنم شاید چیز جدیدی نوشته باشی، وبلاگ سجاد سلیمانی و سارا حق بین که از دوستان متممی ت هستن رو هم بعد از وبلاگ شما و شهرزاد پیدا کردم و دنبال میکنم از محمد رضا به شما و از شما به اونا رسیدم و این سفر رو خیلی دوس دارم نمیخوام الکی زیاد وبلاگ اضافه کنم به لیست چون به نظرم همه کسانی که به نحوی با محمد رضا در ارتباط باشند رو باید خوند و فکر میکنم فعلا همین تعداد رو میرسم بخونم و ممنون که مینویسید.
    بابت تهیه کتابچه ت هم دستت درد نکنه. نوشتار جمع و جور و خوبیه و حتما میخونمش هر چند بخشهایی ش رو توی وبلاگت خوندم قبلا. درباره وبلاگ نویسی و اینکه بخوام وبلاگ داشته باشم توی پست های بعدی ت در این باره حتما حرف میزنم و ازت مشورت میگیرم.
    و اینکه تمام سعیم رو دارم میکنم انگلیسی سرچ کنم انگلیسی بخونم و بفهمم احساس میکنم بزرگترین خلا و کمبود من همینه و تمام مهارت های دیگه م رو نسبت بهش توی اولویت های بعدی قرار میدم. پر حرفی کردم اما اینجا رو یه جورایی خونه خودم میدونم باهات راحتم پس زیاد و صمیمانه مینویسم برات.
    برم پست بعدی ت درباره امیدواری رو بخونم فعلا امین عزیز 🙂

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام داوودجان
      چقدر خوب که اینجا رو خونۀ خودت میدونی، مطمئن باش منم از دیدن حرفهای صمیمانۀ تو خوشحال میشم. 🙂
      راجع به زبان هم کار خوبی میکنی، این مهارت واقعا روی کل زندگی آدم تاثیر میذاره، حسابی جدی بگیرش.
      راجع به وبلاگت هم امیدوارم به زودی راه بندازیش. منتظر اخبار خوبی از سمتت هستم داوود. 🙂
      مخلصم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *