شاهکاری دیگر از همایون شجریان، کنسرت‌نمایش “سی” (به همراه ویدئویی بسیار زیبا از این کنسرت)

کنسرت نمایش سی

من از علاقه‌مندان دیرین و پروپاقرص همایون شجریان محسوب میشوم. این را میتوانید از همین مطلب و مطالب مرتبط قبلی‌ام که لینکشان را در پس‌نوشت گذاشته‌ام متوجه شوید.

متاسفانه به دلیل مشغله‌ی زیاد، نتوانستم از نزدیک شاهد اجرای همایون عزیز در آخرین کنسرتش باشم. وصف کنسرت‌نمایش “سی” را زیاد شنیده بودم، تا اینکه دیروز یک ویدئوی کوتاه از آن به دستم رسید. تا همین لحظه بیش از ۵۰ بار (بدون اغراق) این ویدئو را دیده‌ام و هر دفعه بیشتر لذت برده‌ام از این شاهکار.

لذت می‌برم از صدای دلنشینِ همایون عزیز، این نوای روح‌بخش و گوش‌نواز.

لذت می‌برم از این موسیقی بسیار زیبا و در دلم احسنت میگویم به سهراب پورناظری. خلق کردن، روحِ آدم را سبک میکند و سهراب پورناظری که خالق این موسیقیِ زیباست حق دارد موقع نواختن ساز این چنین سرمست باشد و در جایی میانه زمین و آسمان سیر کند. نوشِ جانش باد این حسِ ناب.

لذت می‌برم از این هماهنگیِ میان اعضای گروه و وقتی بیشتر میخوانم راجع به این کنسرت‌نمایش، بیشتر کیف میکنم از این همکاریِ چندگانه میان هنرمندان مختلفِ کشورم. این برای ما که خیلی اهل همکاری نیستیم، نقطه بسیار روشنی است.

لذت می‌برم از این شعرِ ناب، شعری که سرایش آن هم به بهانه همین کنسرت بوده، شنیدن چندباره این ابیات به هیچ وجه از حلاوت آنها کم نمی‌کند. (یادداشت خواندنی پوریا سوری، شاعر این ابیات، درباره این شعر و کنسرت)

لذت می‌برم وقتی می‌فهمم این کنسرت بیش از سی شب به نمایش درآمده و با رکورد بیش از ۱۲۰هزار بیننده، رکوردِ تماشاگر برای یک کنسرت در ایران را شکسته. جالب است که رکورد قبلی هم متعلق به اثری از همایون عزیز و مربوط به کار مشترکِ او با یکی دیگر از برادران هنرمند پورناظری است: تهمورس پورناظری و کنسرت “چرا رفتی”.

باید به احترام این خلاقیت و این همه زیبایی تمام قد ایستاد.

درود بر تو همایونِ موسیقی ایران و صدها درود بر پدری که چون تو را تربیت کرد.

قبلا هم گفته‌ام، بنظرم فارغ از بحث‌های مرتبط به موسیقی، بنظرم، همایون، شخصیتِ نازنینی است. این پست از صفحه اینستاگرام همایون که مربوط به یکی از شبهای اجرای کنسرت‌نمایش سی است را ببینید:

. دوستان و عزیزانم، این شب ها در خدمت شما نازنینان، از برکت وجود پرمهرتان عجیب ترین و بهترین اتفاقات زندگى را تجربه میکنم. از دورانى که در کنار شکوه بى تکرار پدر بر صحنه، با جادوى آوازش مست و مبهوت میشدم تا امروز که همچنان وقتى بر صحنه هستم زیر سایه او هستم، هر تشویقى که سهم من کردید و مى کنید را تقدیم او مى کنم که تنها قطره اى هستم پیش دریاى هنرش. یک شب دیگر کنسرت نمایش سى، سى اجرایش کامل میشود و به پایان مى رسد، و دلتنگى هاى من براى عادت دیدار و نفس شما سروران، و هنرمندان و عوامل یک دل سى فرا مى رسد. در شب هایى که گذشت، آشنایان زیادى تلاش کردند براى کنسل شدن و دوستان زیادى با آگاهى از زحمات کشیده شده و دانستن قدر شور و شوق مردم، تمام قد ایستادند تا سى راهش را ادامه دهد و میزبان شما دوستدارن هنر و فرهنگ باشد، همچنین در ساعات اجرا، عزیزان مجموعه پلیس در نظم بخشیدن به ترافیک و عبور و مرور شهر از دل و جان مایه گذاشتند تا بی هیچ چشم داشت و منتى یار و یاورمان باشند، و همسایگان محترم که با صبر و بزرگوارى تحمل کردند صدا و شلوغى راه تا منزل شان را، که اگر لطف همگى نبود ادامه کار ممکن نبود. نمى دانم معشوق برایمان چه بخواهد، تمام سعى مان را خواهیم کرد تا در چند ماه آینده با تکرار سى در مکان دیگرى درخدمتتان باشیم. و اما این پسر که در عکس مى بینید، یکی از با عشق ترین و با غیرت ترین جوانان شهرمان است، من آخرین بار ایشان را در کنسرت برج میلاد خود دیده بودم و حالا چندین بار است که در این اجراها مى بینم، چون به قول خودش از علاقه مندان من است و رفیق من. شغلش این است که گاهى در پمپ بنزین ولنجک و گاه در دیگر نقاط شهر تهران کفش واکس میزند و واکس مى فروشد. دیشب خواست تا با خودم برسانمش به میدان تجریش و هم کلام شویم، کنجکاوش شدم و همراه شدیم، در پیچ و خم سوالات فهمیدم مغرور تر از آن است که چیزی بخواهد جز یک چیز، که دوستانش باور کنند او رفیق من است و تنها همین. به پاس یک لحظه شاد شدن غمى که در عمق وجودش از من پنهان مى کرد و به پاس آن جمله که گفت مگر من مرده باشم که بگذارم مادرم و خواهرم کار کنند این عکس با او را انتخاب کردم، که دوستى با من افتخار نیست. همیشه شاد باشید و همیشه سلامت در کنار عزیزانتان?

A post shared by Homayoun Shajarian (@homayounshajarian) on

پس‌نوشت

به احترام او که “همایون شجریان” است و نه “فرزند محمدرضا شجریان”

چند خطی برای همایون شجریان عزیز

وبسایت رسمی کنسرت‌نمایش سی

دیدگاه ها

  1. حاتمی

    همایون
    دوباره در تارک آسمان ایران زمین از نسل پاکان و سر فرازان،از نجبای ایران زمین،فرزند پاکی ستاره اش درخشید.
    هیچ بعید نبود از نسل خسرو موسیقی فرزندی خلف چون همایون موسیقی به عرصه ظهور برسد.
    عزتشان پایدار نامشان جاویدان هنرشان شکوفا وعمرشان طولانی و…
    هرچه ز نیکی نثارشان.
    ترا بیاد دارم
    ترا بیاد خواهیم داشت
    بیاد خواهی ماند
    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
    مرده آنست که نامش ب نکوهی نبرند

  2. نجمه عزیزی

    به عنوان یک شاعر به حال خوش پوریا سوری موقع شنیدن شعرهایش با چنین نوایی از صمیم قلب حسودی می‌کنم! نمی‌دانم چرا اصلا کلمه‌های کم‌زور و تمیزی مثل رشک و غبطه توانایی بیان حسم را ندارند 🙂

    1. نویسنده
      پست
  3. نجمه عزیزی

    خیلی زیباست این اجرا. ممنون امین عزیز این ویدیوی کوتاه از بقیه مشابه هایش که دیده بودم با کیفیت تر بود. من فکر میکنم عوامل متعددی باید جمع بشوند که یک کار هنری اینطوری بدرخشد. توانمندیهای خالقان این اثر از شاعر و آهنگساز تا خواننده و نوازنده به جای خود اما حال پریشان و درد مشترک مردمی که خیلی هایشان نمیتوانند حال بد خود را درست بیان کنند و فقط آن را حس میکنند در مقابل خلوص و درخشش چنین آینه هایی تبدیل به شوری بی‌پایان می‌شود. شعر، ملودی و حال این اثر به دل خرد جمعی ما خوب می‌نشیند. حتی لحظه‌ای که پشت مونیتور به تنهایی آن را گوش می‌کنیم می‌توانیم حس کنیم که چه بی‌شمارانی جز ما اعماق جانشان را بر آن گشوده‌اند و با حقیقت دردناک آن اشک می‌ریزند و به وجد می‌آیند.
    در اجراهای دیگری که دیده بودم متوجه آن عروس بدون گیس نشده بودم،‌آن هم تمثیل زیبایی بود و باز بغضم گرفت برای مادر داغدیده صبورمان ایران.

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      چقدر زیبا وصف کردی نجمه جان.
      “شعر، ملودی و حال این اثر به دل خرد جمعی ما خوب می‌نشیند. حتی لحظه‌ای که پشت مونیتور به تنهایی آن را گوش می‌کنیم می‌توانیم حس کنیم که چه بی‌شمارانی جز ما اعماق جانشان را بر آن گشوده‌اند”
      نکته بسیار مهم برای من در این اثر، همکاریِ هنرمندان ایرانی بود. همینجور که گفتی برای ساختن همچین اثر فاخری، باید عواملِ متخصصِ متعددی دست به دست هم بدن و واقعا همچین همکاری‌های در ایرانِ ما (در این سطح) بسیار نادره.
      امیدوارم باز هم شاهد همچین آثار فوق العاده‌ای باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *