چرا باید اقتصاد بدانیم؟

فواید دانستن اقتصاد

میدانم که خوانندگان اینجا اهل یادگیری‌اند. پیشنهادی برایتان دارم.

آشنایی با مفاهیم اقتصادی، زندگی مرا به دو قسمت تقسیم کرد. این آشنایی عینکی به من داد که با وجودِ آن دنیا را طوری می‌بینم که قبل از آن اینگونه ندیده بودم.

پیشنهادم این است که اگر فرصت دارید سری به این حوزه بزنید.

بنظرم حتی برای انتخاب شغلی مناسب هم دانستن اقتصاد به کار خواهد آمد. آشنایی با اقتصاد به شما کمک خواهد کرد که بدانید در نگاه کلان بهتر است (به عنوان یک عضو از جامعه) چه شغلی را انتخاب کنید که در درازمدت به نفع خودتان عمل کرده باشید.

اگر از اهالی متمم هستید و درسهای تفکر سیستمی متمم را خوانده‌اید، پیشنهاد میکنم موقع یادگیری در  این حوزه (خصوصا اقتصاد کلان) حسابی حواستان به سیستم‌ها باشد.

آشنایی من با این حوزه به لطف کتابهای دکتر دکتر علی سرزعیم بود. به شما هم خواندن آنها را پیشنهاد میکنم: اقتصاد برای همه و بینش اقتصادی برای همه.

اگر هم انتخابتان گذراندن دوره‌ای جامع در این حوزه است، رفتن به سراغ دکتر مسعود نیلی (که در دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف، مبانی اقتصاد درس میدهد) انتخاب بسیار خوبی است.

به لطف اینترنت شما میتوانید هر وقت خواستید یک کلاس اقتصاد برای خودتان برگزار کنید. پیشنهادم این است که اگر فرصتش را دارید در یک برنامه طولانی‌مدت و منظم (مثلا هر هفته) این کار را بکنید و بنشینید پای درس دکتر نیلی.

این ویدئوها را میتوانید از سایت مکتبخونه دریافت کنید:

ویدئوهای کلاس مبانی اقتصاد دکتر مسعود نیلی در مکتوب‌خونه

به گمانم بد نباشد این نوشته را با نقل قولی از پاول کروگمن که دکتر سرزعیم در مقدمۀ کتابِ اقتصاد برای همه آورده به انتها برسانم (پاول کروگمن برنده جایزه نوبل اقتصاد و نویسنده معروف نیویورک تایمز و استاد دانشگاه پرینستون است.):

«اگر اقتصاددانان به زبان ساده با مردم سخن نگویند مردم‌­فریبان اندیشه­‌های غلط خود را به خورد مردم خواهند داد.»

پس‌نوشت

فکر کنم نیاز به توضیح نیست که من خودم را یک دانشجوی صفرکیلومتر در این حوزه میدانم و بس.


دیدگاه ها

  1. امیر قربانی

    یکی از مهم ترین نکات و الزامات اینه که در ابتدا قبل از شروع هر کاری باید اقتصاد رو بخوبی یاد بگیریم
    تاثیر فوق العاده شگفت انگیزی در هر نوع کسب و کار داره

  2. fardabook

    کتاب فردا بر پایه تحقیقات جامع علمی و بر پایه تجربیات موفق پروژه‌های بزرگ دنیا در این حوزه پیاده سازی شده است.
    این سیستم توسط یک مجموعه تخصصی نشر و پخش کتاب با عنوان انتشارات کتاب دانشگاهی به فعالیت می‌پردازد و از اینرو با مراکز و مؤسساتی که به صورت غیر تخصصی وارد حوزه کتاب شده‌اند تفاوت دارد.
    در کنار خدمات خرید و فروش کتاب، توزیع کتب منتشر شده ناشران و مؤلفان و مترجمان نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های تخصصی کتاب فردا مطرح است

  3. سارا

    پست بسیار جالبی بود من سعی میکنم این کتابها را تهیه کنم و به سایت مکتب خونه هم سری بزنم و فیلم ها را مشاهده کنم. به نظرم هر شخصی باید اقتصاد بداند زیرا باعث میشه تصمیمات بهتری گرفته و با شرایط اقتصادی در بازه های زمانی متفاوت کنار بیاید و مسیر خودش را از نظر اقتصادی روشن سازد.

    1. نویسنده
      پست
  4. زهرا شریفی

    سلام
    با اینکه الان مرتبط با رشته‌ام کار نمی‌کنم اما خوشحالم که ۶ سال زمان خودم را با اشتیاق و علاقه، نه از سر اجبار و محدودیت در انتخاب رشته، صرف اقتصاد کردم. خواندن اقتصاد هیچ چیزی که برایم نداشت، نگاه مرا به زندگی تغییر داد و عمیق‌ترم کرد. جهان‌بینی مرا گسترش داد. حالا هر چقدر هم که دیگران بگویند اصلاً چه کاره می‌شوی ته ماجرا، لذت سر و کله زدن با داده و آمار و نرخ ارز و شاخص‌ها و رشد و… انقدر زیاد است که این سؤال را گم می‌کند.
    این را هم که محسن رنانی می‌گوید: «برای آنکه کسی اقتصاد را خوب بداند و بفهمد باید ریاضی و آمار را خوب بداند، فلسفه بخواند، تاریخ بخواند و جامعه‌شناسی، روانشناسی و انسان‌شناسی نیز بداند یک اقتصاددان هر چه دانش خود را در زمینه‌هایی که برشمردم بیشتر کند، عمق دانش اقتصادی‌اش بیشتر می‌شود. اقتصاد یک رشته نیست، بلکه یک مجموعه دانش میان رشته‌ایست.»

    1. نویسنده
      پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *