یک چیز خوب، قسمت پنجم: درباره آرشیو عکسها

نحوه آرشیو عکس

قدیمترها اینقدر عکس نمی گرفتیم. اصلا ابزار ثبت عکس، یعنی دوربین، اینقدر در دسترس نبود. هر کسی دوربین نداشت و آنها هم که داشتند، درگیر ماجرای چاپ عکس و محدودیتهایش بودند. در این مورد مطلبی قبلا نوشته‌ام و نمیخواهم آن حرفها را اینجا تکرار کنم:

یک پیشنهاد در مورد عکس

نحوه نامگذاری فولدرها

میخواهم راجع به نحوه آرشیو عکس در کامپیوترمان بنویسم. تصویر زیر را ببینید:

آرشیو عکس

من برای آرشیو عکسها، علاوه بر اطلاعاتی در مورد محل گرفتن آن عکسها، همیشه یک تاریخ هم به فولدر مربوطه اضافه میکنم و همه فولدرهای عکسها را با همین ساختار یکسان ذخیره میکنم. اینگونه هم جستجوی در میان عکسها راحت تر میشود و هم تاریخ مربوط به آن عکسها همیشه یادم می ماند.

البته در مواردی ممکن است تنها سال و ماه را قید کنم و روز را در اسم فولدر ثبت نکنم. اما همیشه اسم فولدر با تاریخ شروع میشود و بعد از آن علامت , استفاده میشود و سپس اطلاعاتی در مورد مناسبت یا محل آن عکسها مینویسم.

در تمامی موارد هم بهتر است از یک زبان استفاده کنیم، یعنی یا فارسی یا انگلیسی. اینگونه یکپارچگی فولدرها حفظ میشود و مزایایی که خدمتتان عرض کردم را خواهیم داشت.

تهیه نسخه پشتیبان

نکته دیگری هم که در خصوص آرشیو عکس رعایت میکنم، تهیه بک آپ یا پشتیبان به صورت منظم از آنهاست. با استفاده از هاردهای اکسترنال من همواره نسخه‌ای پشتیبان از عکسها دارم. مثلا میتوانید ماهی یک بار از عکسهای درون کامپیوتر بک آپ بگیرید. پیشنهاد میکنم به این فرایند وفادار باشید، اشکالات احتمالی در ذخیره فایلها، اصلا خبر نمیکند.

بقیه قسمتهای سری یک چیز خوب

پس نوشت

عکس ابتدای مطلب مربوط به یک روز بارانی در سال ۸۸ است.

دیدگاه ها

  1. سینا

    سلام،
    ممنون از وبلاگ خوبت،
    همیشه دنبال میکنم. توی مدرسه ۱۰ باهات آشنا شدم و اولین بار دیدمت (کنار شاهرخ یا شاهین جان)
    راستی، نرم افزار لایت روم Adobe lightroom مخصوص همین کار بایگانی کردن عکسها ساخته شده. میشه علاوه بر اسم و تاریخ، کلمات کلیدی و تَگ و خیلی چیزهای دیگه به عکسها اضافه کرد که دسته بندیشون رو خیلی عالی مدیریت میکنه برات.

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام سینا
      خوشحالم که خوانندۀ فرهیخته‌ای مثل تو دارم.
      سایتت رو دیدم، کارت واقعا خوبه و امیدوارم بهتر و بهتر هم باشه. از قرار معلوم توام توی کارِ محتوایی و یه جورایی همکار محسوب میشیم. 😉
      بابت معرفی یه نرم افزار خوب دیگه از adobe هم ازت ممنونم.
      امیدوارم باز هم کامنتهات رو زیر نوشته‌هام ببینم. مخلصم. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *